yle.fi


Seksikkäät ideat

Seksikkäät ideat

24. maaliskuuta 2010 Kommentit: 8

”Seksikäs” on ehkä suomen kielen epämuodikkain sana tällä hetkellä. Se on ruma ja sihisevä sana. Siitä tulee huvittavalla tavalla mieleen 90-luku. ”Seksikäs” on oikeastaan jo niin huvittava sana, että se pitäisi lanseerata takaisin käyttöön. Siispä toivon lisää seksikkäitä alkuperäisideoita suomalaisilta elokuvilta ja televisiosarjoilta.

Seksikäs elokuvaidea on sellainen, jonka tahtoisi mennä katsomaan, kun seisoskelee Tennispalatsin aulassa katselemassa elokuvajulisteita, mutta ei voi, koska liput on myyty loppuun jo päivällä. Seksikäs idea on sellainen, joka peittoaa supertähdillä ja megabudjetilla varustetun kilpailijansa. Seksikkään elokuvaidean haluaa kertoa kaverilleen. Seksikäs elokuvaidea herättää uteliaisuuden – halun tietää miten tarinassa käy. Seksikäs idea tuntuu jo itsessään terävältä kommentilta ajastamme. Seksikäs idea vaikuttaa viihdyttävältä, mutta samaan aikaan se tuntuu viittaavan johonkin tärkeään asiaan. Seksikäs idea lupaa paljastaa minulle jotain todellista maailmasta, jota en tunne kovin hyvin, mutta joka vaikuttaa kiehtovalta. Seksikäs idea provosoi, haastaa ja huvittaa.  

Seksikkäät ideat ovat harvinaisia. En väitä, että olisin itse keksinyt vielä yhtään sellaista. Silti sellaista pitää mielestäni tavoitella. Ei pidä tyytyä ihan kiinnostavaan ideaan. Rima korkealle ja miettimään, että haluaisiko tällaisen elokuvan nähdä joku, vaikka kukaan hänen ystävistään ei olisi ollut tekemässä kyseistä elokuvaa. Haluaisiko elokuvan nähdä joku, joku ei ole kiinnostunut suomalaisista elokuvista ylipäätään? Entä joku, jonka mielestä suomalaiset elokuvat ovat kökköjä? Maksaisiko hän idean näkemisestä elokuvana 12 euroa? Onko idea niin houkutteleva, että tällaisia ihmisiä voisi löytyä kymmeniä tuhansia?

Äskeinen on oikeastaan vähimmäisvaatimus. Nostetaan rimaa vielä korkeammalle. Onko idea niin seksikäs, että sen haluaisi nähdä joku ulkomaalainen, jonka mielestä suomalainen elokuva kuulostaa samalta kuin albanialainen elokuva? Onko idea sellainen, jonka ympyröisi kolmen sadan elokuvan festivaalikatalogista? Haluaisiko joku jenkkituottaja tehdä ideasta re-maken?  

Kuulostaako ikävällä tavalla kaupalliselta ajattelulta? Jos kuulostaa, on syytä pohtia mistä tarinoiden kertomisessa on pohjimmiltaan kyse. Kyse on ihmisten ajan varastamisesta. Siitä, että nuotion ympärille kerääntynyt joukko hiljenee kuuntelemaan, kun yksi puhuu. Tämän luolamiehen tarina on niin seksikäs, että jokainen haluaa kuulla sen. Ne jotka ovat jo kuullet tarinan haluavat, että kaikki kuulisivat sen. Olkaa hiljaa ja kuunnelkaa. Kerro vielä se tarina. Älä lopeta. Kerro se uudestaan. Sana kiertää kylästä toiseen. Kaikki tahtovat kuulla seksikkään tarinan. Sen kertojalle tarjotaan viiniä ja annetaan lantteja.

Ei tällä tarinan kertojalla ollut varaa vaatia, että olkaa hiljaa ja kuunnelkaa, minulla on kasa epämääräisiä juttuja ihmisistä välitilassa. Ei hänelle maksettu siitä, että hän saa harjoittaa tarinankerrontaa. Hänelle maksettiin siitä, että hän yritti ja osasi kertoa vangitsevia tarinoita yhä uudestaan ja uudestaan. Sellaisia tarinoita, joita tavallinen, omaa ääntään rakastava jengi hiljeni kuuntelemaan.

Tarinoilla kilpailtiin jo tuolloin. Tylsien tarinoiden kertojat keskeytettiin. Heitä ei päästetty enää uudelleen ääneen. Ihmiset eivät tahtoneet tuhlata vähää vapaa-aikaansa joutaviin jorinoihin. He tulivat vihaisiksi elämänsä tuhlaamisesta.

Tämä kaikki pätee myös nykypäivänä. Kilpailua vain on entistä enemmän. Tarinankertojia riittää. Siksi tarinoilta vaaditaan yhä enemmän. Se on helppo unohtaa kirjoittajan kammion yksinäisyydessä, kun kaivelee omaa napaansa paperille.   

 

Lisää näihin:
2
tykkää tästä

Kommentit

Tiina Trezzi 24.03.2010, 13:41

Pakko avata taas turpa väärässä paikassa: Tuo viereisen tuottajan junamatka pisti minut ymmälle vaikka italiaan viittaava otsikko vähän seksikkäästi houkutteli minua tutustumaan asiaan tarkemmin. Oikeastaan en ymmärtänyt yhtään, että miksi se on pitänyt edes julkaista? Pekolle kiitos tekstistä, se muistutti minua halusta harjoitella vaihteeksi jotakin todellista sisällöntuotantoa.

Anonyymi 24.03.2010, 14:41

Nasevaa ja naulan kantaan :D

Anonyymi 24.03.2010, 15:19

Juuri näin, kiitos Pekko jälleen!

Anonyymi 24.03.2010, 23:15

PopKult käsittelkin (sattumalta) samaa aihetta mukana Pertti Jarla jonka stripit usein perustavat hyvään ideaan.
http://areena.yle.fi/video/845206

Ajan varastamista ? 25.03.2010, 10:58

"Tylsien tarinoiden kertojat keskeytettiin. Heitä ei päästetty enää uudelleen ääneen. Ihmiset eivät tahtoneet tuhlata vähää vapaa-aikaansa joutaviin jorinoihin. He tulivat vihaisiksi elämänsä tuhlaamisesta."

Yle draama on kyllä aikavarkaista näppärin - jos mikä muu media tahansa heittäisi
puoliksi ajateltuja sarjoja ja uusintoja vuosi vuoden perään .

sitä mediaa ei olisi sen ekan uusintakierroksen jälkeen .

Nyt kun ylelle tulee uudet vahdit mutta sama budjetti , voisi olla aika
kohdistaa fyrkat tuoreisiin sisältöihin ja tekijöihin ?

Seksikkyttä en yleen ole onnistunut yhdistämään ikinä -

yle draama on edelleen sitä koulunäytelmää , johtuuko siitä, että
gatekeeperit tulevat teatterimaailmasta ja niiden kavereista ?

oikeita tv -ammattilaisia taitaa just ja just löytyä parista tv -tuotantoyhtiöstä , mutta niidenkin "vuoro" tulee liian harvoin ...

siis saada myytyä ja tuotettua .

Anonyymi 25.03.2010, 17:48

Joo, ei niistä miljoonista taida paljoa draaman tekoon valua.

Antti 26.03.2010, 22:24

Kiva Pekko, kun laitoit ton CS podcastin näihin blogeihin. Muutenkin kiva että ylen sivuilta löytyy näin paljon käsikirjoittamiseen liittyvää aineistoa - mediakasvatusta parhaimillaan.

Ja muutamia uusiakin kiinostavia linkkejä sen seurauksena on löytynyt. Tässä yksi uusi, mikä ei välttämättä sovi suomalaiseen toimintaympäristöön kovin hyvin ja on vähän hiljentynyt, mutta artikkeleista ja keskusteluista löytyy mielenkiinosiia juttuja:

http://www.wordplayer.com/7

Jos seuraava blogin aihe on hakusessa, itseäni kiinnostaa miten näet käsikirjoituksellisesti opetetun rakenteen (lähinnä perinteisen kolmen näytöksen) suhteessa vapaammin kirjoittamiseen omista kokemuksita tai asioista mitä haluaisi käsitellä. Kumpi tulee sinulla työvaiheena ensin, kokemus/näkemys vai rakenne - mikä on milestäsi hyödyllinen (tai paremminkin sinulle sopiva) työjärjestys?

Markku Ylipalo 31.03.2010, 19:27

"Ei tällä tarinan kertojalla ollut varaa vaatia, että olkaa hiljaa ja kuunnelkaa, minulla on kasa epämääräisiä juttuja ihmisistä välitilassa."

Olipas suorastaan kipeän hyvä kiteytys siitä ongelmasta joka niin usein tuntuu vaivaavan suomalaista draamaa. Kovasti elämä murjoo ja mieli on apea, mutta käytännössä mitään ei tapahdu. Ei tarinan tarvitse olla amerikkalaisen toimintaelokuvan tapaan pelkkää suoraviivaista puskemista eteenpäin (mikä ei ole toki huono asia), mutta selkeä konflikti ja päämäärä tuntuvat monesti puuttuvan tarinoista. Pienet puitteet ja budjetit aiheuttavat omat vaikeutensa, mutta ei tarinankerronnan kai tarvitse sen takia olla aina joko vähäeleistä fiilistelyä tai saippuamaista ihmissuhdesoopaa?

test

  • Courier New

    Pekko Pesonen on Taideteollisesta korkeakoulusta valmistunut vapaa käsikirjoittaja ja Käsikirjoittajien killan puheenjohtaja. Hän on kirjoittanut elokuvat Tyttö sinä olet tähti ja Lapsia ja aikuisia, palkitut minisarjat Veljet ja Sitoutumisen alkeet, sekä Jussi-palkitun, katsojaennätyksiä rikkoneen komediaelokuvan Napapiirin sankarit. Pekko on myös kahden pikkutytön isä ja musiikki-intoilija.

    Pekon blogi jatkaa 15.1.2012 alkaen osoitteessa suomileffa.fi.

Uusimmat kommentit

Pertti

Klassikoiden yhteinen piirre on se, että ne ovat aina ajankohtaisia.