Media huomioi muotiblogit
Muotiblogit tulivat laajasti muoti- ja mediaväen tietoisuuteen keväällä 2006, kun New Yorkin muotiviikoille kutsuttiin perinteisen median edustajien lisäksi muodista kirjoittavia bloggaajia.
Vuoden 2011 keväällä Imagessa kirjoitettiin otsikolla ”Etujoukko”, että ”muotibloggaamisesta on Suomessa kasvanut koko muotialaa ja mediaa kiinnostavaa liiketoimintaa”.
Tyyliaviisit kotimaisista kiiltopaperijulkaisuista alan kansainvälisiin lippulaivoihin ovat joutuneet ottamaan vakavasti bloggaajien esiinmarssin. Ja tunnetusti: jos et voi voittaa heitä…? Ratkaisuksi on otettu yhteistyö uusien trendioraakkelien kanssa aina johtotähteä, Anna Wintourin luotsaamaa Jenkki-Vogueta myöten.
Toisiaan täydentävät
Levikiltään maailman suurin muotilehti on Elle. Ranskassa vuonna 1945 perustettu julkaisu ilmestyy 43 kielellä yli 60 maassa. Helsingin Punavuoressa, Allerin lehtitalossa syntyy Suomen Elle, joka on osa tätä kansainvälistä verkostoa.
Suomen Ellen päätoimittajan Mirva Saukkolan mukaan muotibloggaajat ovat luoneet median alueelle uuden kentän. Hän näkee muotitoimittajien työstämän lehden ja muotibloggaajien täydentävän toisiaan. Toimittajat poimivat muotimaailmasta kiinnostavia uutisia ja työstävät niitä tyylivinkeiksi tähtäimessään lukijat; bloggaajat taas suodattavat muotia oman persoonansa kautta.
- On yhtäältä selkeästi lukijoita palveleva elementti ja toisaalta yksittäinen kiinnostava persoona, johon voidaan samaistua. Ne täydentävät toisiaan, Saukkola tiivistää.
Myös Elleä kiinnostavat bloggaajat, ja lukijoiden kiinnostus heitä kohtaan on noteerattu. Joistakin bloggaajista tullut tunnettuja ja mielenkiintoisia henkilöitä, ja heitä on myös nostettu lehden sivuille esimerkiksi esittelemään vaatekaappiaan tai visioitaan muodista. Vuosittain järjestettävässä Elle Style Awards -gaalassa palkitaan Vuoden muotiblogi.
Verkot vesille
Elle luottaa omiin bloggaajiin, mutta monet lehdet ovat ulottaneet yhteistyön printtilehden sivuja pidemmälle ja pestanneet suosittuja bloggaajia suoraan omille nettisivuilleen. Lehden laajentaminen verkkoon on ollut haastavaa, ja tässä bloggaajat ovat toimineet merkittävänä buustaajana: Olivia kaksinkertaisti sivujensa kävijämäärän, kun se sai Nelliinan vaatehuoneen, ja Trendissä uudet blogit, kuten Pupulandia, kuusinkertaistivat sen verkkosivujen kävijämäärän. Samaan strategiaan luottaa myös vuonna 2012 perustettu Costume, joka ensitöikseen nappasi Lily.fi:stä Auroran henkarit ja Indiedaysistä Thing for the Blingin.
Menestyneiden blogien lukijat palaavat lehden sivuille säännöllisesti, joten he ovat lehdelle arvokkaita. Myös bloggaajille yhteistyö on ollut kannattavaa, ja suosituimpien blogien joukossa itsenäiset bloggaajat ovat enää poikkeus. Odotettavissa on, että jatkossakin bloggaajat vaihtavat aika ajoin kotipesää ja mittaavat samalla markkina-arvonsa.
aiheet
uusimmat
Kajahtanut käsityönäyttely!
TEE ITE – Kajahtaneet kudelmat SM-kilpailun parhaimmistoa voi nähdä Helsingissä Annantalolla järjestettävässä näyttelyssä.
Tee itse 219
Voita ja Sokeria -reseptit siirtyvät uuteen osoitteeseen
Lauantaiaamun 15.2. Voita & Sokeria -resepti on Heidi Pakarisen runsas uunilohiateria. Aamu-tv:n reseptit löytyvät jatkossa yle.fi:n Ruoka-sivulta.
Tee itse 0
Oscarit suorana Yle Teemalta
Yle Teema esittää Oscar®-gaalan suorana lähetyksenä Hollywoodista varhain maanantaiaamuna 3. maaliskuuta 2014. Järjestyksessään 86. Oscar®-gaala esitetään suorana yli 225 maassa.
Minä 15
Kaaso, älä kaadu häätaakan alle
Kaason tehtävä on tukea ja auttaa morsianta häätaakan alla, mutta kuka auttaisi kaasoa? Olotila kokosi vinkkilistan kaasoille.