Intohimona käsilaukut

Kaisan käilaukku. Kuva: Ps

Naisten käsilaukut ovat suuri intohimon kohde – sekä miehille että naisille. Moni nainen haaveilee täydellisestä käsilaukusta, mutta sellaisen löytäminen on monesti hankalaa. Tai kuten eräs mies kommentoi: ”Jos täydellinen käsilaukku olisi olemassa, naiset eivät ostaisi niitä niin uskomattomia määriä. Sama koskee kenkiä.”


Mistä laukut tulivat?

Naiset käyttävät käsilaukkuja tietysti käytännöllisistä syistä: tavaroiden kantamiseen. Käsilaukusta löytyy ja sinne täytyy useimmilla meistä tänä päivänä mahtua ainakin puhelimen, lompakon, kännykän ja kalenterin, sekä silmälasien, jonkinlaisen meikkipussukan ja kynän. Miehet sullovat vastaavat tavarat useimmiten pikkutakkinsa tai housujensa taskuun. 

Laukkujen historia on pitkä, mutta nykyisen kaltainen naisten käsilaukku yleistyi vasta 1900-luvulla. Nykyisin laukuilla tehdään paljon muutakin kuin kannetaan tavaroita: niillä myös viestitään niin omasta tyylistä, persoonallisuudesta ja kuin varallisuudestakin, ja ne ovat olennainen osa pukeutumiskulttuuria. 


Mikä on laukkumaailmassa in?

Suomalaisen Lumi Accessories –käsilaukkumerkin toinen perustaja ja suunnittelija Sanna Kantola kertoo, että laukkutrendit ovat pitkäkestoisempia kuin monet muut muotitrendit. Esimerkkinä hän käyttää harmaata väriä, jonka Lumi esitteli syksy-talvikaudella 2005. Ensin harmaita laukkuja ostivat edelläkävijät, ja muutama vuosi sitten väri yleistyi, ja harmaita laukkuja myydään edelleen. Kantolan mukaan Lumilla isot maksilaukut ovat nyt jäämässä pois, ja tilalle ovat tulossa keskikokoiset ja etenkin tänä keväänä pienet laukut. Tulossa ovat pussukkamaisten laukkujen rinnalle myös kovat, salkkumaiset laukut, ns. constructed bags. Väreissä puolestaan harmaa ja luonnolliset värit ovat in.

Kantolan mielestä täydellisen käsilaukun suunnittelu ei ole mahdotonta, mutta hommaa vaikeuttaa se, että täydellisen käsilaukun määritelmä riippuu kovin paljon käyttäjästä ja suunnittelijasta itsestäänkin. Kantolalle itselleen tärkeää on se, että laukkua voi käyttää ja sinne mahtuu riittävästi tavaraa – Kantolalla itsellään on esimerkiksi aina mukana vaihtokengät.

Tärkeää ovat myös kestävät ja ekologiset materiaalit ja tietysti se ulkonäkö. Isokaan kassi ei saa näyttää säkiltä, kun tavara laukun sisällä vähenee. Designin pitää olla myös ajaton ja mennä monen asun kanssa. Moni nainen allekirjoittaa Kantolan näkemykset täydellisen käsilaukun luonteesta. 


Täydellinen laukku löytyy yhä useammin verkkokaupasta

Käsilaukkujen ostopaikkana perinteiset myymälät ovat edelleen suosituin ostopaikka. Uusimpien tutkimusten mukaan (kauppa.fi:n tiedotteiden mukaan) joillekin verkkokaupoista voi tulla yhä tärkeämpi ostospaikka. Tutkimuksissa näkyy, että Suomestakin löytyy pieni joukko ihmisiä, joka on valmis laittamaan sievoisiakin summia käsilaukkuihin juuri verkkokaupoissa, joissa valikoima on erittäin laaja. Tällaisia ihmisiä ovat etenkin nuoret, alle 35-vuotiaat naiset, jotka ostavat verkossa myös esimerkiksi vaatteita ja haluavat muutenkin panostaa ulkonäköönsä ja shoppailla. Tulevaisuudessa näille naisille verkkokaupat saattavat olla jopa perinteistä myymälää tärkeämpi shoppailupaikka.

Ei siis ihme, että verkkokauppoja viritetään koko ajan houkuttelevammiksi. Tulossa on esimerkiksi lähinnä elokuvista tuttu kolmiulotteisuus, jonka uskotaan antavan verkkokaupassa shoppailijalle todenmukaisemman kokemuksen tuotteesta. Kolmiulotteisuuden avulla käsilaukkua voi tarkastella ulkoa ja sisältä, sovitella sen sisään erilaisia tavaroita ja saada näin paremman käsityksen laukun todellisesta koosta. Samaa asiaa palvelee laukun kokeileminen virtuaalimallin käteen tai olkapäälle, tätä on kokeillut jo Ranskassa luksuslaukkuja myyvä Espace Max -verkkokauppa tyytyväisin tuloksin.

Ranskalainen 3D-asiantuntija Karine Guilbert uskoo, että kolmiulotteisuus verkkokaupoissakin yleistyy pian, koska 3D-maailmaan ollaan muutenkin valmiita. Hän uskoo, että ihmisillä on pian olohuoneissaan internetiin kytketyt 3D-televisiot, joiden kautta tehdään myös ostoksia, ja silloin käsilaukkujakin pyöritellään mielellään ruudulla ja ostetaan verkkokaupoista. Yksi syy siihen, miksi 3D on tulossa vasta nyt verkkokauppoihin lienee siinä, että eniten verkossa ostetaan edelleen matkoja, kirjoja ja levyjä – ja niissä kolmiulotteisuudella ei ole suurtakaan merkitystä. 

 

Lähde laukkujen historiaan: Marketta Luutonen - Laukku, ihmisen paras kaveri (2006), Merkillinen laukku

kommentit

Ei kommentteja.

lisää kommentti

linkit

Puoli seitsemän -ohjelman muotiviikko 15.-18.3.2010 TV1 ja Yle Areena!

uusimmat

Muualla Yle.fi:ssä