olotila
Jokainen kaipaa omaa rauhaa
Kommentoi 0Oman kodin merkitystä ei tajua kun sellainen on. Minkälaista elämä olisi, jos yöpaikkaa tai hetken rauhaa saisi etsiä vaellellen kaduilla?
Jos nukkuisi yöt yleisessä wc:ssä, rappukäytävässä tai ojassa. Tai matkustaisi junalla vain saadakseen olla paikallaan... tämä on monille jokapäiväistä. Suomessa on noin 7400 asunonotonta.
Nykytaiteen museo Kiasmassa on nyt valokuvanäyttely, johon kodittomat ihmiset ovat kuvanneet omaa arkeaan. Valokuvaaja Liisa Söderlundin opastuksella toteutetun pedagogisen valokuvausprojektin teokset ovat jokaiselle varmasti herättävä kokemus.
Hiljaisuus rikkoutuu näyttely Kiasman Takaikkunalla 7.-31.10.2010.
Asunnottomien yö 17.10.2010.
Pitkäaikaisasunnottomuuden vähentämisohjelma 2008-2011.
Hyviä tv-muistoja
Kommentoi 0Ilokseni TV2 uusii taas yhden nostalgiasuosikkini, perhedraaman Kyllä isä osaa. Tässä perheessä kaikki ei aina mene niin mallilleen, mutta tunnelma on hyvä: tunteita näytetään eli yhdessä itketään, nauretaan, iloitaan ja mokaillaan.
Kuten tätä koko perheen ohjelmaa Kyllä isä osaa kyttäsin 90-luvun teininä intohimoisesti myös monia muita aikakauden tv-klassikoita: Bill Cosby showta, Pulmusia, Beverly Hillsin jenkkiteinien lukioelämää, Melrose Placea, tietenkin Dynastiaa ja Dallasia, Villiä Pohjolaa ja Twin Peaksia. Olin kyllä aikamoinen sohvaperuna: oli keskiviikkosarja, sunnuntai-iltapäivän suosikkisarja ja vaikka mitä. Pienempänä lauantain pakollinen oli Smurffit ja tv-esiintyjät olivat tärkeitä henkilöitä.
Nyt kun seuraan miten omat lapset katsovat televisiota, on siinä suuri ero. He ovat täydellistä maksutv-sukupolvea: he jaksavat vain harvoin kuunnella Pikku Kakkosen juontajia koska kärttävät jo omaa suosikkiohjelmaansa, tai he haluavat katsoa vain tiettyjä ohjelmia YLE Areenasta vanhempien läppärillä.
Enää ei ole niin väliä lähetysajoista. Ei tarvitse juosta tv:n ääreeen lauantaisaunan jälkeen smurffilimu kourassa, koska Areena ja muut palvelut ovat niin loistavia. On ihanaa, että voi katsoa juuri mitä haluaa ja milloin vain. Paitsi, että toisella nyt uusittavalla lämminhenkisellä, jenkkiläisellä perhedraamalla Gilmoren tytöt ei ole Areena-oikeuksia - on siis heittäydyttävä edes välillä television äärelle lauantai- ja sunnuntai-iltapäivisin!
Tee ekoteko: syö lautanen tyhjäksi!
Kommentoi 0Meillä on niin paljon ruokaa, että sen annetaan pilaantua tai se menee suoraan lautaselta jätteeksi. Emmeko ymmärrä miten surullista syömäkelpoisen ruoan haaskaaminen on?
Elintarvikkeiden hävikkiä on tutkittu vähän, vaikka sen ympäristövaikutukset ovat suuret. Luvassa on kuitenkin uusi tutkimus, jonka lopullisia tuloksia joudumme odottelmaan vuoteen 2012: Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT selvittää aihetta yhdessä kouluruokaloiden, elintarviketeollisuuden ja kuluttajien kanssa.
Tutkimusten mukaan 14 - 20 prosenttia kotiin hankituista elintarvikkeista päätyy roskiin. Eri tutkimusten arviot syömäkelpoisen ruuan vuosihävikistä kotitalouksissa vaihtelevat noin 20 kilosta yli 80 kiloon kuluttajaa kohden. Koko elintarvikeketjussa hävikin arvioidaan vaihtelevan 25 - 50 prosentin välillä. (Ruokatieto: Uutiset)
Hävikin vähentäminen olisi jokaiselle kuluttajalle helppo ympäristöteko. Pakko kuitenkin tunnustaa, että välillä tulee itsekin ylimitoitettua ruokahalu ja liian helposti laitettua jämät biojätteeseen tai koiralle.
Katso myös Olotilan Herkkuja jämistä -reseptit ja opettele hyödyntämään tähteitä.
Uuden Mustan Jämistä sämpylöiksi.
Myös Pastanjauhantaa-blogissa on hyviä vinkkejä jämäruokaan.
Lisätietoja:HSY Helsingin seudun ympäristöpalvelut, jätehuollon julkaisut:
Rokka rikassa, tutkimus pääkaupunkiseudun lapsiperheiden ruokajätteestä
kirjoittajasta
arkisto
- 2010 (9)
- 2009 (3)


kommentoiduimmat