yle.fi


  • Tekstikoko + | -

opettaja.tv

Sisältö


Sijaisen selviytymispakki



Keskustelun otsikot

Työrauhaa - mutta millä konsteilla?

Työrauhaa - mutta millä konsteilla?

Teidän kurssilaisten toiveissa oli saada ideoita ja ajatuksia, miten työrauhaa voisi ylläpitää tai miten sen saisi palautettua luokkaan. Yhtä ainoaa viisasten kiveä ei siihen liene tarjolla! Keskusteluissa nousi esille hyvä kirjavinkki: Timo Saloviita: Työrauha luokkaan.

Kootaan listaa asioista/keinoista, joilla työrauhaa saa ylläpidettyä luokassa (tai miten sen saa palautettua)! Mainitse pari omaa konkreettista vinkkiäsi!

PS. Ensi viikon tiistaina 20.10. alkaa YLE Teemalla Opettaja.tv:ssä uusi ohjelmasarja "Persoona pelissä". Tuosta ohjelmasarjasta saa myös vinkkejä koulun arkisiin vuorovaikutustilanteisiin.

Kommentit

Vinkkejä työrauhan

Vinkkejä työrauhan säilyttämiseen / palauttamiseen

1. Istumajärjestykseen puuttuminen heti jos on aiheellista - hälisijät erilleen toisistaan ja etupulpettiin

2. Hyvä valmistautuminen tuntiin, ettei tulisi "tyhjiä hetkiä" ja oppilaille aikaa puuhailla omiaan - tämä ei tosin ole aina sijaiselle mahdollista!

3. Kahden kesken juttelu lienee tehokkain tapa hillitä huomionhakuista viikaria, joten ainakin jos tulossa on samalla porukalle toinenkin tunti, kannattaa pyytää häirikköä jäämään luokkaan keskustelemaan kahden kesken tunnin jälkeen siitä, miten hänen käytöksensä häiritsee työrauhaa ja opetustasi

Työrauhaan liittyviä vinkkejä

Ainakin joskus toimiviksi havaittuja vinkkejä työrauhan säilyttämiseen tai palauttamiseen luokassa

I) Jos luokassa tietyt ihmiset jotka hälisee ja häiritsee, niin muutaman varoituksen jälkeen istumajärjestyksen vaihto!

II) Pidä "takataskussa" joku temppu tai muu jännä juttu. Asian ei tarvitse välttämättä liittyä tunnin aihepiiriin, mutta jos alkaa tuntua siltä, että tunti karkaa käsistä, niin jonkun ongelmatehtävän antaminen tai hauskan tarinan kertominen voi rauhoittaa luokkaa :)

III) Älä puhu! Jos alkaa tuntua siltä, että sinä olet se joka, joutuu huutamaan että saa omista ajatuksistaan selvää, niin lopeta tyystin puhuminen. Joku siinä vain on, että kun opettaja hiljenee, niin vähitellen oppilaittenkin puheensorina vaimenee. Voit pienen tauon jälkeen jatkaa puhumista tai jopa tehdä niin, että lopputunnin opetat vain kirjoittamalla ja toivotat vaikkapa hyvät päivänjatkotkin taululle kirjoittamalla: "kiitos tunnista ja hyvää päivänjatkoa!" :)

IV) Pitäkää lyhyt "taukojumppa": esim. muutama haarahyppy ja ylös-alas-pomppu. Hulivilitkin saavat tällöin purettua ylimääräistä energiaansa.

V) Puhuttelu tunnin jälkeen. Joko vain tietyille oppilaille tai tarpeen niin vaatiessa koko luokalle. Varmasti luokassa on myös niitä, jotka ovat olleet tosi kiltisti, niin sitten koko luokan puhuttelun voi kohdistaa tiettyihin oppiliaisiin toteamalla, että miettikääpä sanojani erityisesti he, jotka ovat mielestään tällä tunnille käyttäytyneet huonosti (kyllä sen huomaa, että siellä tietyt oppilaat tuntevat sen piston jossain). Ja sitten voi kertoa miltä tuntuu opettaa, kun sinua ei kuunnella tms.

Työrauha

Edellisiin lisäten...
1. Tehtäviä niin paljon tunnille, ettei ole aikaa hommata muuta.
2. Voi ottaa katsekontaktin oppilaisiin, jotka puhuvat keskenään, he yleensä loppettavat juttelemisen, kun ope hiljentyy ja "tuijottaa" oppilaita.
3. Voi myös kehottaa keskustelevia oppilaita kertomaan koko luokalle aiheen, josta keskustelevat. Oppilaat ovat ehkä hämillään open kommentista ja hiljenevät.
4. Voit myös kertoa työrauhaa häiritseville oppilaille, että kirjoitat heidän nimet ylös luokanvalvojalla. Se auttaa yleensä, koska oppilaat tietävät, että luokanvalvoja voi antaa heille jonkin rangaistuksen, jos eivät ole kunnolla tunnilla.

Hyviä ideoita

.. lisäisin niihin yhden. Jokaisessa koulussa luokat tulee myös valmistaa sijaisopetukseen. Koulun kulttuurin tulisi olla sellainen, että sijaisopettaja ei jätetä yksin eikä epäasiallista käyttäytymistä hyväksytä.

Toinen tärkeä asia on, että sijaisopettaja on selvillä niistä oikeuksista ja velvollisuuksista, joita hänellä mm. kurinpidon ja turvallisen oppimisympäristön vaatimusten suhteen on.

Perusopetuslain ja -asetuksen löytää helposti osoitteesta http://www.finlex.fi/fi/laki/

Luokanopettajan päiväkirjassa on niinikään ajantasainen pykäläviidakko hakusanajärjestyksessä. Se kannattaisi hankkia.

Hu huh...

4. Voit myös kertoa työrauhaa häiritseville oppilaille, että kirjoitat heidän nimet ylös luokanvalvojalla. Se auttaa yleensä, koska oppilaat tietävät, että luokanvalvoja voi antaa heille jonkin rangaistuksen, jos eivät ole kunnolla tunnilla.

Sairasta. En ihmettele että meno on kuin villissä lännessä, kun koston kierre jyllää ja pervoillaan oppilaiden kustannuksella.

Siis...

...onko siellä ihan totta pääasia oppilaiden kustannuksella pervoilu!? Koko ajan vaan jotain tämmösiä: "joita hänellä mm. kurinpidon ja turvallisen oppimisympäristön vaatimusten suhteen on. "

Yksikään täysjärkinen ihminen ei voi luulla, että em. ikivanhoilla natsikäytännöillä jotain hyvää saataisiin aikaan. Miksi sitten? Eipä taida todellinen syy kestää päivänvaloa... Vinkki: pervoille on omat paikkansa hoitaa sairaat mieltymyksensä.

Kirjoita uusi kommentti

Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
Alla olevien sanojen tarkoituksena on estää koneellinen roskapostitus. Pahoittelemme lisävaivaa.

YLE TeemaOpetushallitus

Opettaja.tv:n uutiskirje