yle.fi


 

 

 
 

 

 
 

Leikataan aikaa

Harjoitukseen tarvitaan

  • Paperia lennokkeja varten
  • Kello, jolla voi mitata aikaa helposti
  • Videokuvauskalusto: videokamera, jalusta, nauhaa
  • Editointiyksikkö

Harjoituksen tavoite

Havainnollistaa vastakuvarakenteen ja leikkauksen mahdollisuuksia kerronnan tiivistämisessä. Harjoitus osoittaa, että elokuvan aika on usein muuta kuin todellinen aika.

Tehtävä

Tehdään kaksi elokuvaa paperilennokin tekemisestä. Jokin muukin tekeminen sopii tähän kokeeseen.

a) kuvataan koko tapahtuma yhdellä kuvaotoksella kokokuvassa (KK)
b) tapahtuma kuvataan kokonaan uudestaan, mutta nyt vain käsiä (LK), jotka taittelevat lennokin
c) koko tapahtuma toistetaan kolmannen kerran, mutta nyt kuvataan alakulmasta vain taittelijan kasvoja lähikuvassa (LK), niin ettei lennokkia juurikaan näy

Valmistuu kaksi erimittaista ja erilaista elokuvaa. Ensimmäinen on leikkaamaton, reaaliaikainen taltiointi. Toinen on koostettu kolmesta otoksesta (a, b, c) ja sen kestoa on voitu sen takia lyhentää huomattavasti. Molemmat kertovat saman tarinan ehyenä aikajatkumona.

  • Mitataan kellolla molempien elokuvien kestot sekunteina ja verrataan tulosta
  • Keskustellaan kumpi versio on parempi
  • Keskustellaan leikkauksesta, etsitään kohdat, jossa lyhentäminen on tapahtunut
  • Keskustellaan minkälaisissa tilanteissa tällaista kuvaus- ja leikkaustapaa voi hyödyntää

Tässä tulee harjoiteltua samalla kameran sijoittelua (suojaviivasääntö), rajausta ja mittakaavoja sekä leikkausta.

Lennokin tarina voi myös jatkua: mihin lennokki lentää? Mihin se osuu? Ehkä siitä seuraa hauska tapahtumasarja...

Videot

Katso kuvakoulun oppilaita harjoittelemassa leikkaamista tekemällä kaksi erilaista lennokkielokuvaa.
Lennokkiharjoitus


 
 

Poimintoja  

olento pallo

Miltä koulu näyttää Helmerin silmin

Vuorentaustan koulun oppilaat toteuttivat Helmerin matkassa -multimediatyön. Se kertoo Vuorentaustan koulussa asuvasta Helmeri -tontusta, jot... Lue lisää