Skip navigation.
Home

Sosiaalinen media

Sosiaalinen media - eikö se mennyt jo?

Ei todellakaan: uusia muotoja syntyy jatkuvasti, ja ennen kaikkea yritykset ovat alkaneet kilpajuoksun sosiaaliseen mediaan.

Yhtäältä voi ajatella, että sosiaalinen media on hupailupaikka ja kuitenkin myös ruohonjuuritoiminnan ja kansalaisaktivismin foorumi. Toisaalta sosiaalinen media tarvitsee myös yritysmaailmaa ja sen mainostuloja.

Facebook (josta puhetta riitää) on keskeinen media, mutta sosiaalisen median asiantuntija Mari Koistinen kertoo meille paljon enemmän.

Hiukan epäilen

Marin positiivista käsitystä sosiaalisesta mediasta. Onko olemassa tutkimuksia millaiset ihmiset sinne osallistuvat ja mistä syistä. Olisi erityisen mielenkiitoista tietää lisääkö virtuaaliyhteisöissä kommunikointi sosiaalisuutta.

Luulenpa että nämä virtuaalimediat vähentävät sosiaalisuuttamme, koska suurin osa osallistujista ovat nimettömiä ja samalla kasvottomia. Virtuaaliverkoissa viimeistään oppii sosiaalisen manipulaation ja spekulaation taidon. Kuten Haatanen toteaa sosiaalinen media mahdollistaa monille kätevän tavan rakentaa oman elämän kulissi.

Eräs maailman historian suuri viisaus on, että mitään ei ole sen mukavampaa tehdä kuin sanoa. Onko informaatioaikauden viisaus siinä, että mitään ei missään tapauksessa pidä enää tehdä, vaan pelkkä sanominen tuottaa henkistä mielihyvää?