Mainonta on hiipinyt salakavalasti aivan kaikkialle.
Joskus lehdenkin lukeminen vaatii tarkkuutta jotta tajuaa onko kyseessä maksettu mainos vai toimitettu juttu.
”Ohjelma sisältää tuotesijoittelua” – ohjelmia on tarjolla vaikka kuinka paljon.
”Mainokset eivät vaikuta toimitukselliseen sisältöön.” Tätä mantraa mainosrahoitteiset tahot hokevat hokemasta päästyään. Mutta tajuavatko toimittajat itse että jos joku lahjoittaa ohjelmaan tavaraa ja rekvisiittaa – silloin se väistämättä vaikuttaa ohjelman sisältöön?
Jos ohjelman tekeminen perustuu siihen että ohjelmassa käytetään tiettyjen yritysten tuotteita, silloin ollaan aina harmaalla alueella.
Mainosrahoitteiset kanavat tarvitsevat mainostajia pysyäkseen pystyssä, mainokset ovat näille tahoille elinehto. Olisi suorastaan kummallista jos moinen riippuvuus ei näkyisi myös sisällöissä.
Tuotemerkki on yrityksille kultaakin kalliimpi. Maailmassa on yrityksiä joiden toimialat ovat, no, kyseenalaisia:
porno, tupakka, alkoholi ja uhkapelit. Tällaiset yritykset joutuvat harrastamaan niin sanottua tuotemerkkipesua. Se tarkoittaa että peittääkseen oikean, moraalisesti kyseenalaisen toimintansa, yritys nostaa esiin vain sellaisia asioita jotka näyttävät hyviltä. RAY:n saa rahansa uhkapelitoiminnasta. Mutta yrityksen julkisivu pursuaa hyvää tahtoa ja kaunista mieltä.
(YLE Radio 1 keskiviikkona 26.5.2010 klo 9.05-10.00)