yle.fi


Jättiläinen korkokengissä - henkilöt 1.versio

Jättiläinen korkokengissä - henkilöt 1.versio

4. maaliskuuta 2010 Kommentit: 0

Päähenkilö

Esko Palomäki

Esko on 56 v, 186cm, ikäisekseen hyväraaminen mies. Harrastaa golfia veljensä kanssa. Käy teatterissa, baletissa ja taidenäyttelyissä vaimonsa kanssa, viehättynyt esteettisyydestä. Lukee mielellään taiteilijoiden elämänkertoja inspiroituakseen rohkeista valinnoista. Kunnostaa autotallissaan antiikkiautoa, lähinnä pintamateriaaleja. Tämä puuhastelu antaa puitteet myös tyttöilylle, säilyttää vaatteitaan autotallissa. Vaimo joskus ihmettelee kuinka siistinä Esko pitää autotallia (joka on Eskon pyhättö silloin kun hän ei voi meikata vaimon peilipöydän ääressä). Pukeutuu naiseksi silloin tällöin, kerran-pari kuussa kun vaimo ei ole kotona. Ei ole uskaltautunut tyttönä kotinsa ulkopuolelle, mutta keskustellut asiasta nettiympyröissä, jossa toimii innostava esimerkki, Didi von Lee.

Syntyisin menestyvästä mutta sitäkin sisäänpäinlämpiävämmästä suomalaisesta mahtisuvusta, jonka päämiehiä (setä) mediakin seuraa. Kauppakorkea oli yksi niistä muutamasta hyväksyttävästä koulutusvaihtoehdosta, joista tiensä valitsi, vaikka haaveili näyttelijän työstä (ajatteli olevansa liian ujo+perhe olisi karsastanut niin epäporvarillista ammattia = pelkäsi epäonnistuvansa).

Eli lapsuutensa vaativan ja humalassa perhettään terrorisoivan isän varjossa, joka samalla nautti ulospäin hienon miehen mainetta. -> Ulkoinen menestyminen ollut suvussa tärkeätä. Päässyt isänsä varjolla setänsä suuryritykseen, jossa työskentelee myös pikkuveli. Toimi pitkään sukuperinteiden mukaisesti, mutta tuntenut itsensä aina ulkopuoliseksi ja pieni kapinaliekki kyti.

Tapasi kolmikymppisenä Sirpan, jonka boheemiin ja auktoriteetteja kumartelemattomaan luonteeseen rakastui korviaan myöten-> otti suuren riskin viemällä merkonomin vihille, joutuen samalla sukunsa epäviralliseksi hylkiöksi, sillä suvun matriarkka ja Sirpa eivät sietäneet toisiaan. Sirpan valinta heijastui myös muuhun elämään, äitinsä ylipuhui sedän hidastamaan Eskon urakehitystä käyttäen sitä kiristysvälineenä saadakseen Eskon eroamaan. Vuodet vierivät, pikkuveli porhalsi johtotehtäviin, mutta toisaalta kukaan ei myöskään tohtinut potkia Eskoa pihalle. Eskolla kuitenkin hyvätuloinen työ, joka mahdollistaa mukavan elintason, joten hän jäi työhönsä katkeruudesta huolimatta, osaltaan piruillakseen suvulleen.

Koska välit sukuun ovat viilenneet ja hän kokee olevansa sukunsa  epäonnistuja (suhde mahtailevaan pikkuveljeen on kuitenkin olemassa), ovat vaimo ja tytär kaikista tärkeintä mitä Eskolla on jäljellä. Vaimon rakkaus ja eritoten hyväksyntä ovat elintärkeitä, vaikka pariskunta onkin viime vuosina hieman uppoutunutkin omiin harrasteisiinsa. Arjessa ei mikään ruuneperi, kielteisistä tunteista ja huolista vaikenee, mikä turhauttaa vaimoa.

Lapsuusmuisto, joka jäänyt alitajuntaan vaikuttamaan siinä, mikä on oikein ja mikä väärin: kokeili 6-vuotiaana äidin kolttua ja korkokenkiä, josta sai selkäsaunalla kuorrutetun luennon isältään oppien miehen roolin verinaarmuisen takaliston kautta. Eskon tyttöilyn voi nähdä syntyneen osaksi varaventtiilinä tukahduttavaa sukuilmapiiriä vastaan. Pukeutumalla naiseksi Esko löytää sisäisen supersankarinsa ja haistattaa pitkät normeille, ja on juuri sitä, mitä haluaa olla, vaikka samalla pelkääkin muiden reaktioita. Polttanut tyttöilyvaatteensa jo useamman kerran, mutta ostanut tykötarpeet aina uudelleen. Oleellinen osa persoonaa.

Pahin vastustaja on häpeä ja hylätyksi tulemisen pelko, joka syntynyt rajoittavasta, normeilla hekumoivasta kasvuympäristöstä ja kykenemättömyydestä olla kuin kaikkien ihailema isänsä. Jos  suku on jo hänet hylännyt, kuinka käy jos vaimokaan ei ymmärrä?

KESKEISET HENKILÖT
[buddy] Vesa, pikkuveli 48 v. Seikkailunhaluinen ja nautinnonhakuinen seuramies, jättänyt sosiaalisuudellaan isoveljensä varjoonsa. Pyrkyri. Vesalla suhde reskontran hoitajan kanssa, vaikka samaan aikaan naimisissa (paljastaa tämän illanvietossa). Vaikka elääkin suvun filosofian mukaan, on kaikkein läheisimmissä tekemisissä Eskon kanssa suvusta.

Sirpa, vaimo, 52, Eskon motivaatio, jonka rohkeutta kunnioittaa. Merkonomi, jonka intohimo ihmisoikeusasioihin vei työhön lukujen parista Amnestyyn. Energinen ja intohimoinen. Vetää vapaa-ajallaan jumppia, jakaa Eskon kiinnostuksen kulttuuriin. Pitää Eskon sukua tekopyhänä (osasyynä omasta luokkastatuksesta juontuva alemmuudentunne) ja inhoaa syvästi tämän äitiä. Lyhyet tummat hiukset, ketterä olemus. Pitää Eskon turvallisesta, vakaasta ja rauhallisesta luonteesta, tuo tasapainoa omalle vilkkaudelleen. Kiusaa miestään usein tämän konservatiivisuudesta.

[uskottu] Performanssitaiteilija Didi von Lee, julkitransvestiitti, joka tietoisesti provosoi valtakulttuuria vastaan. Draamaqueen, nauttii tyttöilystä täysin rinnoin. Tuntevat Eskon kanssa keskustelupalstalla nimimerkkeinä. Esko näkee hänen drag-shownsa yökerhossa ja menee juttelemaan ja paljastaa nimimerkkinsä. Keskustelevat, mutta Vesa tulee, jolloin Esko joutuu roolinsa pitääkseen loukkaamaan esiintyjää. Onlineystävyys katkeaa, eristäen Eskon myös nettiyhteisöstä.

Sivuhenkilöt
[vastustaja] Eskon äiti, Kaarina, todellinen Hyacint Bucket, joka piti asiat rullaamassa ja fasadit yllä silloinkin kun mies oli holtittomassa kunnossa. Leskeydyttyään ryhtyi palvomaan miehensä muistoa, vaikka nuorempana itkikin salaisesti onnetonta liittoaan. Lempilause: mitä isäsikin tuohon sanoisi. Tukahduttavan ”näin-tulee-käyttäytyä” -asenteen ruumiillistuma. Matriarkka, jolla sanavaltaa sukuun. Eikä voi sietää poikansa virhettä eli väärää miniää. Voi tosin olla, että tarinassa esiintyy vain puheissa.

Ostoreskontran hoitaja Taina, YH, Vesan rakastajatar, luulee saavansa Vesasta elämänsä miehen, mutta Vesa hakee vain seikkailua. Kostaa Vesalle kertomalla vaimolle suhteesta.

Vesan vaimo Irina, esiintyy vain Vesan puheissa

Tytär – viestin välittäjä, pohdin vielä, että onko tarpeellinen henkilö vai voivatko Esko ja Sirpa kommunikoida suoraan.

 

Kaikille kirjoittajille:

Tarkenna päähenkilösi kehityskaari: mikä on muuttunut henkilössä tarinan alkupisteen ja lopun välillä? Miten muuttuminen vaikuttaa keskeisiin henkilöihin?

Leiki asioiden kääntämisellä päälaelleen – ajattele uudesta näkökulmasta ainakin mielestäsi itsestään selvimmät henkilön ominaisuudet, motiivit ja tavoitteet.

Jättiläinen korkokengissä:

Eskon keskeinen probleema on draamallinen. Hahmoon sekä hänen häpeän pelkoonsa on jokaisen katsojan varmasti varsin helppo samastua, tämän kyseisen päähenkilön erityisproblematiikasta huolimatta.

Mutta onko paras mahdollinen ratkaisu selittää Eskon taipumus tyttöilyyn kumpuavaksi lapsuudenkokemuksista, tai ainakaan kokonaan sitä kautta? Tähän ei tietenkään ole yksiselitteistä vastausta, mutta kannattaisiko tehdä vähän taustatutkimusta tältä alueelta? Esimerkiksi Psykiatria-kirjasta löytyy tranvestismin erilaisia muotoja, myös netistä saa tietoa, haastattelujakin voi varmasti tehdä.

Draamallisesti ajatellen kysymys on olennainen. Jos päämotiivit toiminnalle sijoittuvat menneisyyteen, ne alkavat jossakin vaiheessa kirjoitusprosessia vaatia ääntään kuuluviin. Tällöin kirjoittaja voi joutua hankalaan tilanteeseen yrittäessään selvittää imperfektiä, sitä mitä joskus on tapahtunut sen sijaan, että olisi vapaa lataamaan kaikki paukut preesensiin ja kohti tavoitetta lähitulevaisuudessa.

Joitakin peruskoordinaatteja Eskon osalta tulisi myös tarkentaa: mitkä ovat ne feminiinisyyden / naiseuden osa-alueet, joita Esko kaipaa itselleen? Entä milloin ja millaisessa tilanteessa tyttöily on alkanut? Mikä on pahinta mitä Eskolle omasta mielestään voisi tapahtua, jos hänen salaisuutensa tulisi ilmi? Näiden kysymysten taustalta löytyy vastaus draamallisen toiminnan peruskysymykseen: mitä Eskolla on pelissä tarinan aikana?

Ainakin hänellä tuntuu olevan vaimonsa pelissä. Toistaiseksi vaimo vaikuttaa melko ongelmattomalta tapaukselta, jota Esko ihailee, jolta hän hakee hyväksyntää. Mutta tuottaako tämä riittävästi dynamiikkaa tarinaan, vai pitäisikö heillä olla enemmän menetettävää toistensa suhteen? Mitä muuta kuin yhteisiä kulttuuri-iltoja Sirpa mieheltään odottaa? Onko heillä yhteisiä unelmia, intohimoja, pelkoja, salaisuuksia, seksielämää?

Sekä Eskolla että Vesalla sen sijaan on omat salaisuutensa. Mieti Vesan tarinaa vielä  erityisesti Eskon kannalta: millaisen lisäjännitteen Vesa tuottaa? Voisiko Eskon ja Vesan yhteinen juttu olla huumori? Se voi joskus tuoda kipeään, koskettavaan tarinaan vallan tuoreen säväyksen.
 

Leena Virtanen

 

 

Lisää näihin:
0
tykkää tästä

Kommentit

Ei kommentteja.

test

  • Jättiläinen korkokengissä

    Kirjoittaja on ylivilkkaalla mielikuvituksella varustettu 25-vuotias maisterisnainen, jonka mielestä värillä ei ole väliä kunhan se vain on violetti. Tämä helsinkiläistynyt susirajan kasvatti pitää korkeista paikoista, hankkii elantonsa viestintätehtävistä ja on hahmotellut Suurta Romaania lähes yhtä monta kertaa kuin Elviksen on väitetty elävän. Halusi pienenä ralliautoilijaksi, esteratsastajaksi ja kirjailijaksi.

Pertti

Vaikka kaikki taputtaisivat sinulle, olet onnistunut vasta kun voit taputtaa itsellesi.