Tarvitaanko bloggaamiseen yhteiset pelisäännöt?

Tarvitaanko bloggaamiseen yhteiset pelisäännöt? Kuva: Siiri Huttunen, Yle OlotilaBlogimaailmaa kuohuttaa piilomainonta ja bloggaajien tulot. Pitäisikö blogeilla olla omat eettiset säännöt, bloggaajan ohjeet? Vai onko ongelma lukijan medialukutaidossa?

Blogien suosio perustuu vuorovaikutukseen kirjoittajan ja lukijan välille. Tavallinen nuori nainen kirjoittaa muotiblogia, jossa suosittelee tuotetta. Lukija saa ilmaisen vinkin hyvästä tuotteesta ja luottaa siihen, koska bloggaaja on vertainen, toisin kuin naistenlehden toimittaja.

"Tuote on saatu blogin kautta"

Mainostoimistot lähettävät bloggaajille lukemattomia määriä ilmaisia tuotteita – kosmetiikkaa, vaatteita, asusteita ja elektroniikkaa. Tavoitteena on, että bloggaaja kehuu juuri heidän tuotettaan. Suosituimmilla blogeilla on kymmeniä tuhansia lukijoita, joten mahdollinen ostajamassa on huomattava.

Blogeihin kuuluvat oleellisena osana tuotemerkit. Tuotteita arvostellaan, niistä otetaan kuvia ja kerrotaan, mistä niitä voi ostaa ja mihin hintaan. Useimmissa blogeissa tuotearviot ovat positiivia eikä huonoista tuotteista yksinkertaisesti puhuta. Milloin tuotearvio muuttuu mainokseksi?

Piilomainonta on laissa kielletty. Mainonnan raja sumenee, jos bloggaaja kehuu tuotetta eikä kerro mistä tuote on saatu. Toisin sanoen, lukija ei voi tietää, kehuuko bloggaaja tuotetta rehdisti vai dollarin kuvat silmissä. Suurin osa bloggaajista ilmoittaa, onko tuote saatu ilmaiseksi. Silloin on lukijan vastuulla päättää, onko kyse mainonnasta vai aidosta suosittelusta.

"Postaus sisältää mainoslinkin"

Yhä yleisempi tapa mainostaa blogeissa ovat mainoslinkit, eli linkki verkkokauppaan tai tuotteeseen. Bloggaaja voi saada rahaa tällaisten mainoslinkkien kautta tehdystä ostoksesta. Haloo syntyy, jos lukija ei ole tiennyt osallistuvansa bloggaajan tuloihin.

Blogista pitää löytyä maininta mainosyhteistyöstä. Silti mainoslinkki voidaan jopa piilottaa linkkilyhennyksellä, joka hämärtää linkin kaupallista lähdettä. Mainoslinkin tunnistaminen vaatiikin lukijalta aikamoista tarkkuutta.

Bloggaajan ohjeet?

On olemassa blogiportaaleja ja sivustoja, joihin on luotu sisäisiä säännöksiä. Sama pätee aikakauslehtien alla kirjoittaviin bloggaajiin, jotka toimivat kustantajan ohjeilla. Mutta yksityiset bloggaajat tekevät juuri niinkuin itse haluavat. 

Bloggaaminen on nykyään ihan jotain muuta kuin julkinen päiväkirja, koska mukaan on tullut raha. Se on luonnollista muutosta ja miksei bloggaaja saisi tienata hengentuotoksellaan?

Mainoslinkit ja mainosyhteistyöt ovat sallittuja, mutta niistä pitää kerto lukijalle avoimesti. Riittääkö tieto pienellä präntillä ja vastuu jää lukijalle? Vaan onko edes mahdollista tai toivottavaa sitoa bloggaajia sääntöihin tai lakiin? Laki piilomainonnasta on olemassa, mutta sen valvominen tai väärinkäytösten estäminen on toinen asia.

Jos blogeille luotaisiin omat eettiset ohjeet saati sitten oma laki, ei se olisi enää bloggaamista, vaan jotain muuta.

Lisää aiheesta

lisää kommentti

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.

uusimmat

Muualla Yle.fi:ssä