yle.fi


Cantundo - henkilöt 2.versio

Cantundo - henkilöt 2.versio

8. maaliskuuta 2010 Kommentit: 1

Päähenkilön tausta:

MIKKO, 32, on ammatiltaan hätäkeskuspäivystäjä. Hän on kotoisin Rovaniemen maalaiskunnasta lestadiolaisalueelta. Hänen siteensä suureen perheeseensä ovat katkenneet, lukuunottamatta isäänsä ja yhtä siskoistaan, joihin näyttää edelleen olevan puhelinyhteydessä.

Todellisuudessa Mikko on surmannut isänsä ja nuorimman isosiskonsa. Isälleen hän on kostanut tämän vuosia kestäneen terrorin ja tyrannian. Siskolleen sen, että tämä jätti hänet kaksin isänsä kanssa muutettuaan pois kotoa. Hätäpuhelu on takautuma siskon surmatilanteesta, jonka johdosta Mikko on kärsinyt post-traumaattisen muistinmenetyksen.

Päähenkilön ominaisuudet: Mikko on ulkoisilta ominaisuuksiltaan melko vaatimaton, pienikokoinen ja tumma, hiukan vanttera. Mikon tummanruskeiden silmien takana huokuu kuitenkin hiljainen älykkyys ja salaperäisyys, joka korvaa hänen fyysisiä puutteitaan. Mikon tapana on reagoida lakonisella tyyneydellä tyttöystävänsä energisiin ehdotuksiin.

Mikko harrastaa intohimoisesti koodaamista ja kehittelee uutta mobiiliaplikaatiota kännykkään. Toistaiseksi hän on kuitenkin onnistunut luomaan vain haittaohjelmia...

Päähenkilön näennäinen heikkous: Mikko ei useiden kuukausien seurustelunkaan jälkeen suostu esittelemään isäänsä tai edes siskoaan tyttöystävälleen Nealle, vaan kommunikoi näiden kanssa ainoastaan puhelimitse. Lisäksi hänen sosiaalinen syrjäänvetäytyneisyytensä alkaa häiritä hänen parisuhdettaan.

Päähenkilön tavoite: Mikon ensisijainen ja näennäinen tavoite tarinassa on selvittää työpaikalla syntynyt ongelmatilanne hätäkutsusta, joka on osoittautunut aiheettomaksi. Tarinan edetessä käy kuitenkin ilmi, että Mikko yrittää itse asiassa alitajuisesti estää asian selviämisen.

Päähenkilön kehityskaari: Alkutilanteessa Mikko on autuaan tietämätön synkästä historiastaan. Pikkuhiljaa hän kokee näkyjä, jotka pyrkivät palauttamaan hänen mieleensä tehdyt hirmuteot. Käännekohdassa tunnistaminen tapahtuu ja pakottaa Mikon jälleen yrittämään murhaa. Lopussa hän kuitenkin jälleen palaa post-traumaattiseen tilaansa, mutta hiukan parantuneena: hän hyvästelee haamunsa ja keskittyy parisuhteeseensa.

Keskeiset henkilöt:

Nea: Mikon tyttöystävä, 27-vuotias ambulanssisairaanhoitaja, joka on kotoisin pääkaupunkiseudulta. Nea harrastaa salibandya ja on ulospäinsuuntautunut, Mikon vastakohta. Hän on fyysisesti hoikka ja jäntevä, hiukan poikamainen.

Nea on perinyt mökkikiinteistön, jonka haluaisi myydä. Mikko tuntuu kuitenkin viihtyvän mökillä liiankin hyvin ja pariskunnalle tulee asiasta sanaharkkaa.

Neaa on kiehtonut Mikon salaperäisyys ja älykkyys, mutta enenevissä määrin häntä on ruvennut ärsyttämään tämän jahkailu ja saamattomuus sosiaalisissa suhteissa. Nea tekee myös aktiivisen aloitteen hätäpuhelun arvoituksen selvittämisessä ja saa aikaan salaisuuksien vyyhden purkautumisen.

Nean tietoisuus asioiden oikeasta laidasta tapahtuu nopeasti tarinan käännekohdassa, jolloin kerronnan näkökulma vaihtuu hetkeksi Neaan hänen yrittäessään paeta tappajaksi paljastunutta poikaystäväänsä.

Mikon isä: haamu Mikon mielessä. Mikko käy hänen kanssaan puhelimitse näennäisen terveitä ja rakentavia keskusteluja. Sellaisia, joita isä ja poika eivät koskaan todellisuudessa käyneet. Isän haamu on tavallaan Mikon mentor, joka jakelee neuvojaan niin hyvässä kuin pahassakin.

Mikon isosisko: haamu Mikon mielessä. Huolehtijan roolissa. Mikko kokee jokaisen puhelun aikana pakottavaa tarvetta selittää ratkaisujaan siskolleen. Toisinaan keskustelu muistuttaa tuhmuuksia tehneen pikkupojan ripittäytymistä äidilleen.

Mahdollisia sivuhenkilöitä:

Sefi: Maahanmuuttajataustainen ambulanssilääkäri, Nean työtoveri.
Ale: Perussuomalainen ambulanssinkuljettaja, Nean työtoveri.
Kissamummo: Nykyinen asukas osoitteessa, josta Mikko vastaanotti mystisen hätäpuhelun.
 

Cantundo

Tässä kovin moni asia riippuu ihan kerrontateknisistä ratkaisuista, jotka varmaan selkiytyvät synopsiksessa.

Miten sitoudumme Mikkoon? Miksi välitämme hänestä? Entä Nea? Nyt henkilöiden luonnehdinnat tuntuvat vielä jotenkin vähän viileiltä, eikä heti tule tuntua siitä, että tässä on kuitenkin kysymyksessä suurten perustunteiden tarina. Rikos ja rangaistus, sovitus, rakkaus, kuolema. Tunne voi tosin johtua ihan vain kirjoittajan sanavalinnoista tai valitsematta jättämisistä. Tässä tapauksessa se ei toki haittaa, mutta silloin kun kirjoitetaan vaikkapa synopsista myyntimielessä, sanavalintojen kanssa on syytä olla tarkkana. Suuret tunteet ja vahvat verbit kunniaan.

Kannattaa tosiaan varoa, ettei psykologisen jännityksen tai mysteerin rakentaminen syö vahingossa henkilöistä lämpöä ja emotionaalista kosketuspintaa. Näin voi huomata kovin usein tapahtuvan, riittää kun vain avaa telkkarin.

Onnea synopsismetsälle.

Mikko Reitala

 

Lisää näihin:
0
tykkää tästä

Kommentit

Sauli Sampo 08.03.2010, 20:08

Niin, katsojan samaistaminen Mikkoon päähenkilönä tulee olemaan varmasti suuri haaste tässä tarinassa. Pohdiskelin myös edellisten kommenttien perusteella Nean nostamista päähenkilöksi ja Mikkoa puolestaan keskushenkilön roolissa. Idea, johon käsikirjoitus alunperin perustuu, edellyttää kuitenkin, että tarina kerrotaan nimenomaan Mikon näkökulmasta aina tunnistamisen hetkeen asti. Tavoitteena on siis aluksi "vedättää" katsojaa. Olen tietoinen siitä, että tällaisessa yrityksessä voidaan mennä metsään ja rytinällä. Onnistuessaan tällainen näkökulman vaihto luo kuitenkin kutkuttavan efektin (vrt. esim. Laetitia Colombanin "Rakastaa... ei rakasta"). Teen parhaani, katsotaan mihin se riittää.

t. Sauli

test

  • Cantundo

    Sauli Sampo on tavallinen perheenisä ja graafinen suunnittelija. Hän kantaa kuitenkin sisällään kuumottavia tarinoita, jotka herättävät öisin. Täydenkuun aikaan ja muulloinkin mies muuttuu käsikirjoittajaksi saavuttaakseen rauhan sielulleen.

Pertti

Kirjailijan tärkein ominaisuus on istumista hyvin kestävät pakaralihakset.