yle.fi


Rondo - step outline 2. versio

Rondo - step outline 2. versio

29. maaliskuuta 2010 Kommentit: 2

PROLOGI:
1. EXT. RAVINTOLA, KATTOTERASSI – ILTA
Näemme Rondon nuoruuden valokuvan ravintolan pöydällä. Haarukka iskeytyy kuvaan ja raaputtaa Rondon kasvoja tunnistamattomiksi.

CUT TO:
2. INT. IINAN JA ILARIN ASUNTO, OLOHUONE – ILTA
Asunnolla on menossa Iinan syntymäpäiväjuhlat, musiikki pauhaa, tyypillistä nuorten juhlintaa. Iina ihmettelee mihin Ilari on hävinnyt, joku sanoo että tämä meni ulos.

3. EXT. IINAN JA ILARIN ASUNTO, PIHA - ILTA
Artsi läimäyttää talon takana Ilaria kämmenellä naamaan ja Ilari pitää silmäkulmaansa, vieressä seisoo myös Artsin kaksi ”henkivartijaa”. Artsi on tullut kovistelemaan Ilaria, joka on jäänyt hänelle velkaa huumeiden ostosta ja välittämisestä. Artsi antaa ukaasin Ilarille, että rahat velkoihin on löydyttävä pian.

4. EXT. IINAN JA ILARIN ASUNTO, KUISTI – ILTA
Iina tulee kuistille ja näkee Artsin apureineen katoavan pois pihalta, hän näkee Ilarin silmäkulman olevan auki. Iina kysyy mitä on tapahtunut ja keitä miehet olivat, Ilari vastaa että ihmisiä, jotka eivät olleet juhlatuulella. Ilari painuu taloon sisään Iinan jäädessä katsomaan hänen peräänsä.

5. EXT. VANKILAN PORTTI – PÄIVÄ
Nikander istuu autossa vankilan edessä ja odottaa Rondoa vapautuvaksi. Rondo astelee portista ja Nikander nousee autosta, vinkkaa Rondolle. Miehet halaavat kaverillisesti ja Rondo katsoo Nikanderin autonrämää hypäten kyytiin.

6. INT. AUTO (LIIKKUVA) – PÄIVÄ
Nikander ja Rondo istuvat autossa ja vaihtavat kuulumisia. Rondo kysyy onko ok, että hän asuu muutaman päivän Nikanderin luona kunnes löytää oman kämpän. Nikanderille se sopii.

7. INT. NIKANDERIN TALO, OLOHUONE – PÄIVÄ
Rondo ihmettelee varastetun tavaran paljoutta Nikanderin talossa. Nikander toteaa, että jollain se on elettävä ja sähköt maksettava. Rondo sanoo lähtevänsä hoitamaan omia asioitaan ja lainaa Nikanderilta autoa.

8. INT. MONAN ASUNTO – PÄIVÄ
Rondo menee tapaamaan ex-vaimoaan Monaa, Mona yllättyy nähdessään Rondon, joka haluaa saada Iinan osoitteen. Mona ei anna sitä, hän haluaa ensin itse jutella Iinan kanssa. Keskustelussa Rondon kanssa ilmenee, että Mona on yhä kiinnostunut tästä.

9. INT. VALOKUVAUSSTUDIO – PÄIVÄ
Iinalla on muotikuvaus studiolla, joka puolella häärää ihmisiä ja ilmassa on hektinen tunnelma. Kuvaussessio päättyy, Iina menee vaihtamaan vaatteita kun puhelin soi, hän vastaa siihen tervehtien äitiään. Iina jää kuuntelemaan tätä, istuutuu hiljaa alas eikä sano mitään.

10. INT. AUTO (LIIKKUVA) – PÄIVÄ
Rondo ajaa autolla lähiössä. Hän huomaa kiinteistövälittäjän kyltin asunnonnäytöstä ja pysäyttää auton. Hän peruuttaa kyltin kohdalle, katsoo sitä ja ajaa kerrostalon pihaan.

11. INT. ASUNTO (ASUNTONÄYTTÖ) – PÄIVÄ
Rondo on muiden kanssa katsomassa asuntoa. Kiinteistövälittäjä kysyy Rondolta, minkälaista asuntoa tämä etsii, Rondo vastaa että juuri tämänlaista mutta vuokra-asuntoa. Välittäjä sanoo, että valitettavasti tämä asunto ei ole vuokrattavana.

12. INT. PORRASKÄYTÄVÄ (ASUNTONÄYTTÖ)– PÄIVÄ
Kiinteistönvälittäjä tulee asunnosta Rondon perään käytävään ja huutaa Rondoa nimeltä. Rondo kääntyy katsomaan, välittäjä paljastuu Rondon vanhaksi rikoskaveriksi Sutkiksi, joka on parantanut tapansa. Sutki lupaa yrittää auttaa Rondoa vuokra-asunnon löytämisessä.

13. INT. NIKANDERIN TALO – PÄIVÄ
Rondo on yksin Nikanderin talossa kun ovikello soi ja Rondo avaa oven, oven takana seisoo Artsi kahden apurinsa kanssa, tulevat taloon sisään. Rondon ja Artsin keskustelu, Artsi haluaa Rondon takaisin toimintaan mukaan, kiristää Rondoa vanhalla velalla. Rondo ilmoittaa olevansa muuttunut mies, häntä ei enää kiinnosta rikollinen elämäntapa.

14. EXT. IINAN JA ILARIN ASUNTO, KATU – ILTA
Rondo ja Nikander ovat Iinan asunnon ulkopuolella. Rondo katsoo kädessään olevaa osoitetta, sitten taloa. Hän menee arkaillen oven luo ja soittaa ovikelloa.

15. INT. IINAN JA ILARIN ASUNTO, OLOHUONE – ILTA
Rondo ja Iina yrittävät saada keskustelua aikaiseksi, huonolla menestyksellä. Nikander yrittää keventää tunnelmaa, hän ei saa silmiään irti Iinasta. Selviää, että talon omistavat Ilarin vanhemmat, nuoret vain asuvat yläkerrassa vuokralla ja että Ilarin vanhemmat ovat lomamatkalla. Vierailu on lyhyt, Rondo päättää poistua että molemmat saavat rauhassa sulatella ensitapaamista.

16. EXT. IINAN JA ILARIN ASUNTO, PIHA – ILTA
Rondo ja Nikander ovat poistumassa talosta kun Ilari tulee heitä vastaan silmä mustana ja sekavan oloisena kitara selässään. Ilari tervehtii Rondoa hajamielisenä ja jatkaa matkaansa pysähtymättä. Rondo katsoo Ilarin perään, sitten Nikanderia.

17. INT. AUTO – ILTA
Rondo ja Nikander saapuvat Nikanderin talolle. Rondo huomaa tumman auton odottavan pihalla, autoa vasten nojailee Artsin apuri. Autosta nousee Artsi, joka katsoo tulijoita. Rondo ja Nikander nousevat autosta ulos.

18. EXT. NIKANDERIN TALO, PIHA – ILTA
Artsi kertoo Rondolle mitä hän haluaisi tämän nyt tekevän ja pyytää tätä mukaansa, Rondo kieltäytyy. Artsi sanoo, että jos tämä ei lähde niin Nikander joutuu vaikeuksiin hänen lisäkseen. Sisältä talosta tulee Artsin toinen apuri ulos kahden varastetun kannettavan kanssa, Rondo nousee vastahakoisesti Artsin kyytiin.

19. EXT. RAHTITERMINAALI – ILTA
Artsin auto pysähtyy hallin eteen ja miehet nousevat autosta, Artsin apurit ovat hieman kauempana. Artsi kertoo Rondolle, että tähän halliin tulee kolmen päivän päästä kunnon lasti Virosta minkä Rondo saa noutaa. Rondo kysyy miksei Artsi laita omia miehiään asialle, tämä vastaa etteivät he ole hänelle mitään velkaa ja he edustavat vain voimaa, Rondo älyä.

20. EXT. AUTO/IINAN JA ILARIN ASUNTO – PÄIVÄ
Rondo istuu autossa Iinan asunnon ulkopuolella. Iina tulee asunnosta, Rondo hyppää ulos ja tarjoaa Iinalle kyytiä. Iina katsoo nyrpistellen autoa ja sanoo menevänsä mieluummin julkisilla ja jatkaa matkaansa.

21. INT. AUTO (LIIKKUVA) – PÄIVÄ
Rondo ja Iina autossa, Iina katselee Nikanderin autonrämää ja Rondo yrittää keventää tunnelmaa heittämällä itsekin autosta herjaa. Keskustelu menneistä, temperamenttinen Iina pyytää Rondoa pysäyttämään auton hyvissä ajoin ennen valokuvasstudiota ettei muut näe sitä. Iina sanoo, ettei osaa sanoa kumpaa häpeää enemmän, autoa vai Rondoa ja tämän menneisyyttä.

22. INT. TYÖVOIMATOIMISTO, AULA – PÄIVÄ
Rondo on työvoimatoimiston aulassa odottamassa vuoroaan. Hän katselee seiniltä vapaiden työpaikkojen ilmoituksia kun hänen vuoronumeronsa ilmestyy taululle. Rondo yrittää etsiä tiskiä mutta ei löydä sitä ajoissa ja numerot taululla vaihtuvat nopeasti muiden asiakkaiden kiilatessa hänen ohi.

23. INT. TYÖVOIMATOIMISTO, VIRKAILIJAN HUONE – PÄIVÄ
Vihaisen oloinen Rondo saapuu huoneeseen ja kysyy ärähtäen onko hän nyt oikeassa paikassa, istuutuu alas. Rondo kertoo tilanteensa työvoimavirkailijalle, joka näpyttelee tympääntyneen oloisena edessä olevaa päätettä. Virkailija kertoo, ettei löydä Rondolle mitään työtä, kaikissa vapaissa paikoissa kun pitää olla nuhteeton tausta ja ehdottaa Rondolle työnhakukurssia.

24. INT. TYÖVOIMATOIMISTO, KÄYTÄVÄ – PÄIVÄ
Rondo tulee vihaisena työvoimavirkailijan huoneesta ulos ja läimäyttää oven voimakkaasti kiinni. Käytävässä hän melkein sananmukaisesti törmää Taruun ja Taru jää katsomaan Rondoa, Rondokin pysähtyy hämillään. Taru tunnistaa Rondon nuoruuden ihastuksekseen ja esittäytyy, Taru pyytää tätä huoneeseensa juttelemaan.

25. INT. TYÖVOIMATOIMISTO, TARUN HUONE – PÄIVÄ
Rondo tilittää äskeistä kokemustaan toisen virkailijan luona ja kertoo juuri vapautuneensa vankilasta. Taru kuuntelee ja sanoo ihmisillä olevan ennakkoluuloja vankilakundeja kohtaan mutta hänellä ei ole. Taru hakee koneelta paikkoja ja löytää yhden juuri tulleen, printtaa paikan tiedot. Hän jää katsomaan poistuvan Rondon perään.

26. EXT. IINAN JA ILARIN ASUNTO, KUISTI – PÄIVÄ
Ilari polttelee kannabista kuistilla raukean oloisena, kitara nojaa ovenpieltä vasten. Hän huomaa Iinan saapuvan, stumppaa sätkän nopeasti ja heittää sen pois. Ilari kyselee Iinan kuulumisia, tämä kertoo päivän menneen hyvin, Ilari kertoo tehneensä bändilleen uutta biisiä. Iina kertoo äidin kutsuneen hänet illalliselle johon Rondokin tulee, epäilee koko hommaa.

27. INT. MONAN ASUNTO, KEITTIÖ – ILTA
Rondo ja Iina ovat Monan luona illallisella, Rondo ja Iina juttelevat jo hiukan vapautuneemmin. Keskustelu kiertyy Rondon menneisyyteen sekä siihen, miten Iina on kokenut kaiken aikoinaan. Kun päihteistä tulee puhe, Rondo epäilee Ilarinkin polttelevan pilveä mutta Iina ei usko tätä, suuttuu ja poistuu paikalta.

28. INT. MONAN ASUNTO, OLOHUONE – ILTA
Rondo ja Mona ovat olohuoneessa, Mona kaataa laseihin viiniä samalla kun he juttelevat Iinasta. Mona kertoo myös miesystävästään Jukasta, jonka kanssa hänellä ei ole oikein enää mitään. Hän mainitsee kaipaavansa hyviä aikoja Rondon kanssa, mutta vain niitä hyviä, ilmassa on lähentymisen merkkejä.

29. INT. RAVINTOLA (RONDON TYÖPAIKKA), SALI – PÄIVÄ
Rondo on saanut työpaikan ravintolan keittiöstä astioiden kerääjänä/tiskaajana. Hän on juuri hakemassa tarjotinvaunua salin puolelta, kun kolme asiakasta työntää tarjottimensa täysinäiseen vaunuun. Rondo katsoo heitä vihaisesti ja huomaa Artsin sekä tämän apurit, Artsi muistuttaa Rondoa keikasta ja toteaa, että muuten tällä menolla ja työllä Rondon velanmaksu kestää vuosia.

30. INT. IINAN JA ILARIN ASUNTO, OLOHUONE – PÄIVÄ
Iina on lähdössä kuvauksiin, pirteän oloinen Ilari antaa tälle pusun. Ilari kysyy olisiko tällä antaa 50€ lainaksi jotta hän saisi ostettua kaupasta ruokaa. Iina vastaa ettei ole mutta lohduttaa Ilaria, että jääkaapista löytyy kyllä syötävää.

31. INT. IINAN JA ILARIN ASUNTO (ILARIN VANHEMPIEN ASUNTO) – PÄIVÄ
Ilari avaa vanhempiensa asunnon oven avaimella ja pujahtaa sisään. Hän menee vanhempiensa makuuhuoneeseen, avaa äitinsä korurasian ja katselee koruja hypistellen niitä kädessään. Hän ottaa kaulanauhan ja sulkee rasian.

32. INT. VALOKUVAUSSTUDIO – PÄIVÄ
Rondo on tullut Nikanderin kanssa studiolle, katselevat menoa kummeksuen ja näkevät kuinka Iinaa juuri kuvataan. Studion kuvausjärjestelijä kysyy ovatko miehet lähettifirmasta ja jos ovat niin valmiit lähetykset haetaan talon toiselta puolelta. Rondo vastaa kieltävästi, mies ihmettelee mitäs he sitten täällä tekevät ja alkaa ajamaan heitä ulos, syntyy hässäkkä.

33. INT. VALOKUVAUSSTUDIO, AULA – PÄIVÄ
Iina kiinnittää meluun huomiota, tuntee Rondon äänen ja tulee tämän luokse, Nikander ja kuvausjärjestelijä ovat tukkanuottasilla. Iina on vihainen, kysyy Rondolta mitä tämä täällä tekee, Rondo sanoo että halusi vain nähdä Iinan työssään. Iina sanoo, että no nyt he ovat nähneet ja pyytää miehiä poistumaan. Hän jää kuitenkin katsomaan ikkunasta isäänsä joka kävelee Nikanderin kanssa pihalla pois.

34. INT. NIKANDERIN TALO, OLOHUONE – PÄIVÄ
Rondo katselee Nikanderin varastamia tavaroita ja toteaa että hänen on pakko löytää äkkiä uusi asunto, muutenhan hänkin on kohta lirissä. Puhelin soi ja Rondo vastaa, Taru soittaa ja sanoo ottaneensa Rondon numeron työnhakukaavakkeesta. Taru pyytää Rondoa treffeille.

35. INT. TARUN ASUNTO – PÄIVÄ
Taru sulkee puhelimen. Hän katsoo peiliin kiinnittämäänsä nuoruudenkuvaa, missä Rondo ja Taru poseeraavat. Hän piirtää huulipunalla kuvan päälle sydämen.

36. EXT. PUISTO – ILTA
Rondo ja Taru ovat piknikillä puistossa, he juttelevat vanhoista ajoista ja molemmat näyttävät nauttivan tilanteesta. Rondo sanoo aikoinaan ihastuneensa Tarun sporttiseen olemukseen ja tämän lyhyeen tukkaan. Kesken piknikin Mona soittaa ja kertoo Iinan soittaneen, että joku hiippailee tämän talon ympärillä, Rondo lupaa lähteä katsomaan. Taru jää katsomaan happamana Rondon perään.

37. EXT. IINAN JA ILARIN ASUNTO, PIHA – ILTA
Rondo saapuu Iinan asunnolle ja törmää suureksi hämmästykseksi Nikanderiin, joka on pusikossa kyttäämässä taloa. Rondo kysyy mitä Nikander täällä tekee, ei saa selvää vastausta tältä ja samassa talon ovi aukeaa. Rondo passittaa Nikanderin juuri parahiksi matkaan kun Iina ilmestyy ovelle.

38. INT. IINAN JA ILARIN ASUNTO, OLOHUONE – ILTA
Iina on kutsunut Rondon sisään. Rondo katsoo Iinasta otettua kaunista valokuvaa ja Iina kertoo Ilarin olevan bändinsä harjoituksissa. Seinällä roikkuu useampi akustinen kitara ja Rondo nappaa yhden niistä käsiinsä tapaillen säveliä. Hän ihmettelee kitaran sisältä kuuluvaa rahinaa, ravistaa sitä ja sisältä tippuu käärö. Rondo avaa sen, sisältä paljastuu kannabista.

39. EXT. IINAN JA ILARIN ASUNTO, PIHA – ILTA
Rondo lähtee Iinan luota pois. Hän huomaa tutun mustan auton ja Artsin auto pysähtyy portin eteen. Artsi apureineen sekä Ilari nousevat autosta ulos. Rondo kuulee kuinka Artsi käskee Ilaria hakemaan loputkin korut.

40. EXT. KATU – ILTA
Artsi jää tuijottamaan hölmistyneenä Rondoa ja Rondo puolestaan Artsia ja Ilaria. Artsille selviää, että Rondon tytär asuu Ilarin kanssa ja Rondolle puolestaan se, että Ilari on velkaa Artsille. Rondo ottaa ohjat käsiinsä ja vaatii Artsia päästämään Ilarin vapaaksi luvaten hoitaa homman, Artsi suostuu lopulta ja Ilari luikkii taloon sisään.

41. INT. IINAN JA ILARIN ASUNTO, OLOHUONE – ILTA
Iina katsoo ikkunasta kadulle, missä näkee Rondon keskustelevan Artsin kanssa. Ilari tulee asuntoon ja Iina kysyy mitä ulkona tapahtuu ja Ilari sanoo Rondon keskustelevan joidenkin huumehörhöjen kanssa. Iina huokaa, heittää Rondon löytämän kannabiksen pöydälle ja poistuu huoneesta.

42. INT. IINAN JA ILARIN ASUNTO, KEITTIÖ – ILTA
Iina istuu keittiössä, Ilari tulee hiljaa ja kiertää Iinan taakse. Hän selittää, että kyse on vain miedoista aineista, Iina saa hepulin ja sanoo ettei hän siedä mitään huumeita ja että Ilarin pitäisi tietää se hänen isänsä menneisyyden takia. Ilari pyytää anteeksi, Iina toteaa että hänen ympärillään on nyt sitten kaksi rikollista.

43. EXT. NIKANDERIN TALO, PIHA – ILTA
Artsin apurit kantavat Nikanderin talosta Nikanderin varastamaa arvotavaraa ulos, Artsi sanoo Rondolle, että tämä on etumaksu hänen ja Ilarin veloista. Nikanderille hän sanoo, että pitäisi vähän katsoa ketä taloonsa majoittaa ettei tule hukka kylään. Apurit sulkevat takakontin, Artsi heittää Rondolle Ilarin kotoaan varastaman kaulanauhan ja hyppää autoon.

44. INT. TARUN ASUNTO – ILTA
Taru istuu peilin edessä ja tuijottaa peiliin teipattua valokuvaa hänestä ja Rondosta. Hän haroo käsillään pitkää tukkaansa, ottaa sakset käteen ja leikkaa varovasti hiuksiaan. Hän katsoo hiuksia kädessään, sitten peilistä itseään ja leikkaa hiuksensa lyhyiksi.

45. INT. RAVINTOLA (RONDON TYÖPAIKKA), SALI – PÄIVÄ
Rondo on huonolla tuulella töissä ja kerää astioita vaunuun, osa lautasista ja kupeista tippuu lattialle. Kuin kohtalon oikusta Artsi on taas paikalla ja muistuttaa tätä huomisesta keikasta, Rondo lähtee työntämään vihaisena tarjotinvaunua keittiöön.

46. INT. RAVINTOLA (RONDON TYÖPAIKKA), KEITTIÖ – PÄIVÄ
Keittiössä ravintolan omistaja tulee paikalle. Hän sanoo, ettei tuollainen käytös sovi oikein tällaiseen paikkaan, varsinkin kun paikka on illalla hänen mukaansa paremman luokan ravintola. Omistaja kertoo, että on tutkinut Rondon taustan ja sekään ei puolla jatkamista. Rondo saa kohtauksen ja heittää kädessään olevan tarjottimen astioineen seinään.

47. INT. RAVINTOLA (RONDON TYÖPAIKKA), SALI – PÄIVÄ
Iina seisoo keittiön oven takana, näkee ikkunasta parahiksi keittiön loppuhuipentuman, Rondo tulee ovesta ulos ja pysähtyy nähdessään Iinan. Rondo on hämillään ja noloissaankin, kysyy miksi Iina on tullut ja Iina vastaa, että hän halusi puolestaan nähdä tämän työssään. Rondo sanoo Iinalle että viime tipassa tulit, huomenna olisi ollutkin jo myöhäistä ja heittää esiliinan pois.

48. EXT. RAVINTOLA (RONDON TYÖPAIKKA) – PÄIVÄ
Rondon keskustelu Iinan kanssa, Rondo toteaa että siviiliin sopeutuminen on ollut hankalampaa kun hän oletti, kaikesta hyvästä yrittämisestä huolimatta. Iina on huolissaan Ilarista, kysyy jos Rondo voisi jutella tämän kanssa, Rondo lupaa tehdä sen. Rondon puhelin soi, Sutki soittaa että nyt olisi vuokra-asunto tarjolla jos vain kiinnostaa.

49. INT. VUOKRA-ASUNTO – PÄIVÄ
Rondo on katsomassa vuokra-asuntoa Monan kanssa, näytön ohessa miehet puhuvat menneistä ja Rondoa kiinnostaa miten Sutki on selvinnyt noin hyvin kaikesta vanhasta. Rondo sanoo pitävänsä asunnosta ja ottavansa sen, Mona myös tyytyväinen.

50. EXT. IINAN JA ILARIN ASUNTO, PIHA – PÄIVÄ
Rondo menee talon ovelle ja soittaa ovikelloa. Kukaan ei tule avaamaan ja hän soittaa uudestaan, hakkaa lopulta nyrkeillä ovea. Unisen oloinen Ilari avaa oven ja katsoo pelästyneenä Rondoa, Rondo työntyy hänen ohitseen sisään.

51. INT. IINAN JA ILARIN ASUNTO – PÄIVÄ
Rondo kovistelee Ilaria huumeiden käytöstä ja Ilari sanoo, että kyse on hänen elämästään ja hän haluaa elää näin, yhteiskunnan ulkopuolella. Rondo kimmastuu ja sanoo itse eläneensä niin koko ikänsä ja hän voi antaa siitä oppitunnin, mutta sen hinta on korkea ja siihen pakettiin ei enää kuulu Iina. Rondo sanoo olevansa kusessa tämän takia, keskustelun keskeyttää Iinan puhelu Rondolle, Rondo sanoo pari sanaa ja lopettaa puhelun, kiroaa.

52. INT. VALOKUVAUSSTUDIO – PÄIVÄ
Rondo saapuu valokuvausstudiolle, Nikander istuu vaikean näköisenä muiden ympäröiminä ja joku käskee soittamaan poliisit, Rondo rauhoittaa tilanteen. Hän kääntyy kimmastuen Nikanderin puoleen ja vaatii selitystä, Nikander myöntää ihastuksensa Iinaan. Rondo puistelee epäuskoisena päätään, Iina katsoo säälien Nikanderia.

53. INT. AUTO (LIIKKUVA) – PÄIVÄ
Rondo ja Nikander istuvat autossa ja Rondo pyytää jo hieman anteeksi suuttumistaan ja kertoo olevansa vain niin tarkka Iinan suhteen, vaikka hänellä ei ole ollutkaan tämän kanssa mitään tyypillistä isä-tytär suhdetta. Nikander sanoo ymmärtävänsä sen ja on pahoillaan tapahtuneesta, Rondo jo vähän piikitteleekin tätä.

54. INT. TARUN ASUNTO, PORRASKÄYTÄVÄ – ILTA
Rondo soittaa ovikelloa, Taru tulee avaamaan oven uudessa lyhyessä tukassaan, Rondo katsoo tätä kummeksuen ja menee sisään.

55. INT. TARUN ASUNTO – ILTA
Rondo katselee asunnossa ympärilleen, Taru on kuin vastarakastunut ja Rondo tilanteesta ihmeissään. Hän näkee peilissä heidän yhteiskuvansa, Taru säikähtää ja nappaa sen pois, Rondo tajuaa tilanteen. Rondo yrittää selittää Tarulle ja pyytää aikaa, vastahan hän on päässyt vankilasta ulos. Taru sanoo ymmärtävänsä ja lupaa odottaa Rondoa.

56. EXT. IINAN JA ILARIN TALO, PUUTARHA – ILTA
Iina ja Ilari istuvat puutarhassa kun Rondo saapuu. Ilari selittää että on pahoillaan kun on pettänyt Iinan luottamuksen ja saattanut Rondon tukalaan tilanteeseen. Asia saadaan puhuttua ja Rondo nousee lähteäkseen, kääntyy vielä ympäri ja heittää Ilarille takaisin tämän äitinsä korurasiasta varastamansa kaulanauhan.

57. EXT. RAHTITERMINAALI – PÄIVÄ
Rondo astelee terminaalin edustalla ja pälyilee hermostuneesti ympärilleen odottaen kontaktihenkilöä. Rondon puhelin soi ja hän vastaa siihen, katselee ympärilleen. Hän huomaa terminaalin toisessa päässä miehen joka viittilöi hänelle.

58. INT. RAHTITERMINAALI – PÄIVÄ
Rondo juttelee murtaen suomea puhuvan miehen kanssa joka johdattaa Rondon sivummalle ja vetää hyllyjen alta esiin paketin. Rondo laittaa paketin reppuun. Mies nyökkää lähellä olevaa varauloskäyntiä kohti, Rondo poistuu siitä ulos.

59. EXT. VARASTO, PIHA – ILTA
Rondo saapuu vanhalle sokkeloiselle varastoalueelle, sammuttaa auton ja ottaa takakontista repun. Hän katsoo ympärilleen, paiskaa takaluukun kiinni ja lähtee menemään varaston ovea kohti. Huomaamme jonkun kiikaroivan häntä läheiseltä katolta.

60. INT. VARASTO – ILTA
Rondo astuu sisään Artsin käyttämään varastoon, Artsin apurit ovat myös paikalla. Rondo katsoo Artsia ja laskee repun lattialle ja Artsi toteaa, että on arvokasta nähdä, että vanhaan kaveriin voi luottaa ja ettei tämä häipynyt kamojen kanssa omille teilleen. Rondo sanoo ettei käynyt mielessäkään.

61. EXT. VARASTO, PIHA – ILTA
Varaston autiolle pihalle ilmestyy sokkeloiden kätköistä poliiseja luotiliivit yllä. Miehet ryhmittyvät saman oven eteen mistä Rondo meni äsken sisään. Yksi poliiseista nyökkää, toinen avaa oven ja miehet katoavat äänettömästi sisään.

62. INT. VARASTO – ILTA
Artsi seisoo Rondon edessä ja ottaa repusta yhden paketin ja avaa sen korostetun huolimattomasti niin että valkoinen jauhe leviää lattialle, Rondo katsoo Artsia ihmeissään. Artsi sanoo, että tämä oli vasta testi, oikeat keikat ovat vasta edessäpäin, tämä on vain leivinjauhoa. Artsi halusi omin silmin nähdä vieläkö lojaalisuus on kunniassaan ja hän heittää repun päin hölmistynyttä Rondoa nauraen apureidensa kanssa.

63. INT. VARASTO, KÄYTÄVÄ – ILTA
Poliisit hyökkäävät varastoon ja käskevät kaikkia olla liikkumatta. Rondo puristaa reppua hädissään rintaansa vasten, Artsi nostaa kylmän rauhallisesti kädet ilmaan, levittää jalkansa valmiiksi kuin elokuvissa ja katsoo välinpitämättömästi poliiseja. Poliisit laittavat paikalla olijat rautoihin, myös Rondon.

64. INT. POLIISILAITOS – PÄIVÄ
Rondo istuu poliisilaitoksella vanhemman poliisin huoneessa. He keskustelevat ja poliisi sanoo, että olipa lähellä ettei Rondo joutunut takaisin kiven sisään mutta toteaa heti perään, että harvoinhan sitä vankilaan joudutaan repullisesta leivinjauhoa. Keskustelusta käy myös ilmi, että Artsia on seurattu jo pidemmän aikaa ja oli vain ajan kysymys koska tämä pidätettäisiin.

65. EXT. NIKANDERIN TALO, PIHA – PÄIVÄ
Rondo on Iinan kanssa Nikanderin talon pihalla yllään huoltomiehen vaatteet. Rondo sanoo, että hän koittaa korvata työllään Artsin aiheuttamat vahingot vaikka tavara olikin varastettua, Nikander vähättelee asiaa. Nikander sanoo, ettei millään voi uskoa, että Rondo on oikeasti muuttunut mies, Rondo toteaa että hänellä ei ole enää muuta vaihtoehtoa. Iina hymyilee tälle.

66. EXT. RAVINTOLA, KATTOTERASSI – ILTA
Rondo ja Mona ovat syömässä ravintolan kattoterassilla. He keskustelevat rakastuneen näköisinä ja Mona kysyy joko Rondo on asettunut uuteen asuntoonsa.
Rondo vastaa myöntävästi, kertoo Sutkin olleen muuttoapuna, Mona vihjailee että ehkä yksi kämppä tulevaisuudessa saattaisi riittää.

Rondo ja Mona keskittyvät toisiinsa, Rondo ottaa Monaa hellästi kädestä kiinni samalla kun he juttelevat.

EPILOGI:
67. EXT. RAVINTOLA, KATTOTERASSI – ILTA
Taru istuu kauempana samalla kattoterassilla. Hän katsoo kiukusta pihisten Rondoa ja Monaa ja huomaa Rondon tarttuvan Monan käteen kiinni. Taru raaputtaa vihoissaan Rondon nuoruuden kuvasta tämän kasvoja tunnistamattomiksi. Lopulta hän iskee haarukan kuvaan niin että se jää siihen pystyyn.

LOPPUTEKSTIT
 

Rondo

Tämä tarina on – pulskistunut. Mukaan on tullut lisää materiaalia Rondon ja Iinan, Rondon ja Monan, Rondon ja Tarjan sekä Nikanderin ja Iinan välille. Näillä muutoksilla tavallaan olet vastannut myös edellisen palautteen kysymyksiin mm. Iinan työpaikan ja Monan henkilön tarpeellisuudesta.

Iinan ja Rondon suhteen kohdalla tehdyt lisäykset tuntuvat tarpeellisilta, toimiviltakin. Nyt on mahdollista seurata paremmin isän ja tyttären lähentymisyrityksiä. Heidän juonensa lopussa Rondo ja Iina seisovat Nikanderin pihalla. Rondo vakuuttaa pysyvänsä kaidalla tiellä, Iina hymyilee. Vielä voisi pohtia, miten tähän on tultu. Nyt juoni kulkee loppupuolella pitkälti Ilarin kautta. Rondo kovistelee Ilaria, joka on pahoillaan siitä että on pettänyt Iinan luottamuksen ja saattanut Rondon tukalaan tilanteeseen. Mitä muuten Iinan ja Ilarin välillä lopussa tapahtuu?

Saisiko loppupuolelle suoraan Iinan ja Rondon välille enemmän panoksia, ilman välikäsiä? Voisiko Nikanderin ihastuminen Iinaan punoutua tiukemmin kuvioon? Nyt se on saanut enemmän tilaa, mutta tuntuu edelleen vähän irralliselta osaselta kokonaisuudessa.

Rondo – Mona – Tarja –triangeli kaipaa vielä jäsennystä. Peruskysymys kuuluu, miten näiden naisten oleminen tarinassa estää / auttaa Rondon kahta päätavoitetta: ryhtyä kunnialliseksi kansalaiseksi ja luoda suhde uudestaan tyttäreensä. Kaiken heidän toimintansa tulisi olla perusteltavissa näiden kysymysten kautta. Muuten heillä ei ole riittävää funktiota tarinassa.

Mikä Monassa vetää Rondoa edelleen puoleensa, entä päinvastoin? Miten Iina vaikuttaa vanhempiensa väleihin ja niiden mahdolliseen lämpenemiseen? Jos Tarja käyttäytyy kuin rakastunut murrosikäinen, miksi näin? Mihin molempia naisia tarvitaan, tarvitaanko?

Mietin myös, ovatko avauksen kohtaukset parhaassa mahdollisessa järjestyksessä. Nyt fokus pysyttelee usean kohtauksen ajan Iinassa ja Ilarissa (sekä Artsissa) ja vasta kohtauksessa 8 katsojalle kerrotaan, että Iina on Rondon tytär, tässäkin vasta dialogin tasolla. Entä jos Rondo määräisi vankilasta vapauduttuaan Nikanderin ajamaan suoraan Monan luo ja seuraavaksi nähtäisiin jo Mona soittamassa Iinalle?

En tarkoita välttämättä että tarinan pitäisi kulkea juuri näin, ehdotan vain että pohdit näkökulman keskittämistä Rondoon ja tapahtumien tiivistämistä. Tätä kannattaa tehdä kautta linjan, katsoa tarina vielä kerran ennen auki kirjoittamista läpi kysyen joka kohtauksen kohdalla: tarvitaanko tätä kohtausta välttämättä, mitä se tuo lisää Rondon tavoitteeseen ja tarinaan?

Kaiken edellä mainitun jälkeen voisi olla hyvä huokaista hetken aikaa, koska olet tähän asti - kuten jokainen kurssille osallistuja - joutunut tuottamaan tarinaa todella tiukassa aikataulussa. Välillä on hyvä pyrkiä ottamaan etäisyyttä.

Sitten kun teksti on vähän levännyt, sen voi vielä kerran koettaa käydä läpi ikään kuin uusin silmin. Ja mieli niin avoimena kuin mahdollista. Mikä tässä tarinassa saa minut tuntemaan, jännittämään, odottamaan? Voisiko, ja jos niin miten, vielä lisätä näiden osa-alueiden tehoa? Löytyykö tarkennettavaa informaation ja uskottavuuden osalta? Mitä voisikin tehdä vielä aivan toisin?

Nyt nimittäin vielä voi. Sitten kun käsissä on aukikirjoitettu käsikirjoitus, rakenteeseen puuttuminen ja tuoreiden yllätyselementtien pudottaminen tarinaan alkaa olla jo työläämpää.

Leena Virtanen

Lisää näihin:
0
tykkää tästä

Kommentit

Selja 01.04.2010, 08:50

Mielenkiinnolla odotan minäkin Rondon rakkaustriangelin kehittymistä. Ja tämäniltaisia kohtausnäytteitä, nyt ne jo puhuu! Rondon hahmossa on jotain tenhoavaa, rupesin seuraamaan tämän jutun kehittymistä ihan huomaamatta, vähän niin kuin kävi Antiloopinkin kanssa.

Timo Louhikari 01.04.2010, 10:27

Kiitos Seija kommentista! Niinhän se on, että illalla henkilöillä on jo "ääni" ja tarina alkaa saada dialoginkin osalta muotonsa.

test

  • Rondo

    Timo "Lousku" Louhikari on tylsistymistä aktiivisesti välttelevä kirjoittaja, joka muun sähläämisen ohessa istuutuu välillä näppäimistön eteen ellei pyykinpesu ole kesken. Kirjoittaja herkistyy hyvin tehdyn draaman äärellä ja järjestää sitä itsekin tarvittaessa.

Pertti

Luovuudesta syntyy väkisinkin virheitä. Todellinen taiteilija tietää, mitkä niistä kannattaa korjata.