Leikataan aikaa
Harjoitukseen tarvitaan
- Paperia lennokkeja varten
- Kello, jolla voi mitata aikaa helposti
- Videokuvauskalusto: videokamera, jalusta, nauhaa
- Editointiyksikkö
Harjoituksen tavoite
Havainnollistaa vastakuvarakenteen ja leikkauksen mahdollisuuksia kerronnan tiivistämisessä. Harjoitus osoittaa, että elokuvan aika on usein muuta kuin todellinen aika.
Tehtävä
Tehdään kaksi elokuvaa paperilennokin tekemisestä. Jokin muukin tekeminen sopii tähän kokeeseen.
a) kuvataan koko tapahtuma yhdellä kuvaotoksella kokokuvassa (KK)
b) tapahtuma kuvataan kokonaan uudestaan, mutta nyt vain käsiä (LK), jotka taittelevat lennokin
c) koko tapahtuma toistetaan kolmannen kerran, mutta nyt kuvataan alakulmasta vain taittelijan kasvoja lähikuvassa (LK), niin ettei lennokkia juurikaan näy
Valmistuu kaksi erimittaista ja erilaista elokuvaa. Ensimmäinen on leikkaamaton, reaaliaikainen taltiointi. Toinen on koostettu kolmesta otoksesta (a, b, c) ja sen kestoa on voitu sen takia lyhentää huomattavasti. Molemmat kertovat saman tarinan ehyenä aikajatkumona.
- Mitataan kellolla molempien elokuvien kestot sekunteina ja verrataan tulosta
- Keskustellaan kumpi versio on parempi
- Keskustellaan leikkauksesta, etsitään kohdat, jossa lyhentäminen on tapahtunut
- Keskustellaan minkälaisissa tilanteissa tällaista kuvaus- ja leikkaustapaa voi hyödyntää
Tässä tulee harjoiteltua samalla kameran sijoittelua (suojaviivasääntö), rajausta ja mittakaavoja sekä leikkausta.
Lennokin tarina voi myös jatkua: mihin lennokki lentää? Mihin se osuu? Ehkä siitä seuraa hauska tapahtumasarja...
Videot
Katso kuvakoulun oppilaita harjoittelemassa leikkaamista tekemällä kaksi erilaista lennokkielokuvaa.
Lennokkiharjoitus
Poimintoja
Miltä koulu näyttää Helmerin silmin
Vuorentaustan koulun oppilaat toteuttivat Helmerin matkassa -multimediatyön. Se kertoo Vuorentaustan koulussa asuvasta Helmeri -tontusta, jot... Lue lisää