Kannustava kasvatus kannattaa

Kannustava kasvatus. Kuva: Stock.xchng

Miten kasvatan kannustaen? Miten lapsen hyvä itsetunto syntyy?

 

Kysymys jatkaa aiempaa teemaa: miten tukea lapsen positiivista minäkuvaa ja hyvää itsetuntoa.

Kannustava kasvatus on melko tuore ilmiö. Aiemmin lapsen tahto on pyritty nujertamaan ja kasvatuskeinoina on yleisesti käytetty rangaistusta, häpäisemistä ja mitätöimistä, usein liitettynä fyysiseen rankaisemiseen. Voi olla hyvin vaikeaa vaihtaa oma kasvatustyylinsä kannustavaksi, jos on joutunut lapsena kokemaan nöyryyttämistä. Mutta se kannattaa!

Kannustavan kasvatuksen pohja on – sinänsä yksinkertaiselta kuulostava- ajatus siitä, että lapsi on alusta asti tunteva ja tavoitteellinen olento, joka tarvitsee ohjausta ja huolenpitoa oppiakseen elämään maailmassamme. Vaikeaksi asian tekee se, että lapsen tavoitteet, taipumukset ja tarpeet törmäävät usein vanhempien omiin suunnitelmiin ja toiveisiin.

Kannustava kasvatus ei tarkoita ”vapaata kasvatusta”. Täysi rajattomuus on lapselle turvatonta, koska vastuu päätöksistä jää yksin lapsen vielä kehittymättömän ajattelun varaan.

Kannustavaan kasvatukseen kuuluu mm.: lapsen tunteiden tunnistaminen ja niihin rauhallisesti vastaaminen, mukaan lähteminen lapsen aloitteisiin, lapsen orastavien taitojen tukeminen, hyvän huomaaminen, hellyys, läheisyys, leikillisyys, kehuminen ja kiittäminen, lasta arvostava kohtelu, lapsen rajojen kunnioittaminen, aikuisen vastuun säilyttäminen.

2-vuotias Sami leikkii keittiössä äidin tehdessä ruokaa. Äkkiä äiti huomaa, että Samilla on kädessään terävä veitsi. Äiti pelästyy, huutaa ”Ei saa!” ja nappaa veitsen pois. Sami alkaa itkeä ja heittäytyy lattialle.

Vähemmän kannustava tapa hoitaa tilanne: Äiti purkaa pelästymistään sättimällä ja uhkailemalla Samia. ”Sami ei saa ottaa veistä! Veitsestä voi tulla haava ja sitten sattuu ja pitää mennä lääkäriin. Sami ei enää saa leikkiä keittiössä jos Sami on noin tuhma poika!”.

Kannustava tapa: Äiti ottaa aikuisen vastuun siitä, että jätti veitsen lapsen ulottuville. Äiti ymmärtää, että Samin tarkoitus oli osallistua ruuan laittoon. Äiti huomaa Samin pelästyneen ja pettyneen.

Äiti ottaa Samin syliin ja tuudittelee. Vasta kun Sami on rauhoittunut: ” Äiti huusi niin kovaa kun äiti pelästyi. Anteeksi Sami. Äiti ei ole vihainen. Halusitko sinäkin tulla laittamaan ruokaa? Se on kiva idea. Veistä Sami ei voi ottaa, mutta tulepa ottamaan siivilä kaapista. Noin, hyvä Sami!”

Kannustaen kasvatettu lapsi uskoo olevansa hyväksytty ja kyvykäs. Hän kestää asioiden harjoittelun ja ajoittaisen epäonnistumisen. Hän uskaltaa yrittää itse, mutta luottaa tarvittaessa saavansa muilta apua. Hän tuntee kelpaavansa muille epäonnistuessaankin. Hän ajattelee olevansa rakastettu ihan omana itsenään, ilman mielistelyä, suorittamista tai omien tarpeiden ja tunteiden peittämistä. Toisin sanoen: hänellä on hyvä itsetunto.

 

Janna Rantala on lastenpsykiatrian erikoislääkäri ja pienen lapsen äiti. Hänellä on laaja työkokemus lasten ja perheiden ongelmista - vauvasta teini-ikäisiin. Hän on toiminut myös aikuispsykiatrina, neuvola- ja koululääkärinä sekä kouluttajana ja Yle TV2 Poinzi-lastenohjelman neuvonantaja.

kommentit

Minulla on 1.9 ja 3.8v pojat, jotka ovat villejä, kolhuja tulee vaudikkaassa menossa. Uhmaikä kummallakin. Väsyneenä minulta palaa pinna joka päivä, huudan/karjun lapsilleni, vaikka tiedän ettei siitä hyvää seuraa. Olenkohan ehtinyt jo pilata poikieni psyykkisen kehityksen? Pystyykä tekemiäni virheitä millään enää korjata? Miten voisin itseäni kasvattaa ja kehittää, että kärsivällisyyteni kestäisi?

Ma, 2009-11-23 20:51

4z3NKX rjajityojyva, [url=http://iiorhsimhqaf.com/]iiorhsimhqaf[/url], [link=http://eeqkegsxzgfz.com/]eeqkegsxzgfz[/link], http://izknppaxivab.com/

Ma, 2010-04-19 01:08

Hei,

Meillä on vilkas 3-vuotias poika, joka aloitti tarhan tänä syksynä. Saimme tarhasta juuri viestiä, että pojan vilkkaudesta ja sääntöjen noudattamisesta on keskusteltu neuvolan kanssa. Pojallamme on vaikeuksia noudattaa sääntöjä ja olivat miettineet jopa kuulon tarkistusta. Milloin on vanhempana syytä huoleen? Poika on todellakin vilkas, tosin varsinkin viime kesästä asti on kehittynyt paljon ja osaa jo leikkiä rauhallisemminkin ja paikoillaan ja varsinkin kun on nyt tarhassa, on oppinut leikkimään enemmän mielikuvitusleikkejä ja illat ovat paljon rauhallisempia kuin ennen. Myös kotona on ollut aiemmin vaikeuksia sääntöjen noudattamisessa, mutta nykyisin minusta toimii jo paljon paremmin, pojalle ei vaan monesti riitä että pyytää nätisti jotain, vaan pitää näkyä että aikuinen on tosissaan niin silloin tottelee. Ts. poikamme on tosi voimakastahtoinen kaveri. Kun hän jotain haluaa, hän ei aina välitä säännöistä. Lisäksi hän on tosi utelias eli jos joku kiinnostaa, hän pyrkii sitä kohti säännöistä viis veisaamatta. Muuten poikamme on tosi oma-aloitteinen esim. pukeutumisen ja vessassa käymisen suhteen ja siitä päiväkodista onkin tullut positiivista palautetta. Kysymykseni kuitenkin kuuluu, onko vilkkaudesta syytä olla huoleen? Voiko kyseessä olla ahdh:tä vai vain sitä, että kaikki lapset eivät voi olla rauhallisia ja poikamme on vain vilkas? Miten pojan kanssa tulisi toimia, että hänelle tulisi vahva itsetunto? Pelkään tulevia vuosia tarhassa ja koulussa; jos poikani joutuu vilkkauden ym. vuoksi "silmätikuksi" ja hänen itsetuntonsa kärsii siitä. Entä mitä/minkälaista käyttäytymistä voidaan odottaa 3-vuotiaalta ettei odoteta liikoja? Poikamme on ikäisekseen pitkä ja muutenkin vanhemman näköinen eli se monesti hämää meitä vanhempia ja varmasti myös tarhatätejäkin.

Yst. terv. nimimerkillä huolestunut äiti

>Huolestunut äiti Pe, 2011-09-30 07:25

lisää kommentti

linkit

uusimmat

Muualla Yle.fi:ssä