Hijab ei ole vaate, vaan aate!

Hijab ei ole vaate, vaan aate! Kuva: Stock.xchang/Ramzi Hashisho

– Meidät suomalaiset huivia käyttävät naiset on kategorisoitu vähän ding-dong-tyypeiksi, Suomen Islamilaisen Neuvoston varapuheenjohtajana toimiva Pia Jardi hymähtää.

Pia on pukeutunut hijabiin ja peittänyt hiukset, korvat ja kaulan huivilla jo 20 vuoden ajan. Kasvoilla ei ole meikkiä, ja huivin lisäksi Pia suosii väljiä, käsiä ja jalkoja lukuun ottamatta koko vartalon peittäviä asuja, jotka ovat osa hijabia eli Koraanin ohjeistamaa "vaatimatonta pukeutumista".

Länsimaissa hijab käsitetään usein naisten alistamisen vertauskuvana, mutta Piasta ajatus on kotimaisissa oloissa ja ainakin hänen kohdallaan käsittämätön.

– Mieheni ei ole koskaan pyytänyt minua käyttämään huivia. Ja millä muka suomalaisen naisen edes saisi käyttämään huivia vastoin tahtoaan?!

Hijab ei ole Pialle muotioikku ja uskon myötä hän on myös oppinut laittamaan asiat tärkeysjärjestykseen. Alistamisen sijaan hijab on tuonut Pialle vapauden ulkonäköpaineista.

– Itsestään täytyy pitää huolta, sillä puhtaus ja siisteys ovat muslimille tärkeitä, mutta minun ei tarvitse aamuisin miettiä miten laitan hiukseni enkä välitä, mitä muut minusta ajattelevat. Jokainen jumalanluoma on kaunis omana itsenään.

Alistunut Pia toki silti on, mutta eri tavoin kuin yleensä luullaan.

– Koko 2000-luvun ajan on ollut käynnissä joku hassu musliminaisten huiveista vapauttamisen projekti. Minä olen muslimi eli Jumalalle alistunut ja käytän hijabia, koska Koraanissa niin sanotaan. Mutta muslimina ja huivi päässä minä tunnen itseni vapaaksi!

Julkista riistaa

Muslimien käyttämät hijabit ilmestyivät maahanmuuttajien mukana suomalaiseen katukuvaan 90-luvulla. Parikymmentä vuotta sitten Pian huivia tuijotettiin kadulla, nyt tilanne on toinen.

Viiden minuutin tarkastelu Helsingin Rautatientorilla antaa yllättävän tuloksen: ohi kulkevista naisista kahdeksalla on päänpeittävä huivi, kolmella on khimar (pitkä, myös vartaloa peittävä ja usein värikäs huivi), yhdellä niqab (pitkä, peittävä vaate, joka jättää silmät näkyviin) ja yhdellä burka (peittää usein myös silmät). Yksikään heistä ei ole sukujuuriltaan täysin suomalainen. Suomalaiset käännynnäiset ovat vielä harvassa.

– En aluksi käyttänyt huivia, joten islamiin kääntyminen oli muiden mielestä ihan ok, mutta kun vedin hijabin päälle, asenne muuttui. Minulle sanottiin, että ole mitä olet, mutta älä alista itseäsi, Pia kertoo.

Maahanmuuttajilla hijab hyväksytään mukisematta kulttuurisen erilaisuuden nimissä, mutta kun suomalainen kääntyy muslimiksi ja laittaa huivin päähän, suomalaisten suvaitsevaisuus karisee.

– Minua on uhkailtu ja nimitelty sekä yksin että lasteni kanssa kulkiessani. Yhden lapseni päälle on syljetty, ja kaksi uhattu tappaa ruokakaupassa. Jos se kohdistuisi vain minuun, en välittäisi, mutta kun kyseessä ovat lapseni, sillä on väliä.

Etenkin silloin kun muslimia epäillään jostain terroriteosta, huivi on kadulla kuin punainen vaate ohikulkijoille.

– Kun jossakin on tapahtunut jotain, me olemme julkista riistaa. Lapsilleni voidaan huutaa kaupassa, minulta vaaditaan selitystä. Mutta en minä tiedä, mitä joku yksittäinen ihminen jossain ajattelee, vaikka hänkin on muslimi. Mitä, jos minäkin pyytäisin sinulta selitystä joka kerta, kun joku kristitty jossain tekee jotakin?

Huivin myötä moni musliminainen on saanut heittää hyvästit myös ammatilliselle uskottavuudelleen. Pia on aktiivinen toimija politiikassa, ja siellä hän on törmännyt samaan seinään: muslimina Pia on oikein tervetullut ehdokaslistoille, mutta huivi päässä ei.

– Minun pitää aina itse ottaa paikkani. Esimerkiksi huivipäistä psykologia tai lääkäriä ei oteta vakavasti. Moni ystäväni on luopunut huivin käytöstä työelämän vaatimusten ja ihmisten asenteiden vuoksi. Minä hakkaan yhä päätäni seinään.

”Minä olen aina ollut muslimi”

Pian matka muslimiksi alkoi 80-luvulla, kun hän matkusti Marokkoon tapaamaan miehensä anoppia. Vaaleatukkaisella, huivittomalla Pialla oli päällä farkkuhame. Miniän täytyi olla kauhistus anopille, joka oli itse silmiä lukuun ottamatta verhoutunut. Mutta tämä ottikin Pian vastaan kuin oman tyttärensä.

– Anoppi huokui rakkautta, vieraanvaraisuutta ja ystävällisyyttä. Sillä matkalla sain kipinän alkaa kysyä. Tajusin, että olen selkeästi muslimi ja olen aina ollut, vaikka en sitä itse tiennytkään. Sillä matkalla aloin prosessoida asioita, mutta todellinen kääntyminen vei vielä aikaa.

Naimisiin mennessään Pia lopetti meikkaamisen ja ystävien tapaamisen baareissa: Alkoholi ja baareissa käyminen eivät kuulu Pian mielestä kunnon muslimin elämään.

– Minä uskon ja yritän elää Koraanin oppien mukaan, mutta itsestäni en ole luopunut. Meillä suomalaisilla naisilla pysyy suomalainen tapa olla ja ilmaista asioita.

Pialle on edelleen vaikeaa olla katsomatta miehiä silmiin kuten hänelle on pienestä pitäen opetettu. Suomessa silmiin katsomista pidetään kohteliaana, mutta esimerkiksi Arabimaissa pitkä silmiin katsominen viestittää kutsua lähempään kanssakäymiseen.

– Minä saatan myös edelleen joskus kätellä miehiä, ja olen sanonut muille muslimeille, että tämä on minun syntini, älkää te siitä huoliko. Me olemme kaikki vastuussa teoistamme Jumalalle.

Sisäinen hijab

Tällä hetkellä maailmalla kohutaan islamin sääntöjä noudattavasta muslimimuodista. Huippusuunnittelijat ottavat vaikutteita hijabeista, ja muslimeille sopivia trendihuiveja suunnitellaan Suomessakin. Aaminah Hietalan suunnittelema DEEN iT -huivimallisto esiteltiin helmikuussa Kulttuurikeskus Caisassa.

Hiljattain alettiin myös Turkissa julkaista muslimimuotiin keskittyvää Âlâ-lehteä. Suosittu lehti on saanut lempinimen "Verhottujen Vogue" länsimaisen esikuvansa mukaan ja lunastanut paikkansa muotitietoisten muslimien keskuudessa.

Islaminuskon suhde muotiin on kuitenkin ongelmallinen, sillä monien uskovaisten mukaan hijabiin pukeutumisen idea on nimenomaan siinä, että muslimi ei korosta itseään ulkoisesti. Peittävässä hijabissa kaikki ovat tasavertaisia, ja intiimeimmät sulot säästetään omalle puolisolle.

– Pitää ymmärtää, mitä hijab tarkoittaa tai se menettää merkityksensä. Koraanin mukaan sekä naisen että miehen tulee pukeutua vaatimattomasti ja väljästi, jotta muodot eivät näy liikaa. Jos puen peittävät vaatteet, mutta meikkaan ja flirttailen, eikö tämä kaikki menetä merkityksensä? Ei pidä yrittää myydä itseään tai kilpailla toisten kanssa. Se aiheuttaa vain kielteisiä tunteita ja kateutta.

Pia ymmärtää nuorten naisten ulkonäköpaineet ja kiinnostuksen muotiin, mutta hijab ei merkitse vain huivia tai kasaa vaatteita, vaan kokonaista ajatus- ja käyttäytymismallia.

– Hijab ei tarkoita vain sitä, että peitän pääni ja vartaloni, vaan se on kokonaisvaltainen tapa olla. Siihen sisältyvät rakkaus, puhtaus ja hyvät käytöstavat, elämä joka on sopusoinnussa Koraanin oppien kanssa. Silloin sisäinen kauneus on tärkeintä.

kommentit

Mutta osaako Pia selittää, miksei hänen miehensä peitä hiuksiaan ja paljaita ihoalueitaan? Voihan minuakin kiihottaa miehen ruskettunut niska tai paksu kihara tukka! Miksi me ylipäätään keskustelemme aina vain naisten pukeutumisesta emmekä miesten? Entä miksi ei olisi mahdollista luopua liiallisesta ulkonäkökeskeisyydestä ilmankin kaapua? Sehän on ihmisenä kasvamisen kysymys, jota ei tarvitse ulospäin merkitä pukeutumisella. Ja meidän kulttuurissamme kaapuun verhoutuminen paradoksaalisesti korostaa ihmistä ulkoisesti. Vaatimatonta pukeutumista olisi pikemminkin farkut ja villapaita.

Muslimien tapoihin liittyy niin radikaaleja kulttuurisia eroja omiin arvoihimme verrattuna, että on täysin ymmärrettävää, että meidän on vaikea hyväksyä sitä, että suomalainen näin kääntää selkänsä omalle kulttuurilleen omalla maallaan. Meidän yhteiskunnassamme ei ole tapana tehdä eroja naisia ja miehiä koskevien käyttäytymissääntöjen välille. Meillä on kohteliasta katsoa kaikkia ihmisiä silmiin ja kätellä ihmisiä, ja päinvastainen on vastaavasti epäkohteliasta. Jos minä ojennan miehelle käteni ja mies ei siihen tartu koska minä olen nainen, se on äärimmäisen loukkaavaa. Kenen silloin pitäisi olla suvaitsevainen? Kenen pitäisi ymmärtää ja ketä?

Uskoisin, että Koraanin korostamaan hyvään elämään voi päästä myös sopeutumalla ulkoisesti ympäröivän kulttuurin tapoihin. Jos kerran Koraani ei kehota suhtautumaan naiseen vähempiarvoisena ja kontrolloitavana sukupuolena, olisi varmasti syytä luopua sellaisista tavoista, jotka meidän kulttuurissamme antavat sellaisen vaikutelman.

>Suvaitsevainen mutta tasa-arvoinen Ti, 2012-05-08 13:46

Ensimmäiselle kommentojalle: Olet kyllä niin nolo ja jälkeen jäänyt ja häpeä pilkku koko suomen kansalle.

>jkhv To, 2012-12-20 19:17

Mutta eikö se olekin niin, että Balkanin niemimaan musliminaiset eivät käytä tuollaisia peittäviä vaatekappaleita? Miksi he eivät käytä, vaikka muut käyttävät? Näin ollen muidenkaan ei olisi siis pakko käyttää niitä.

>Siegfried Ti, 2012-05-08 14:59

Onneksi hijabista sentään näkyy kasvot, en peittäisi kasvojani ja ottaisi pukeutumisohjeita Koraanin tai minkään muun miesten kirjoittaman kirjan mukaan. Koen kasvojen peittämisen jopa muita ihmisiä loukkaavaana. En tarkoita, että meidän ihmisten pitäisi pukeutua paljastavasti, vaan olla oma itsemme. Ei pukeutua siis niin, miten joku vanha kirja tai uusi muotilehti sanoo.

Tämä on vaikea keskustelunaihe, koska siitä on vaikea olla puhumatta ilman siihen liittyvää uskontoa.

Tunnen musliminaisia, jotka pukeutuvat hijabiin ja ovat fiksuja ihania naisia. Heillä on tyttäriä, jotka ovat myös valinneet hijabin käytön, heitä ei ole siihen pakotettu siihen. Onneksi nämä tytöt käyttävät "vain" hijabia ja peittävät käsivarret ja nilkat. Burkhat ym. menisivät jo yli ymmärrykseni.

Olen agnostikko, elämänkokemus on opettanut kyseenalaistamaan ja miettimään. Loppujen lopuksi ihmisen on oikeasti selvittävä monesta asiasta aivan yksin, vaikka olisi ystäviä ja perhettäkin. Uskontojen varjolla ihmiset eivät ota vastuuta omasta itsestään ja maanpäällisestä elämästään, vaan tähyävät jonnekin tuonpuoleiseen.

>Nainen Vantaalta Ti, 2012-05-08 15:02

Olen samaa mieltä siitä että uskontojen varjolla moni ihminen tekee jopa toisille pahaa uskoen että pyytämällä anteeksi Jumalalta kaikki on ok.

Toisaalta taas tunnen ihmisen joka sanoi ettei olisi selvinnyt hengissä, saati täysjärkisenä, ellei uskoisi näkevänsä käsivarsilleen kuollutta pienokaistaan tuonpuoleisessa. En kehdannut väläyttää hänelle olevani ateisti, ja mielestäni on aivan yhtä ahdasmielistä tituleerata uskonto pahaa aiheuttavaksi saduksi kuin uskoa siihen sokeasti muita sen varjolla sortaen. Kaikella on hyvät ja huonot puolensa.

Kun Ranska kielsi burkhat ainakin minulle tuli sellainen olo että kysyisikö joku nyt viimein niiltä naisiltakin mihin he haluavat pukeutua. Toinen puoli pakottaa burkhaan, toinen pakottaa olemaan ilman. Kumpikaan ei järin paljon naisen vapautta edistä. Ainakaan minulle ei tulisi mieleenkään että kasvot peittävä huivi kanssaihmisellä olisi jotenkin minua loukkaava, eihän ihminen vaatteineen ole toista ihmistä varten. Loukkaavaa on se jos kohtelet toista ihmistä loukkaavasti, eikä monikaan näytä noteeraavan sitä ala-arvoista käytöstä jota kertoja lapsineen on uskonnon vuoksi joutunut kokemaan.

Meillähän jotkut ihmiset ajattelevat että kauppaankin on meikattava toisen kunnioittamisen vuoksi. Toisin sanoen, olemme unohtaneet käytöstavat ja siirtyneet siihen että käyttäydy miten haluat, kunhan miellytät muiden silmää.

Entä ovatko meidän lapsemme vapaita jos ollaksesi muodikas on pukeuduttava kuin aikuinen?

Ihminen pukeutukoon miten haluaa.

>lapsiperheen iskä Ti, 2012-05-08 17:19

Mutta entä sitten jos et enää laitakkaan sitä huivia päähäsi?

>lisko Ti, 2012-05-08 17:43

Islam= alistuminen Jumalalle. Jos nainen peittää hiuksensa hän tekee sen jumalan takia..ei sen takia koska mies halua tai vanhemmat käske! Huivia käytetää mielyttääkseen Jumalaa ei meitä ihmisiä... Miksei ihmiset vaa hyväksy et kaikki pukeutuu ja tekee niinkuin haluaa? Ei kukaan joudu maksaa toisten synneistä! Nyt ihmiset käyttäkää päätänne!!

>jkhv To, 2012-12-20 19:28

Suomen oloissa pidän höpsönä kauhistella huivin tai peittävän vaatetuksen käyttöä, onhan täällä ankaran talven vuoksi totuttu peittämään koko keho, jopa kasvot vaatteilla. Se, että joku tekee niin uskonnollisista syistä aiheuttaakin sitten voimakkaita reaktioita. Tämä kertoo vain vaikeudesta sietää erilaisuutta.
Myös suomalaisessa kulttuuriperinnössä on voimakkaana paine olla vaatimaton ja olla erottautumatta pukeutumisellaan tai ulkonäöllään toisista. Sillä haetaan kuitenkin pikemminkin toisten ihmisten kuin Jumalan hyväksyntää, kukin päättää itse, kumpi on ylevämpi motiivi.

>yrmiö Ti, 2012-05-08 18:01

Miksi yrmiö kysyy, että "haetaan joko toisten ihmisten tai jumalan hyväksyntää pukeutumisella"? Mitenkäs näitä vaihtoehtoja pukeutumiseen onkin vain kaksi? Ja ovatko kaikkien uskovien ihmisten mielipiteet yleviä? Ei uskonto tee ihmisestä parempaa vaan se miten hän oikeastsi käyttäytyy ja toimii toisia ihmisiä, eläimiä, luontoa ja itseään kohtaan. Ei hyvyys ole mikään uskovien yksinoikeus, ei kristittyjen, muslimien eikä muidenkaan...

Toivon, että kaikilla naisilla olisi aito mahdollisuus pukeutua niin kuin haluavat ilman sosiaalisia paineita, eivätkä pukeutuisi niin kuin joku olettaa heidän pukeutuvan. Jos joku nainen haluaa pukeutua vaikka burkhaan, se pitää hyväksyä, mutta ei siitä ole pakko pitää. En ehkä pidä naapurin rouvan liian lyhyestä hameesta ja liian aukinaisesta paidan napituksesta, mutta hyväksyn sen. Hänen pukeutumisestaan saan keskustella, leimautuen ehkä enintään nipottajaksi. Mutta jos sanon sanaakaan siitä, että toinen naapurin rouva pukeutuu burkhaan - olen heti rasisti.

Jos esim. ratikassa joku haukkuisi hijabiin tai burkhaan tms. pukeutunutta naista tai hänen lapsiaan, puolustaisin heitä. Ilman muuta. Niin teen aina, jos ketä tahansa kiusataan. Eihän mitään kiusaamista saa hyväksyä. Mutta en siltikään ymmärrä täysin heidän pukeutumistaan...

Aihe on kyllä hankala, sillä tässä tulee helposti väärinymmärrystä. Hijabhan ei ole vain vaate vaan myös aate... kuten tekstissäkin sanotaan...

>Nainen Vantaalta Ti, 2012-05-08 23:38

Koomista tuo naisellisten sulojen peittäminen. Taitaa moni peittää lähinnä rumuutensa. Monikaan nainen ei ole mikään kaunotar, ei siis mitään mitä esitellä.

>MinjaM Ti, 2012-05-08 20:47

Sairasta alistumista islamille ja perus ylen pro-islam propagandaa.

Länsimaiden suurin saavutus on naisten ja miesten tasa-arvo ja vihreät ja vasemmisto myy sen suoraa islamille vaikka vasemmisto itse sen sai aikaseksi nytten vasemmisto on liitossa islamilaisten konservatiivien kanssa...........uskomatonta!

häpeällistä yle:ltä....surullista

>sairasta alistumista Ti, 2012-05-08 20:59

Samaa ajattelin, että hirveää propagandaa taas yleltä, älkää nyt vaan mihinkään huiveihin alkako pukeutua ja juosko kaiken yleltä keksityn muodin perässä. Naisten nyt vaan ei kuulu 2000-luvulla pukeutua mihinkää huiveihin.

>Salla Ke, 2012-05-09 09:31

Toisaalta taas, myoskin nunnat peittavat paansa ja pukeutuvat muutenkin peittavasti uskonsa ja Jumalansa takia, mutta kukaan ei siis nae siina mitaan outoa...
Miksi musliminaisten pukeutuminen on sellainen punainen vaate, hehan myos peittavat paansa ja pukeutuvat peittavasti uskonsa takia..

>Pingviini To, 2012-05-24 10:18

Olen täysin samaa mieltä sun kanssas. Miksei niitä naisia katotaa jotja kulkee melkein puol alasti? :o
ja muutenki mitä se kenellekin kuuluu miten toinen pukeutuu?? Ärsyttää!!

>jkhv To, 2012-12-20 19:22

Miksi kummassa naisen ei kuulu 2000-luvulla käyttää huivia?? Millä perusteella te rajoitatte ihmisten oikeutta pukeutua miten haluavat?
Onko siihen jotkut säännöt, millä aikakaudella naiset saa käyttää millaisia vaatteita? Ja tietysti teidän mielestä miehet saavat sitten pukeutua miten tahansa...

Anteeksi nyt vain Salla mutta kirjoitustyylisi kuulostaa lapselta. Ei Yle tässä mistään muodista ole puhunut, vaan kertonut tämän naisen ajatuksia. Hijabissa ei ole kyse muodista.

>Muslimah Ke, 2012-05-30 18:01

lisää kommentti

linkit

uusimmat

Muualla Yle.fi:ssä