Media huomioi muotiblogit

Media huomioi muotiblogit. Kuva: Yle, Mikko Kilpinen.

Muotiblogit tulivat laajasti muoti- ja mediaväen tietoisuuteen keväällä 2006, kun New Yorkin muotiviikoille kutsuttiin perinteisen median edustajien lisäksi muodista kirjoittavia bloggaajia.

Vuoden 2011 keväällä Imagessa kirjoitettiin otsikolla ”Etujoukko”, että ”muotibloggaamisesta on Suomessa kasvanut koko muotialaa ja mediaa kiinnostavaa liiketoimintaa”. 

Tyyliaviisit kotimaisista kiiltopaperijulkaisuista alan kansainvälisiin lippulaivoihin ovat joutuneet ottamaan vakavasti bloggaajien esiinmarssin. Ja tunnetusti: jos et voi voittaa heitä…? Ratkaisuksi on otettu yhteistyö uusien trendioraakkelien kanssa aina johtotähteä, Anna Wintourin luotsaamaa Jenkki-Vogueta myöten.  

Toisiaan täydentävät

Levikiltään maailman suurin muotilehti on Elle. Ranskassa vuonna 1945 perustettu julkaisu ilmestyy 43 kielellä yli 60 maassa. Helsingin Punavuoressa, Allerin lehtitalossa syntyy Suomen Elle, joka on osa tätä kansainvälistä verkostoa.

Suomen Ellen päätoimittajan Mirva Saukkolan mukaan muotibloggaajat ovat luoneet median alueelle uuden kentän. Hän näkee muotitoimittajien työstämän lehden ja muotibloggaajien täydentävän toisiaan. Toimittajat poimivat muotimaailmasta kiinnostavia uutisia ja työstävät niitä tyylivinkeiksi tähtäimessään lukijat; bloggaajat taas suodattavat muotia oman persoonansa kautta.

- On yhtäältä selkeästi lukijoita palveleva elementti ja toisaalta yksittäinen kiinnostava persoona, johon voidaan samaistua. Ne täydentävät toisiaan, Saukkola tiivistää. 

Myös Elleä kiinnostavat bloggaajat, ja lukijoiden kiinnostus heitä kohtaan on noteerattu. Joistakin bloggaajista tullut tunnettuja ja mielenkiintoisia henkilöitä, ja heitä on myös nostettu lehden sivuille esimerkiksi esittelemään vaatekaappiaan tai visioitaan muodista. Vuosittain järjestettävässä Elle Style Awards -gaalassa palkitaan Vuoden muotiblogi. 

Verkot vesille

Elle luottaa omiin bloggaajiin, mutta monet lehdet ovat ulottaneet yhteistyön printtilehden sivuja pidemmälle ja pestanneet suosittuja bloggaajia suoraan omille nettisivuilleen. Lehden laajentaminen verkkoon on ollut haastavaa, ja tässä bloggaajat ovat toimineet merkittävänä buustaajana: Olivia kaksinkertaisti sivujensa kävijämäärän, kun se sai Nelliinan vaatehuoneen, ja Trendissä uudet blogit, kuten Pupulandia, kuusinkertaistivat sen verkkosivujen kävijämäärän. Samaan strategiaan luottaa myös vuonna 2012 perustettu Costume, joka ensitöikseen nappasi Lily.fi:stä Auroran henkarit ja Indiedaysistä Thing for the Blingin. 

Menestyneiden blogien lukijat palaavat lehden sivuille säännöllisesti, joten he ovat lehdelle arvokkaita. Myös bloggaajille yhteistyö on ollut kannattavaa, ja suosituimpien blogien joukossa itsenäiset bloggaajat ovat enää poikkeus. Odotettavissa on, että jatkossakin bloggaajat vaihtavat aika ajoin kotipesää ja mittaavat samalla markkina-arvonsa.

 

kommentit

Ei kommentteja.

lisää kommentti

uusimmat

Muualla Yle.fi:ssä