yle.fi


  • Tekstikoko + | -

opettaja.tv

Sisältö


Sijaisen selviytymispakki



Keskustelun otsikot

Sijaisopettajan terveiset opettajakollegoille?!

Sijaisopettajan terveiset opettajakollegoille?!

Sijaisopettajan terveiset opettajakollegoille?! Mitä odottaisit opettajakollegoilta suhtautumisessa sijaisiin? Miten voit itse valmistautua uuteen työyhteisöön ja sijaisuuteen?

Kommentit

Sijaisiin suhtautuminen

Tärkeintä olisi, että ottaisitte sijaiset huomioon. Lähinnä jo se riittää, että jos sijaisella on jotain kysyttävää koulun rutiineista ja käytänteistä, niin perehdyttäisitte hänet niihin. Ei sitä varten tarvitse varata montaakaan minuuttia, että saa selvitettyä sijaiselle mikä on esim. välituntialue tai miten ruokailuun mennään. Kyseiset asiat tuntuvat pitkään samassa paikassa opettaneille päivänselviltä, mutta sijaisille ne ovat tuntemattomia, koska eri koulussa toimitaan eri tavalla.

Teen itse tällä hetkellä pitempää pestiä ja nyt on ollut myös sellaisia tilantaita, että olenkin itse näkemässä kuinka pihalla ja yksin sijainen voi uuteen kouluun tullessaan olla. Ja on todettava, että pari päivää meni ennen kuin oikeastaan ehdin vaihtaa sanaakaan uuden sijaisen kanssa, sillä en yksinkertaisesti kaiken muun kiireen ohella missään vaiheessa ehtinyt tervehdystä enemmän häneen tutustua . Vasta tänään, kun meillä sattui olemaan samaan aikaan välituntivalvonta, niin esittelin itseni ja kerroin vähän koulusta ja itsestäni. Uskon siis vakaasti, että näennäinen välinpitämättömyys sijaisia kohtaan johtuu usein siitä, että ei vain yksinkertaisesti ehdi antaa heille huomiota ja aikaa.

Itse olen koettanut heti uuteen opettajanhuoneeseen astuessani tervehtiä paikalla olijoita kädestä pitäen tai jos siellä on paljon porukkaa, niin etsiä katseellani jonkun "uhrin", jolla kenties olisi sillä hetkellä aikaa ja aloittaa tutustuminen sitä kautta. Tähän mennessä en ole koskaan saanut mitään todella nyrpeää vastaanottoa, mutta eihän sitä koskaan tulevasta tiedä.

Jos vain sijaisuudestaan tietää ennen kyseistä aamua, niin kannattaa mennä koululle jo hyvissä ajoin, jos suinkin mahdollista, kyllä sieltä aina avuliaita ihmisiä löytyy! Rohkeasti vain eteenpäin kysellen ja kuunnellen!

Tutustuminen kouluun

Hei haluaisin, että kolleegat kertoo kaikista käytännön asioista koulussa esim. välituntivalvonnasta ja koulun rajoista. Olisi hyvä, jos ensimmäisen kerran sijaiseksi tullessa joku esittelisi kaikki paikalla olevat opettajat ja opettajanhuoneen. On ehkä helpompi mennä opettajien joukkoon, kuin vain tupsahtaa sinne ventovieraana. Minuun sijaisena ollaan suhtauduttu aina asiallisest on esim. tervehditty. Joukossa on tietysti aina hiljaisempiakin opettajia, mutta meitä on monen luonteisia.

terveiset kollegoille

Ymmärrän kyllä että sijaisesta tuntuu orvolta astella vaikkapa opettajainhuoneeseen ja että vakituiset opettajat eivät ehdi juuri pientä tervehdystä enempää kiinnittämään huomiota (jotkut eivät sitäkään), mikä saa sijaisparan olon vielä epämiellyttävämmäksi. Siitä ei kuitenkaan kannata välittää tai ottaa paineita.

Olisi hyvä, jos sijaisen esittelisi muille rehtori tai kanslisti. Hiukankin pidemmissä sijaisuuksissa minut on usein op.kokouksen, välituntipalaverin tms. alkajaisiksi esitelty ja se on tuntunut mukavalta. Ei tarvitse miettiä, että kenenköhän kanssa on tullut jo esittäydyttyä ja kenen ei - ainakin itselläni on pää niin sekaisin kaikista uusista kasvoista että en tiedä kuka on jo terveyditty, kuka ei. Varta vasten kiertely ja kättely tuntuu minusta turhan teennäistä. Isossa koulussa on uusia sijaisia niin usein että vakituiset opettajat eivät usein jaksa kiinnittää heihin ihmeempää huomiota, tai joskus eivät yksinkertaisesti ehdi.

Jotenkin en näe muiden opettajien tehtäväksi kaiken oman kiireensä keskellä alkaa tutoroimaan sijaista, enkä sitä odota - mutta olen kuitenkin oikein iloinen, jos joku sen tekee. Usein saman aineen toinen opettaja on se, joka uhraa aikaansa kollegansa sijaiselle ja heille siitä suuri kiitos.

Aika hyvin koulun käytäntöjä saa myös selville, kun kyselee oppilailta (huom. valittava hetki jolloin joku oppilas on yksin tai sitten oppilasryhmä, joka vaikuttaa "opettajan pikkuapulaisilta", ettei joutuisi niin helposti huijatuksi).

Oma opettaja voi helpottaa tilannetta

Hyvät sijaisuuskokemukseni ovat olleet sellaisissa luokissa, joissa oma opettaja on vaivautunut etukäteen kirjoittamaan vaikka vihkoon tärkeitä tietoja sijaiselle. Siis ruokailuajat, istumajärjestykset, välituntivalvonnat jne. sekä mahdollisesti liittänyt mukaan koulun lukuvuosioppaan.
Vihkosta on sitten voinut tarkistaa aikatauluja.

Normaalisti kanslisti antaa nopean selvityksen kaikesta tärkeästä - tiedoista suurin osa menee ohi tai sen unohtaa heti.

Ennakoiminen on sijaisen etu, mutta samalla opettaja varmistaa myös sen, että luokan arki sujuu totuttuun tapaan.

Koulun tuhannet kirjoittamattomat säännöt

Edellä esitettyihin perusteluihin toiveisiin lisäisin vielä yhden: olisi tosi tärkeää, että talon tuhannet kirjoittamattomat säännöt olisivat selvät kaikille- myös vakituisilla opettajille. Omassa koulussani uusi opettaja sanoi kerroin osuvasti: Ihana talo. Voi kysyä keneltä tahansa. Ja aina saa eri vastauksen.

Opettajayhteisöön meneminen

On totta, että astuminen uuteen opehuoneeseen on aina arvoitus. On paikkoja, joissa et todellakaan tiedä mihin uskaltaisit istua. Etsit katseellasi miehittämätöntä istuinta ja toivot, ettei siihen kohta ryntää joku jonka paikan juuri veit. No, ehkä itsekin voit kysyä missähän olisi vapaita paikkoja. Todella monessa opehuoneessa paikat ovat nimettyjä, mikä sekin tietysti voi olla perusteltua. On oltava joku paikka minne voi jättää kirjat ja monisteet, eritysesti kouluissa, joissa ei ole nimikkoluokkia joka opettajalle.

Minulla itselläni on kokemuksia useammasta opettajainhuoneesta. Tilanne on hyvä sellaisessa paikassa, josta sattumalta bongaat jonkun tutun open. Hänen puoleensa on helppo kääntyä. Tai sitten on tosiaan turvauduttava henkilöön joka näyttää auttavaiselta ja ulospäin suuntautuneelta. Apua kyllä yleensä saa, kun rohkeasti kysyy. ohjelmassakin mainittiin kiire, joka monasti näkyy opettajissa. Monistamista, valvontaa, puhelinsoittoja.., joten aikaa ei aina kerta kaikkiaan ole. Olisi kuitenkin sijaista kohtaan fiksua, että vakiope pyytäisi jonkun toisen auttamaan jos ei itse ehdi.

Olen samaa mieltä kuin ohjelmassa, että sijaisenkin pitäisi tietää erityisistä oppilaista. On luotettava sijaisenkin vaitiolovelvollisuuteen. Eityisesti olisi tiedotettava sellaisista oppilaista, jotka saattavat esimerkiksi saada kesken tunnin jonkun kohtauksen(epilepsia, tajuttomuus, diabetes). Pitäähän sijaisenkin olla tavallaan varuillaan ja tietoinen ja mikä tärkeintä, ettei hän luule oppilaan vain huijaavan vaikka olisikin tosi kyseessä.Edellstä sijaisuutta tehdessäni sain tiedon erään tytön mahdollisesta tajuttomuudesta kesken tunnin. Tiesin tarkkailla tytttöä sillä silmällä. Onneksi mitään ei tapahtunut, mutta olisin kuitenkin tiennyt miten toimia jos niin olisi käynyt. Myös tieto erityisen vilkkaista ja häiriköivistä oppilaista on tarpeen. Tosin ne tulevat kyllä yleensä tunnin aikana esillekin.! Kommentti opehuoneessa on sen jälkeen: Ai, sinäkin jo tutustuit HÄNEEN.

Kunhan nyt edes vaivaudutte tervehtimään

Tein vasta ensimmäisen sijaisuuteni (olen luokanopettajaopiskelija). Melkoinen osa koulun opettajista ei vaivautunut edes tervehtimään kävellessään vastaan opettajanhuoneessa. Eipä jäänyt kovin hyvä kuva opettajanhuoneen ilmapiiristä.

Muutoin sijaisena olo oli hieno kokemus, lähinnä siksi, että luokan opettaja oli jättänyt minulle hyvät ohjeet, sekä infonnut vielä puhelimitse syömis- ja välituntikäytännöistä sekä oppilaista, joilla on erityisen tuen tarvetta sekä luokan erityispiirteistä.

Kirjoita uusi kommentti

Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
Alla olevien sanojen tarkoituksena on estää koneellinen roskapostitus. Pahoittelemme lisävaivaa.

YLE TeemaOpetushallitus

Opettaja.tv:n uutiskirje