yle.fi


Jättiläinen korkokengissä - treatment 2.versio

Jättiläinen korkokengissä - treatment 2.versio

22. maaliskuuta 2010 Kommentit: 0

Yleisesittely

Jättiläinen korkokengissä on työnarkomaanin kaappitransvestiitin, Esko Palomäen, kehitystarina. Kun parisuhde ajautuu karille Eskon pettämisepäilyjen vuoksi ja Esko löytää itsensä toimivan työelämässä omia periaatteitaan vastaan, alkaa tapahtumaryöppy, jonka syövereistä Esko löytää vihdoin rohkeutensa toimia itselleen rehellisellä tavalla. Esko on tavallinen heteroseksuaali, hieman väljähtyneessä parisuhteessa elävä mies, joka sattuu myös olemaan mies, jota viehättää kovasti pukeutua naiseksi. Varaventtiilinä vastuuta ja stressiä täynnä olevan talousjohtajan arjessa toimii Eskon feminiininen alter ego ”Eerika”, josta kantaa samalla alituista syyllisyyttä.

Tarina

Tarina alkaa siitä, kun Esko on Janne Klemolan eli Didi von Leen (firman markkinointipäällikön) huvilalla, jossa näkyy transvestiittejä ja drag queeneja, kaikki anonyymina karnevalistisesti naamiot päällä. Esko riisuu turhautuneen oloisena juhlien vessassa naamionsa ja peruukkinsa, pesee meikit ja kuoriutuu naisten vaatteista vaihtaen tilalle kalliin näköisen miehen puvun. Vessan ulkopuolelta kuuluu Klemolan ääni, joka viihdyttää vieraitaan ja kertoo heidän juhlivan dragtanssiryhmänsä showkiertueen ensimmäistä ja täydellisen nappiin mennyttä keikkaa.

Kun Esko on salavihkaisesti lähdössä, Klemola, parhaissa naiställingeissään, yhyttää hänet ja ihmettelee ”Eerikan” aikaista lähtöä. Esko kertoo, ettei hän ole valmis vielä tällaiseen ja kysyy Klemolalta etteihän kukaan vain tunnistanut häntä. Klemola ihmettelee, että milloin Esko sitten on valmis jos mies on mekkoillut kaapissa jo vuosikymmeniä. Esko toteaa surumielisesti ettei usko edes Sirpa-vaimonsa ymmärtävän. Klemola haastaa Eskon pelkoja. Esko lähtee perustelemalla Sirpan ihmettelevän jos hän on liian pitkään, ja Klemola huokaa leikillisesti kuinka tylsän hetero Esko on, mutta toivottaa kuitenkin Sirpalle terveisiä.

Esko käy jemmaamassa tyttöilykamansa autotalliinsa, josta Sirpa lähes yhyttää hänet hakiessaan arkkupakastimesta jäätelöä. Kysyy, miten juhlat menivät. Esko pyöristää totuutta ja kertoo kyseessä olleen tavallisen tylsät pönötysjuhlat, joissa aika oli mennyt lähinnä Klemolan kanssa uudesta markkinointikampanjan kustannuksista keskustellessa, ja kertoo Jannen terveiset. Sirpa kiittelee terveisistä ja kehuu Jannea hyväksi seuramieheksi. Esko istuu Sirpan seuraksi katsomaan romanttista nyyhkyelokuvaa, jossa Eskonkin silmäkulma alkaa kostua. Kyyneleet peittääkseen nousee äkisti sohvalta ja mumisee jotain akkojen leffoista ja sanoo menevänsä nukkumaan. Sirpa jää sohvalle kyynelehtimään elokuvan tahtiin.

Viikko eteenpäin, ja Esko pukee kotona kylpyhuoneessa lukkojen takana päälleen liituraitapukunsa. Puhuu kiireisenä työasioita puhelimeen samalla kun vaihtaa miesten kalsarit naisten pikkupöksyihin, ja tunkee kalsarit salkkuunsa. Sirpa koputtelee oveen ja sisään päästyään vitsailee, että yleensä naisia pitää odotella vessasta. Sirpa yrittää pysäyttää Eskon ehdottomalla jotakin heidän tulevaan lomaansa liittyvää, mutta Eskolla on kiire töihin, sanoo palaavansa illalla.

Esko kävelee ripeästi töihin, mutta pysähtyy katsomaan punaista mekkoa myymälän ikkunassa.

Eskon appiukko eli pörssiin listatun sukuyrityksen toimitusjohtaja Kalevi Iso-aho ja Esko istuvat kokouksessa muiden johtohenkilöiden kanssa. Sihteeri tulee tuomaan papereita. Sihteerillä on samanlainen mekko kuin näyteikkunassa, ja tämän poistuttua appiukko huomauttaa jotakin rasvaiseen sävyyn muodollisesti pätevästä, ja Esko naureskelee vaikeasti miesjoukon mukana, vaikka hänen silmänsä olivat todellisuudessa mekossa. Esko kysyy missä Klemola on, Kalevin naama kiristyy ja sanoo, että asiasta keskustellaan tämän palaverin jälkeen.

Kalevi on vanhan ajan patruuna, jonka mielipide jyrää yrityksessä läpi, ja jolla on taipumusta tehdä omavalintaisia päätöksiä. Palaverin jälkeen hän pyytää Eskon huoneeseensa, jonne tulee myös Eskon veli Vesa. Kalevi kertoo asian olevan arkaluonteinen, ja ottaneen siksi yhteyttä Eskon veljeen, joka on maineenhallintaan erikoistunut konsultti, jotta asia pysyisi varmasti lähipiirissä. irtisanoneensa markkinointipäällikkö Janne Klemolan kuultuaan että tämä on homo, joka kaiken lisäksi esiintyy drag-tanssiryhmässä, josta on lehdissäkin kirjoiteltu. Tällaista Kalevi ei alaiseltaan siedä peläten työntekijän pilaavan koko yhtiön maineen. Klemola on nostanut asiasta oikeusjutun yritystä vastaan laittomasta irtisanomisesta. Kalevi ei halua liata käsiään, eikä halua olla tekemisissä ”homppelin” kanssa, joten sotku kaatuu Eskolle ja Vesalle, joiden on selvitettävä asia hinnalla millä hyvänsä, tosin Kalevin valvovien silmien alla.

Esko on pahassa välikädessä, sillä hän tietää ettei Kalevi usko järkipuhetta ja Klemolaa on vaikea saada leppymään. Hän ei olisi kaivannut tällaista ongelmaa, sillä tulossa on osavuosituloksen julkistaminen, joka paljastaa yrityksen tehneen tappiota kolmatta kvartaalia peräkkäin, mikä imee jo itsessään median ja osakkeenomistajien pahansuovat katseet yritykseen. Menee parvekkeelle polttamaan tupakkaa ketjussa ja yrittää saada Klemolaa kiinni. Ensin Klemola vastaa ilahtuneena ja odottaa, että Esko kykenee kääntämään Kalevin pään, mutta kuullessaan että Esko yrittää suostella häntä vain luopumaan oikeusjutusta, vihastuu Eskon takinkännöstä ja pistää kovemmat panokset tiskiin vihjaten Eskoa ”motivoidakseen”, että mitenköhän lienee Eskon oman työpaikan laita, jos appi saisi tietää erinäisiä asioita.

Koska Klemola ei suostu keskustelemaan puhelimessa, vaan ilmoittaa, että Eskon ja Vesan kannattaa keskustella hänen lakimiehensä kanssa, etsivät he miehen käsiinsä tämän tanssiryhmän harjoituksista. Esko ja Vesa suostuttelevat miestä vetämään oikeusjutun pois reippaalla erorahalla. Klemola nolaa veljekset esittäen suostuvansa, jos pojat tanssivat hänelle. Tanssiryhmä on mukana juonessa, ja rupeaa notkumaan kaksikon ympärillä. He ovat piiritettynä. Klemola kiittää esityksestä ja pahoittelee, ettei kuitenkaan aio suostua erorahaan, vaan aikoo pitää päänsä, ja toteaa Eskolle, että keskustelee tämän jälkeen vain Eerikan kanssa. Vesa ihmettelee kenestä Eerikasta on puhe, ja veljekset lähtevät nolattuna pois.

Kotona Sirpa papattaa posket punoittaen norsusafarista, jonne heidän tulisi matkalla ehdottomasti ottaa osaa. Esko valittaa väsymystä ja suuntaa nukkumaan. Sirpa näyttää loukkaantuvan miehensä poissaolevuudesta, pyytää, että Eskokin voisi joskus puhua hänelle.

Seuraavana päivänä Klemola on otsikoissa kertoen, että häntä on yritetty lahjoa hiljaiseksi. Kalevi läksyttää kaksikkoa. Isänsä yrityksessä lakimiehenä työskentelevä Sirpa liittyy ruokalassa Kalevin ja veljesten seuraan ja kysyy kohusta. Kalevi asettuu puolustusasemiin syyllistämällä Sirpaa. ”Lehdet nyt painavat mitä tahansa, mutta mitä tässä on jäljellä jos ei oma tytär luota isänsä sanaan.”. Sirpa suuttuu, ja nostaa esille pettämiskortin ”Ai samalla tavalla kuin äidin olisi pitänyt luottaa kaikki ne vuodet?” Veljekset vaikenevat.

Vaikka media rummuttaa asiasta, Kalevi kieltäytyy järjestämästä tiedotustilaisuutta, vastaten medialle pelkillä ympäripyöreillä tiedotteilla kieltäen myös viestintäpäälliköltä kommentoinnin. Vesa turhautuu, sillä Kalevi sabotoi hirmuvallallaan kaikkia järkeviä tiedotuksen sääntöjä. Oli kuvitellut Kalevin hänet palkatessa pääsevänsä hoitamaan keissin oman asiantuntemuksensa mukaan, mutta löytääkin itsensä Kalevin epämääräisenä kätyrinä.

Irtisanomisjupakka meinaa paisua katastrofiksi, kun firman entinen naistyöntekijä ottaa yhteyttä Kaleviin ja ilmoittaa haluavansa rahallista kompensaatiota hiljaisuudestaan, sillä työskennellessään yrityksessä oli joutunut sivuun esimiesvalintaprosessissa, vaikka oli toista (miespuolista) hakijaa pätevämpi. Muussa tapauksessa hän nostaa asiansa julkisuuteen. Kalevi tunnustaa Eskolle ja Vesalle väitteessä olevan perää, ja tässä paljastaa asenteensa myös omaan tyttäreensä, jonka ei katso olevan kelvollinen yrityksen jatkaja, vaan pohjustaa paikkaa Eskolle. ”Eihän Sirpaa tällainen työ edes kiinnosta.” Tässä vaiheessa Vesa sanoo jättävänsä keissin, ja kehottaa Eskoa miettimään tarkasti mitä tekee. Esko joutuu likaamaan kätensä ja hoitamaan maksupolitiikan naisen kanssa.

Sirpa kysyy Eskolta onko Kalevi irtisanonut Klemolan tämän taustan takia. Esko on juuri maksanut naistyöntekijän hiljaiseksi, ja kieltäytyy puhumasta työasioista kotona. Sirpa spekuloi vielä sängyssä kuinka se olisi Kaleville tyypillistä yksisilmäistä toimintaa ja osoittaa Klemolalle sympatiaa. Esko kysyy kautta rantain Sirpan mielipidettä dragesiintyjistä ja homoista. Sirpan asenne on neutraali.

Esko on työpaineidensa kanssa hajoamispisteessä, ramppaa parvekkeella tupakalla ja naputtelee sormillaan. Esko päättää varata hotellihuoneen sanoen töissä ja kotona lähtevänsä edustusreissulle kylpylään. Sulkee kommunikaattorin, heittää miesten vaatteet komeroon, ottaa lasin viiniä. Työtietokone on päällä, puhuu chatissa Klemolan eli Didi von Leen kanssa, sopivat, että foorumilla voivat pysyä väleissä, vaikka arkielämässä taisteluprosessi on kuumimmillaan. Hypistelee naisten vaatteita ja purskahtaa paineiden purkautuessa helpottuneeseen itkuun. Tunteenpurkauksen jälkeen viettää itsekseen tyttöilyillan laittautuen naiseksi meikkejä myöten, lakkaa kynsiä, keimailee peilin edessä. Nukahtaa sängylle rentoutuneena. Herää aamulla, kännykässä hirveä määrä puheluita ja viestejä. Eskolla on taas erilailla virtaa. Esko heittää tupakat roskiin, ja lähtee virkeänä kohti kotia.

Vie tyttöilykamat autotalliin piiloon. Kotona Sirpa istuu sohvalla ympärillään suuri määrä esitteitä. Hän puhuu Eskolle innostuneena eri matkakohteista. Esko on aktiivisen oloinen, Sirpa ihmettelee, millaista virtaa hän on työreissulla saanut. Virtapiikistä huolimatta ei anna vaimolleen tarpeeksi tämän edellyttämää huomioita, vaan ryhtyy lähes heti töihin kuroen eilisen työt kiinni ja nyökyttelee ja on ajatuksissaan kokousmuistioita lueskellen. Sirpa suutahtaa Eskolle ja heittää matkaesitteet lattialle ja huutaa, että jos Eskoa ei kiinnosta niin perutaan koko reissu. Syyttää puhumattomuudesta. Esko yrittää lepytellä tuloksetta, pariskunnan tulehtuneet välit näkyvät selvästi.

Esko istuu puisevassa palaverissa, jossa keskustelu menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Sirpa tulee kesken kaiken koputtamaan palaveriin ja viittoo Eskon mukaansa. Esko luulee, että kyse hätätilanteesta, ja seuraa Sirpaa käytävään. Sirpa henkii jäätävyyttä, ja kertoo, että ystävättärensä oli nähnyt Eskon menevän eilen hotelliin, kysyy tiukkaan sävyyn, että mitä oikein teki siellä. Esko saa perusteltua käyntinsä liittyvän työreissuun, jossa tullut olevinaan viime hetken muutoksia eikä ollut muistanut mainita Sirpalle. Sirpa uskoo, ja pyytää anteeksi eilistä rähjäämistään ja tämän päivän epäilyksiä. Sirpa kertoo olevansa huolissaan siitä, miten paljon Esko tekee yrityksen eteen ja sanoo Kalevilla olevan Eskoon ikävä vaikutus. Esko rauhoittelee Sirpaa luvaten varaavansa illaksi yhteistä aikaa reissun suunnittelulle. Eroavat hellissä merkeissä.

Esko työpäivän jälkeen vihellellen kotiin, ollen pitkästä aikaa hyvillä mielin päästyään lähemmäksi Sirpaa, pahimmat stressitkin on karistettu olalta päästyään tyttöilemään pitkästä aikaa. Löytää Sirpan makuuhuoneesta kädessään Eskon pitsipöksyt. Esko jähmettyy kauhusta, Sirpa syyttää pettämisestä. Esko ei osaa tehdä muuta kuin kieltää hänellä olevan toista naista. Sirpa kysyy, että mikäs selitys näille sitten on, eikä Esko osaa vastata. Sirpa saa raivokohtauksen ja antaa Eskolle käskyn häipyä. Esko pakkaa apeana tavaransa ja lähtee hotelliin.

Tuttu respatyttö kysyy tarvitseeko Esko huonetta yhdeksi illaksi. Esko vastaa tarvitsevansa toistaiseksi. Tyttö jää katsomaan miehen perään.

Laittaa ”ei saa häiritä” -kyltin huoneensa oveen lähtiessään aamulla töihin. Täältä Eskon nähdään poistuvan useaan otteeseen, ja sama manööveri toistuu. Tekee töissä pitkää päivää, Kalevi pyytää huoneeseensa, sanoo haluavansa jutella Klemolasta. Esko pelästyy, että Klemola kertonut Kaleville. Kalevi kyseleekin kuinka osavuosikatsauksen ja toisen projektin kanssa menee. Sanoo vain kaiken olevan hoidossa.

Katselee hotellihuoneessa samaa elokuvaa, mitä ei kyennyt Sirpan kanssa katsomaan loppuun, sillä olisi joutunut paljastamaan kyyneleensä. Kyynelehtii tyttöasussaan. Katselee hääkuvaa, jonka asettanut kliinisen hotellihuoneen pöydälle. Yrittää soittaa Sirpalle, mutta ei vastaa.

Vesa puhuu Eskon kanssa, heidän vaimonsa puhuneet puhelimessa. Yrittää piristää veljeään suostuttelemalla Eskon lähtemään irrottelemaan. Eskolla suostuu. Menevät baariin, Vesa kyselee varovaisesti Eskon ”suhteesta”. Esko yrittää kautta rantain käyäd keskustelua tyttöilystä Klemola-keissin kautta, mutta Vesa käsittää väärin ja heittää lähinnä hölmöä tietämättömän läppää. Baarissa esiintyy Klemolan dragryhmä. Jossain vaiheessa iltaa Klemolan ja Eskon tiet kohtaavat, ja Klemola heittää löylyä kiukaalle, kun huomaa Eskon kuumenevan tämän vihjaillessa kaappityttöilystä. Esko provosoituu ja tönäisee Klemolaa, syntyy nahina, ja Vesa tulee väliin. Klemola jää huutamaan solvauksia Eskon perään. Vesa ja Esko eroavat illassa ja Vesa kehottaa Eskon hoitamaan asiansa kuntoon Sirpan kanssa kuin myös käyttävän järkeä töissä.

Esko yrittää Vesan puheista rohkaistuneena lähestyä Sirpaa töissä, mutta ei tosipaikan tullen keksikään mitään sanottavaa. Nähdessään äkämystyneen Sirpan Kalevi vitsailee Eskolle mistään mitään tietämättä pienistä rypyistä rakkaudessa ja heittää vielä hölmöä ”rakkaudesta se hevonenkin potkii”-läppää päälle.

Sirpa saa selville ohimennen kuullen Kalevin ja Eskon keskustelun, että Esko on toiminut Kalevin puolella irtisanomisjutussa ja jopa alentunut lahjomaan irtisanotut hiljaiseksi. Sirpa osoittaa pettymyksensä molemmille ja mainitsee Eskon todellakin tulleen samanlaiseksi kuin hänen isänsä kaikessa suhteessa ja toivottaa hyviä johtajaleikkejä samalla kun ilmoittaa irtisanoutuvansa yrityksestä. Ihmettelee ääneen Eskon suvaitsematonta katsantokantaa. Esko ajattelee menettäneensä vaimonsa iäksi.

Kalevi saa vihdoin päähänsä järjestää tiedotustilaisuuden.

Tiedotustilaisuutta edeltävänä iltana Esko soittaa Klemolalle ja pyytää hiiltymistään anteeksi ja pyytää nöyrästi viimeisen kerran, että asia saataisiin sovittua vielä rauhanomaisin keinoin. Klemola kieltäytyy ja toteaa olevansa nyt vähemmistön asialla: ”Jos yksi häviää tässä, niin samalla häviävät kaikki muutkin.” Esko tuijottelee yön kattoon miettien Klemolan sanoja.

Seuraavana päivänä Esko menee apen taustatueksi televisioituun tiedotustilaisuuteen, mutta appi vetäytyy ja painostaakin Eskon menevän tv-kameroiden eteen pitämään puheen ja vastaamaan toimittajien kysymyksiin. Puheessa väitetään Klemolan irtisanomisen olleen laillinen osoittaen miehestä liioiteltuja ja keksittyjä virheitä. Opetellessaan appensa kirjoittamaa puhetta Esko ymmärtää, että toistaessaan puheen hän toimisi ennen kaikkea itseään vastaan ja kieltäisi oman transvestiittipuolensa. Sen sijaan hän pyytää irtisanotuilta anteeksi yrityksensä puolesta ja ilmoittaa irtisanotuvansa yrityksestä, koska ei allekirjoita yrityksen toimintatapaa. Esko päättää puhdistaa pöydän kerralla, ja jättää perään huutavan appiukon yksin ja lähtee kertomaan oman salaisuutensa Sirpalle.

Saadakseen mielenrauhan haluaa Esko kertoa totuuden itsestään myös Sirpalle. Sirpa suostuu tapaamaan hänet, koska televisiosta todistanut miehen osoittavan selkärankaa tiedotustilaisuudessa. Esko vie Sirpan autotalliin ja näyttää hänen aarrearkkunsa sisällön ja tunnustaa vaimolleen tyttöilyharrasteensa kertoen, että Sirpa on hänen elämänsä nainen, mutta on tavallaan olemassa toinen nainen, Eerika, hänen alter egonsa. Vaimo hämmentyy, on hajalla, että Esko salannut niin oleellisen asian ja kehottaa Eskoa lähtemään.

Myöhemmin illalla Sirpa kuitenkin tulee käymään Eskon hotellihuoneeseen tuomaan puhtaita miesten vaatteita, ja löytää Eskon mekko päällä. ”Sä et kyllä taida tarvitakaan näitä.” Sirpa ja Eskon keskustelusta käy ilmi, että Sirpa tarvitsee lisää ajatteluaikaa, mutta ei suorilta käsin torju parisuhteen mahdollisuutta. Korjaa Eskon vinoon valahtunutta peruukkia. Sirpa ja Esko hyvästelevät ja Sirpa lähtee. Esko avaa hotellihuoneensa parvekkeen oven ja katsoo pimenevässä illassa valomeressä kylpevää Helsinkiä kadulla kiiruhtavan Sirpan perään. Loppukohtauksen tunnelman tiivistää Chisun kappale Sama nainen.
”Luvattu on paljon/Rikottu enemmän/Vierelläsi valvon/Ja kauniina sut nään/Sä oot se jonka/Löydän aina uudelleen/Taas tässä oon ja valmis/Uuteen kierrokseen/Mut mussa ei oo mitään/Mussa ei oo mitään uutta/Oon vielä samanlainen/Sama mieli sama sydän/Sama nainen”

 

 

Hyvät kirjoittajat,

Päätin, etten tutustuisi tarinoihinne etukäteen, vaan luen ne vasta nyt, tässä kehitysvaiheessaan. Aikaa palautteen kirjoittamiseen ja lukemiseen jäi kuusi tuntia, joten kirjoitan lyhyesti, kuin muistiinpanoja. Mutta raakileena palaute on vilpitön kohtaaminen materiaalinne kanssa. Ottakaa se dialogina ja kysymyksinä. Osittain vastaan myös Ykkösen kannalta. Mietin niitä suhteessa julkaisemiseen enkä ole pelkästään pedagoginen tai rohkaiseva. Kestäkää sekin.

Mielestäni pisimmällä ovat Jättiläinen korkokengissä, Antilooppi, Sijaisäiti ja Amila.

Muiden kohdalla tarina ei ole valmis. Sen jänneväli ei ole tarpeeksi pitkä, käännettä ei ole ymmärretty tai elementit eivät kerro aiheestaan tarpeeksi. Silloin pitää palata juurille. Pitää ajatella tarina vielä uudelleen. Tarpeeksi suureksi.

Jättiläinen korkokengissä

Transvestiitin tarina kerrotaan vaivattomasti ja omassa mittakaavassaan. Eskon ratkaisut tuntuvat toimivan draamallisesti ja henkilöstä lähtien.

Appiukko vaikuttaa noin kerrottuna kliseiseltä hahmolta.

Samoin alkubileet hieman kankealta tilanteelta suhteessa tarinaan: mitä siinä alkaa? Kuinka hyviä ystäviä Esko ja Janne ovat? Olisiko tämä myös tarina ystävyydestä? Mikä on Eskon panos draamassa? Parisuhde? Työ? Taisteleeko tyttöilyä vastaan vai onko se ongelmatonta? Onko Kalevi vain vanhan ajan patruuna vai ”mielisairas itsekäs paskiainen” vrt Herlin?

Tämä on hyvällä alulla.

Harri Virtanen, ohjelmapäällikkö YLE TV1

Lisää näihin:
0
tykkää tästä

Kommentit

Ei kommentteja.

test

  • Jättiläinen korkokengissä

    Kirjoittaja on ylivilkkaalla mielikuvituksella varustettu 25-vuotias maisterisnainen, jonka mielestä värillä ei ole väliä kunhan se vain on violetti. Tämä helsinkiläistynyt susirajan kasvatti pitää korkeista paikoista, hankkii elantonsa viestintätehtävistä ja on hahmotellut Suurta Romaania lähes yhtä monta kertaa kuin Elviksen on väitetty elävän. Halusi pienenä ralliautoilijaksi, esteratsastajaksi ja kirjailijaksi.

Pertti

Inspiraatio on petollinen rakastaja.