yle.fi


Jättiläinen korkokengissä - henkilöt 2. versio

Jättiläinen korkokengissä - henkilöt 2. versio

8. maaliskuuta 2010 Kommentit: 0

Päähenkilö

Esko Palomäki, 45, talousjohtaja vaimonsa isän pörssiin listatussa sukuyrityksessä. Kiireinen ja stressaantunut työnarkomaani, joka tekee pitkää päivää ja yrittää lunastaa paikkansa vaimon suvun saagasta vaativan apen silmien alla. Sosiaalinen elinpiiri liittyy täysin työhön: pienen piirin edustusreissuilla eletään miesten maailmassa, jossa vallitsevat metsästys, saunominen ja ronskit jutut. Esko kokee välillä joutuvansa esittämään äijäroolia. Vuosien varrella Esko on luonut sosiaalisen verkostonsa tämän piirin ympärille.

Ulkoinen stressitekijä: mediassa yritykseen liittyvä lahjontakohu. Eskolla kovat paineet vastata medialle ja rauhoitella hermostuneita osakkeenomistajia.

Sisäinen stressitekijä: Pelkää, että transvestiitti-salaisuuden paljastuessa menettäisi paljon muutakin kuin vaimonsa: työpaikan, jonka myötä myös tuleva työllistyminen olisi maineen tahriinnuttua mahdotonta. Joutuisi suljetuksi ulos vaimonsa perhepiiristä, kuten myös muista sosiaalisista ympyröistään.

Aloitti tyttöilyn armeijaiässä kärsiessään autoritäärisestä ilmapiiristä kokeillen äitinsä vaatteita iltalomilla. Sipertelee myös vaimonsa vaatteita ja ostaa tälle lahjoja, jotta saisi hyvän syyn mennä ostoksille.

Esko on, ja haluaa olla heteromies, mutta välillä stressaavan työelämän ja äijäkulttuurin käydessä liian raskaaksi haluaa Esko paeta omia velvoitteitaan pukeutumalla naisen vaatteisiin. Vetäessään jalkaansa sukkahousut Esko tuntee, etteivät tilinpäätökset, alaisen irtisanominen tai ympäröivä yrityskohu häntä enää kosketa, vaan hän on joku muu, ja se joku muu voi vallan hyvin keskittyä vaikkapa vain kynsiensä lakkaamiseen. Vaikka tyttöily rentouttaa Eskoa suuresti, aiheuttaa se myös peittelyn takia mielipahaa ja epävarmuutta. Mutta tyttöilyn tärkeys on niin suuri, ettei aio lopettaa, vaikka onkin hävittänyt autotallissa sijaitsevan salaisen vaatekaappinsa sisällön jo useamman kerran. Kun varaa hotellihuoneen ja menee sinne tyttöilemään, valehtelee vaimolleen olevansa palaverissa. Tuttu kertoo vaimolle nähneensä Eskon menevän hotelliin.->1. pohjustus pettämisepäilyyn.

Pukeutumalla ja näyttämällä naiselta hän päästää valloilleen myös ne muut naiselliset ja pehmeät ominaisuudet, jotka eivät olisi talousjohtajan käytökselle sopivaa. Hän siivoilee, tanssahtelee, keimailee peilin edessä. Eskolla on kokoelma meikkejä, irtokynsiä, kynsilakkoja, kaikenlaisia naisten vaatteita. Rakastaa naisten vaatteiden materiaaleja, kuten pitsiä ja satiinia. Pitää usein miespuvun alla naisten pikkuhousuja. Tyttöily on Eskon irtiotto omasta elämästään. Muutos alkutilanteesta on se, että lopussa hyväksynyt itsensä ja kyllästynyt kantamaan häpeää harrasteestaan, joten tulee kaapista vaimolleen, tämä myös mahdollisuus tuoda avoin kommunikaatio heidän parisuhteeseensa. Isänsä kohtaaminen sairasvuoteella tuo sisäisen rauhan, vaikkei tämän siunausta saakaan.

KESKEISET HENKILÖT
[auttaja] Vesa, pikkuveli 40 v. Kriisiviestinnän konsultti, joka kutsutaan apuun auttamaan yritysjohtoa ja puhdistamaan yrityskuvaa lahjontakohun takia. Sai homman koska on Eskon veli, Eskon appi ajattelee, että näin arkaluonteisessa asiassa luotettava lähipiiriin. Nautinnonhakuinen seuramies. Saa tietää pettämisepäilystä. Vesan funktio tarinassa on valottaa Eskon taustaa ja olla keskustelukumppani parisuhteesta ja työpaineista.

Sirpa, vaimo, 42. Työskentelee sukuyrityksen lakimiehenä. Sekä Esko että Sirpa ovat työorientoituneita, ja kotonakin jauhetaan työasioista kun kumpikaan ei osaa nostaa omaa parisuhdetta koskettavia asioita esille -> romantiikka väljähtyy. Sirpa näkee heidän parisuhteensa eteen enemmän vaivaa ja kaipaa hellyyttä, mutta ei saa sitä tarpeeksi stressaantuneelta Eskolta, vaikka tämä vaimoaan rakastaakin. Parisuhteen paikkaamiseksi Sirpa on suunnitellut pitkään yhteistä hääpäiväreissua, ja höyryää illat eri aktiviteeteista matkakohteessa. Reissusta tulee Sirpalle heidän parisuhteensa symboli, ja Eskon laimea paneutuminen asiaan saa Sirpan loukkaantumaan. Pettämisepäilyn jälkeen Sirpa lähtee lopulta reissulle yksin. Totuuden kertominen tarjoaa Eskolle mahdollisuuden puhtaalta pöydältä aloittamiseen ja parisuhteen keskusteluyhteyden avaamiseen. Törmäävät epäilyn jälkeen  työpaikalla nihkeissä merkeissä (Sirpa ei ole kertonut isälleen Eskon teosta), mutta Esko asuu kriisin aikana hotellissa. Lahjusjupakan siivouspartiossa on tekemisissä Eskon ja Vesan kanssa, mikä kirvoittaa kirpeää kaksoismerkityksiä täynnä olevaa dialogia: vaikka puhutaan yrityksen lahjusjupakasta, tajuaa katsoja, että nyt ruoditaan parisuhdetta.

Sivuhenkilöt
Sirpan isä Kalevi Iso-aho, toimitusjohtaja, joka vaatii alaisiltaan paljon, ja asettaa Eskon vetovastuuseen yrityskohun peittämiseen. Luottaa Eskoon, sillä tämä osoittanut kykeneväisyytensä. Vanhan kansan patruuna.

Tunnekylmää ja perhe-elämään kykenemätöntä upseeri-isäänsä Esko ei ole nähnyt sitten armeijaiän, jolloin isänsä yhytti hänet äitinsä vaatteista iltalomalla; kävi kiinni ja haukkui homoksi käskien häipymään. Tämä on isän ja Eskon välinen salaisuus. Esko käy tarinan aikana Vesan painostuksesta moikkaamassa sairasvuoteella viimeisen kerran, vaikka isänsä ei ole pyytänyt. Heidän keskustelunsa valaisee katsojalle mistä pukeutuminen alkoi ja Eskon kipeän perhetaustan. Esko syyttää isäänsä äitinsä huonosta kohtelusta: ei kunnioittanut vaimoansa vaan petti häntä. Eskon äiti kuollut.

Performanssitaiteilija Didi von Lee, julkitransvestiitti, joka tietoisesti provosoi valtakulttuuria vastaan. Draamaqueen, nauttii tyttöilystä täysin rinnoin. Tuntevat Eskon kanssa keskustelupalstalla nimimerkkeinä. Esko näkee hänen drag-shownsa yökerhossa ja menee juttelemaan ja paljastaa nimimerkkinsä. Keskustelevat, mutta Vesa tulee, jolloin Esko joutuu roolinsa pitääkseen loukkaamaan esiintyjää. Onlineystävyys katkeaa, eristäen Eskon myös nettiyhteisöstä.
 

Jättiläinen korkokengissä

Tämähän on kehittynyt. Olet uskaltanut muuttaa keskeisiä elementtejä päähenkilön historiassa. Minusta se kannatti.

Esko on töissä vaimonsa suvun firmassa, oikein pörssikuntoisessa. Toisin kuin edellisessä versiossa päähenkilön paineet ovat koko ajan tässä hetkessä. Pitää miellyttää appea ja vaimon sukua. Sosiaaliset suhteetkin ovat kaventuneet työhön liittyviksi.

Kunnioitus vaimon silmissä lunastuu uurastuksella töissä. Nyt vaimo sijoittuu problematiikan keskiöön, ei enää laitapelaajaksi. Pikkuveli Vesalla on paikkansa toimia Eskon luottohenkilönä, heillä on harteillaan firman pelastaminen mutta veljenä Vesalla on luonteva mahdollisuus tukea, tai haastaa, Eskoa myös yksityisasioissa. Minusta tuntuu vapauttavalta, että veljen funktio ei ole Eskon menneisyyden valottaminen, vaan se mitä Eskolle tapahtuu nykyisyydessä.

Näin kaikki elementit ovat sidoksissa toisiinsa ja kiristävät nyöriä päähenkilön kaulan ympärillä. Ja miten pienellä muutoksella kaikki tämä, loppujen lopuksi, vai mitä?

Tässäkin jutussa aletaan jo kurottua kohti tarinaa ja seuraavaa työvaihetta. Eskon pakopaikan (hotelli) paljastuminen Sirpalle ja siitä aiheutuva epäily toimivat hyvänä alkusysäyksenä salaisuuden avautumiselle. Katsojan mielenkiinnon kannalta ihastuttava yksityiskohta on Eskon pikkuhousut liituraidan alla, tällaiseen ”pikku paheeseen” vihitty katsoja pysyttelee kyllä mukana joltisenkin tovin :)

Yksi tärkeimmistä kysymyksistä tarinaa rakentaessasi on tietysti se, mitä on tapahduttava, että Esko hyväksyy itsensä sellaisena kuin on ja uskaltaa uhmata häpeää. Jos tämä kehityskaari rakentuu vakuuttavasti, Eskon rohkea askel tunnustukseen voi todella koskettaa.

Leena Virtanen
 

Lisää näihin:
0
tykkää tästä

Kommentit

Ei kommentteja.

test

  • Jättiläinen korkokengissä

    Kirjoittaja on ylivilkkaalla mielikuvituksella varustettu 25-vuotias maisterisnainen, jonka mielestä värillä ei ole väliä kunhan se vain on violetti. Tämä helsinkiläistynyt susirajan kasvatti pitää korkeista paikoista, hankkii elantonsa viestintätehtävistä ja on hahmotellut Suurta Romaania lähes yhtä monta kertaa kuin Elviksen on väitetty elävän. Halusi pienenä ralliautoilijaksi, esteratsastajaksi ja kirjailijaksi.

Pertti

Totta? Elämä on taiteen kehnoa jäljitelmää.