Muotibloggaaja - uusi media-asiantuntija?
Helmikuussa 2012 julkaistun TNS Gallupin tutkimuksen mukaan 38 % suomalaisista lukee blogeja. Monet ovat ennustaneet muotiblogivillityksen uutuudenviehätyksen laantuvan, mutta toistaiseksi ilmiö on osoittanut tulleensa jäädäkseen. Suosituimmilla muoti- ja tyyliblogeilla on kymmeniätuhansia lukijoita joka viikko. Muotiblogien seuraamisesta on muodostunut pysyvä osa monien median kuluttajien arkipäivää.
Perinteiset muotilehdet ja muut mediat ovatkin joutuneet ottamaan vakavasti tämän uuden asiantuntijajoukon – mitä bloggaajilla on, mitä muilla ei ole?
Suosion summa
Sattumalla on aina osansa, mutta suositun blogin takana on kuitenkin paljon työtä ja usein myös laajempaa asiantuntijuutta kuin äkkiseltään ymmärtää.
Emmi Tissari on suomalaisessa muotiblogosfäärissä konkari. Hän on blogannut aktiivisesti vuodesta 2008, ja No Fashion Victims on vakiinnuttanut paikkansa luetuimpien blogien top kympissä. Emmi luettelee asioita, joita bloggaajan pitää hallita. Ensiksi on tietenkin itse blogin pitäminen, johon lukeutuu tiheä päivitysväli, laadukkaat kuvat ja osuva kielenkäyttö. Tissarin mukaan nykyään menestyksekkään blogin pyörittäminen vaatii läsnäoloa sosiaalisessa mediassa.
- Mä en tiedä, onko se niin, että lukijat haluavat tietää vielä enemmän, olla yhä laajemmin osa sitä bloggaajan elämää, Tissari pohtii.
- Sen voi nähdä uutena asiantuntijuuden muotona, joka on pitkälti itse opittua ja myös lukijoiden myöntämää.
Bloggaajan näkemys saa tukea Tampereen yliopiston viime vuonna valmistuneesta tutkimuksesta Kovaa työtä olla minä – muotibloggaajat mediamarkkinoilla.
Tutkimus listaa seuraavanlaisia tekijöitä, jotka suositun blogin pitäjä hallitsee:
1. Minätyö. Muotiblogit rakentuvat bloggaajan persoonan ja henkilökohtaisen elämän esittämisen ympärille. Sosiaalisessa mediassa tarinoiden merkitys korostuu, ja muotibloggaajan tarina kiinnostaa. Menestyvä bloggaaja osaa annostella omaa tarinaansa lukijoilleen sopivassa määrin. Tärkeää on myös tavallisen tytön ”autenttisesta” imagosta kiinni pitäminen, vaikka suosion myötä bloggaaja nousisikin lulkijoihin verrattuna epätavalliseen asemaan.
Vaikka myös yleisesti muotimaailman uutisia kommentoivia blogeja on olemassa, nimenomaan henkilökohtaisista, blogin pitäjän omaa tyyliä ja arkea esittelevistä blogeista on tullut muotibloggaamisen suosituin muoto. Ilmiön yhtenä alkupisteenä pidetään yhdysvaltalaista nogoodforme-blogia, jonka perusti Kat Asharya vuonna 2003.
2. Vertaisasiantuntijuus. Muotibloggaaja luo lukijoihinsa tiiviin vuorovaikutussuhteen, tuntee heidät ja osaa puhutella heitä. Bloggaajat myös verkostoituvat toistensa kanssa. Nämä verkostot ja yleisöyhteistyön hallinta ovat tärkeä resurssi, joka tekee bloggaajasta tavoitellun yhteistyökumppanin.
3. Verkon toimintatapojen tunteminen. Muotiblogien puheen yleissävy on positiivinen ja kannustava. Bloggaajat tietävät, että verkkoviestinnällä on rajoitteensa: asiat kärjistyvät ja tunteet nousevat helposti pintaa. Tämän he tiedostavat eräänlaisena lainalaisuutena, jota vastaan on turha taistella. Bloggaajat hallitsevat tarkasti mainettaan ja blogin ilmapiiriä. Myönteisyyttä suositaan ja omaa ilmaisua suodatetaan sen mukaisesti, jotta blogi säilyisi halutunlaisen puheen areenana, mikä osaltaan kertoo verkon lainalaisuuksien tuntemisesta.
Lisää muotiblogeista ja bloggaajien media-asiantuntijuudesta 12.3.2013 Puoli seitsemän -ohjelmassa.
aiheet
linkit
uusimmat
Kajahtanut käsityönäyttely!
TEE ITE – Kajahtaneet kudelmat SM-kilpailun parhaimmistoa voi nähdä Helsingissä Annantalolla järjestettävässä näyttelyssä.
Tee itse 219
Voita ja Sokeria -reseptit siirtyvät uuteen osoitteeseen
Lauantaiaamun 15.2. Voita & Sokeria -resepti on Heidi Pakarisen runsas uunilohiateria. Aamu-tv:n reseptit löytyvät jatkossa yle.fi:n Ruoka-sivulta.
Tee itse 0
Oscarit suorana Yle Teemalta
Yle Teema esittää Oscar®-gaalan suorana lähetyksenä Hollywoodista varhain maanantaiaamuna 3. maaliskuuta 2014. Järjestyksessään 86. Oscar®-gaala esitetään suorana yli 225 maassa.
Minä 15
Kaaso, älä kaadu häätaakan alle
Kaason tehtävä on tukea ja auttaa morsianta häätaakan alla, mutta kuka auttaisi kaasoa? Olotila kokosi vinkkilistan kaasoille.