Sisältö


Maj Lind -kilpailun internet- ja wap-sivustot avataan 16.5.2007.

Kuvaus, kamerat, soi!

Minuutit tuntuivat piinaavan pitkiltä, kun Nicolas Altstaedt ja kapellimestari Dmitri Slobodeniouk odottivat Finlandia-talon salin sivuovella pääsyä aloittamaan toisen finaali-illan. Suoran televisiolähetyksen vuoksi kaiken pitää tapahtua täsmällisesti. Altstaedt sai aloittaa soiton aivan yksin, sillä Lutoslawskin konsertto alkaa pitkällä soolo-osuudella.

Finlandia-talo sateisena maanantai-iltanaFinlandia-talo sateisena maanantai-iltana

Jokainen finalisti soittaa valitsemansa konserton lisäksi yhden osan J.S. Bachin soolosellosarjoista. Nicolas Alsteadtin Bach-valinta oli viidennen sarjan Courante. Samuli Peltonen soitti Sallisen konserton lisäksi Bourréet Bachin kolmannesta soolosellosarjasta, josta Janina Ruh soitti Sarabanden Prokofjevinsa jälkeen.

Radion sinfoniaorkesteri menossa saliinRadion sinfoniaorkesteri menossa saliin

Dmitri ja Janina esityksen jälkeenDmitri ja Janina esityksen jälkeen

Kommentit

Bach finaalissa

Bach kilpailukappaleena, jostain syystä varsinkin sellobach, on turhan paljon makuasia. Puhtaasti sellonsoiton näkökulmasta soittajia on Bachin perusteella mahdoton laittaa mihinkään järjestykseen. Ehkä tässä vain haluttiin tarjota namusia yleisölle?

OK, kuuntelin uudestaan ja

OK, kuuntelin uudestaan ja onhan se ihan komea. Jokin siinä vain mätti ainakin eilen, mutta pakko sanoa, että aika tyylikkään kuuloista se nyt oli:), joskin välillä tempo ryntäili, mutta se liene tyylinmukaista. Lutoslawskissa pysyn silti kannassani!! Mutta hienoa tuo Bach oli näin jälkikäteen.

ei ole

hyvä idea. Mutta kuuntele uudestaan ja ota metronomi kouraan. Ei siinä ole mitään ryöpsähtelyä. Tarkka pulssi.

OK, voi olla, että courante

OK, voi olla, että courante on 5. sarjassa "tahtiviivaton", mutta mielestäni se ei silti tarkoita temppuilemista yli ja ympäri pulssin, jolla en siis tarkoita iskua tai tempoa. Ryöpsähtely liene kuuluu ranskalaiseen soittotraditioon sekä tuohon nimenomaiseen sarjaan, mutta kai minut on sitten sen verran saksalaisesti koulutettu, etten kerta kaikkiaan voinut käsittää tuota seilailua, josta jäi jotenkin vain luu käteen. En ymmärtänyt muotoilua ollenkaan, mutta voihan olla, että olen sitten sen verran juntti, ettei muhun tuollainen ryntäily iske ei sitten lainkaan. :)

Mutta asiasta kolmanteen : onko tuo pakollisen Bachin soittaminen ylimääräisenä mielestänne hyvä idea?

Courante

Hienosti Alstaed piti pulssin, mimiikasta en sano mitään. Courante oli kokajan hienosti tempossa ja pulssissa. Sitä on mistä tahansa lähteestä vaikea ymmärtää sitä tahtilajia. Se on kirjoitettu 3/2-tahtilajiin, ja usein fraasit alkavat ja loppuvat keskelle tahtia.

sori

Tapanani ei ole haukkua muita ainakaan näin julkisesti, mutta mielestäni Alstaedtin soitto oli kaikessa hienoudessaan kovin laskelmoidun ja teennäisen kuuloista. Kuulosti siltä, että mikään ei tullut hetkestä vaan jokainen liike oli kuin balleriinalla - laskelmoitu ja suunniteltu. Samoin en voinut ymmärtää Lutoslawskin tempoilua. Yksilön ääni orkesterista tulevia joukkoa minulle edustavia "lutoslawskibokseja" vastaan ei saavuttanut mielestäni oikeaa karaktääriä. Makuasioita sanoi kissa kun muniaan nuoli, mutta näitä munia en olisi nuollut. :)

Bach oli toki ranskalaiseen tyyliin soitettu ja on totta, että 5.sarja on sävelletty ranskalaiseen tyyliin (esim. Preludi on ranskalainen ouverture), mutta ei sitä mielestäni voi ihan miten tahansa tempoilla suuntaan ja toiseen. Usea ihminen ei ollut ymmärtänyt, meneekö kappale 5:n, 45:n, 2:n vai kenties 4:n. Ymmärrän, että musiikin pitää olla retorista, mutta mielestäni se ei tarkoita sitä, että siitä pitäisi seurata pahoinvointia tempojen karusellissa.

En ymmärtänyt, en niin pätkääkään ja vielä vähemmän pidin soitosta, joka puhtaudessaan ja ihan hienoissa jousikikoissaan olikin muuten ihan kohdallaan. Soundissa olisin kaivannut enemmän välillä sitä ihan oikeaa munaa, sitten tuota olisi nuollutkin. (sori:)

Peltonen veti tyylilleen uskollisesti ja mielestäni aivan helkkarin komeesti. Linjaa löytyi ja mielestäni oikeaa asennetta. Bachissakin ymmärsi, että HEI!!, TÄÄHÄN MENEE NELJÄÄN!!! SIIS WOW!

Ruh on mielestäni tulevaisuuden tähti, ihmettelen vain ohjelmistovalintaa ; miksi soittaa liian vaikeaa kappaletta? Samoin solisti seilasi orkesterin kanssa välillä pahastikin, mutta silti oli iso plussa, että hänen soittaessaan kiinnitti huomiota musiikkiin ja kappaleeseen, ei kuten Alstaedtilla hänen iki-ihanaan mimiikkaansa. Peltosella huomio kiinnittyi myös enemmän kappaleeseen kuin soittajaan ja se kai se musiikin tarkoitus olisi, vai mitä?

t:arvatkaa kuka

saldoa finlandialta

kyllä oli hyvä taso eilen! Alstaed nosti huimasti osakkeitaan verrattuna Tapiolan Haydniin. Haydn oli jotenkin turhan kikkaileva ja extreme, vaikkakin erittäin vapautunut ja mielenkiintoinen. Lutoslawski oli todella sisäistynyt ja energinen ja sekä solistisella että kamarimusiikillisella akselilla impulsoiva. bach oli barokkiAlsteadia:tyylikäs raikas rohkea. Päivän selkeä ykkönen.

Peltonen veteli erittäin intensiivisesti ja loogisesti ja kauniita detaljejakinlöytyi. Itselläni oli tosin vaikeuksia kuulla hänen sinänsä lämmintä sellon ääntä ja tulkintaa vaivasi lievä monotonisuus.

Ruh nosti myös osakkeitaan. Vakuuttavaa ikäisekseen ja ehkä päivän paras sello. Pikku lipsahduksia tosin oli, mutta hienoa suurta legatolinjaa.

Ikärasisimi on vaikea asia kisoissa. Toki potentiaalia (nuoria) pitää tukea, mutta on väärin antaa miinusta jos 30v kaveri soittaa upeasti ja kypsästi. Soiton pitää ratkaista eikä iän!

Bachista vielä

Vielä Altstaedtin Lutoslawkin aikana olin epävarma omasta suosikistani, mutta couranten jälkeen siitä ei ollut enää epäilystäkään.
Olen gambisti ja minulle on tärkeää, että vanha musiikki soitetaan ajan mukaisesti; odotin siksi Bacheja sekavin tuntein - mutta turha oli huoleni! Hienoa kuultavaa! Ihan väreet kävi kun kuunteli Altstaedtin tulkintaa. Vaatii rohkeutta soittaa ilman vibratoa.
Ja mitä Bachin saksalaisuuteen tulee, barokin ajan Euroopassa säveltäjät lainailivat vaikutteita toisiltaan. Bach on kirjoittanut joitakin teoksia ranskaiseen suite-muotoon, ja silloin ne soitetaan ranskalaisen esityskäytännön mukaan. Altstaedt saavutti tämän tyylin. Hän soitti sellaisella meditatiivisella, ikävöivällä herkkkyydellä, jossa kaikui vielä Lutoslawskin konserton tuskaisuus - je suis très content!

Altstaedtin Bach

Olin myös Altstaedtin Bachin kannalla, hienoa tanssillisuutta ja barokkityyliä. Sitäpaitsi tanssisarja on alunperin Ranskasta kotoisin... Eiköhän vibrato-Bacheja ole jo kuultu tarpeeksi.

Bach

Altstaedtin Bach oli uskomatoman hieno! Viides sarjahan on ranskalaiseen tyyliin sävelletty. Vaati rohkeutta soittaa kilpailun finaalissa periodityyliin! Bravo!

Soittajien ikä

Kyllä soittajien ikä taitaa vaikuttaa tuomarien suhtautumiseen, sillä eikö Arto Noras kertonut Helsingin Sanomien haastattelussa, että myös kilpailijan potentiaalia muusiikkona mitataan.Eikö Noras sanonut melkein suoraan samassa hesarin artikkelissa, että Sabouret Aurelien ei päässyt jatkoon, koska oli jo turhan iäkäs.

Bach

Samaa ihmettelin minäkin. Altstaedt oli konsertossa illan paras, mutta Peltonen vei Bach tittelin nimiinsä...

ihme Bach

juu... Oli se erikoinen, se Altstedtin Bach. Oli vaikea uskoa korvia - jäikö häneltä huomaamatta, että Bach on saksalainen, ei ranskalainen säveltäjä?

Bach

Alstedtin Bach oli tähänastisista ihan omaa luokkaansa - häikäisevän tyylikäs ja koskettava; muut hyviä mutta "normaaleja".

Ruh

TODELLA lahjakas nuori sellisti, vielä vähän ikää lisää nii alkaa olla melko lyömätön, ihailtavaa katsella noin varmaa teknistä taitoa ja luontaista musikaalisuutta. Hänestä kuulemme vielä, varmasti.

Top 3 tänään

1. Altstaedt
2. Peltonen
3. Ruh

Kyllä Ruhia katsellessa

Kyllä Ruhia katsellessa ihan unohtuu hänen ikänsä! Ei uskoisi niin nuoreksi millään! Onhan hänellä vielä kypsymisen varaa, mutta lahjakkuutta kyllä on, ei ehkä kyllä vielä voittoon?

Pikkuleijonasta on hyvä

Pikkuleijonasta on hyvä lähteä kasvamaan isoksi lavaleijonaksi!!! :D

Peltosen karisma

Vaikea mieltää Samulia miksikään leijonaksi vaikka varmaan lavakarismaa onkin,jos leijona,sitten pikkuleijona..

Ruhista

Noin nuoreksi tytöksi Ruh vetää mielestäni aivan uskomattoman hyvin!Mukava kuunnella tuollaista soittoa. Riittääkö se sitten vanhempia ja kokeneempia vastaan, jää nähtäväksi...

Samulin intensiivisyys

vetoaa meihin, hän antaa musiikille itsensä ja ottaa meidätkin mukaan samalle matkalle, siinä se salaisuus, pelkkä taituruus ei ole hänen soittonsa päämäärä, näin sen ainakin kokee "maallikkokuulija"

Vaikea olla olematta hieman

Vaikea olla olematta hieman puolueellinen näin suomalaisena, mutta päivän saldo minun mielestä on tämä:

1. Peltonen
2. Altstaedt
3. Ruh (jo ennen kuin hän on loppuun saakka soittanut)

Peltosen ja Alstaedtin välillä ei ollut suurta eroa, mutta kai sen verran sinivalkoisien lasien läpi saa katsoa, että laittaa Samulin ensimmäiseksi!

Mitä mieltä muut ovat?

Jännä päästä

Jännä päästä kuuntelemaan nyt tällaisessa paikassa Janina Ruh'ta. Mitenköhän nuori tyttö pärjää kisassa?

Onkohan ikä oikeasti etu vai haitta - voiko tosi nuori oikeasti pärjätä hyvin? Ja käsitteleekö tuomarit eri ikäisiä soittajia eri tavalla?

joo, pelittää jo.. :D

joo, pelittää jo.. :D äkillinen, mutta onneksi vain lyhyt katkos vaan masensi kun juuri pääsi katsomisen vauhtiin pitkällisen odottelun jälkeen..

Samuli ja Silver ovat kyllä

Samuli ja Silver ovat kyllä hyviä edustajia Suomelle! Molemmilla on niin paljon lavakarismaa, kummallakin hyvin omanlaistaan. Tsemppiä siis molemmille!

Minulla ainakin toimii...

Minulla ainakin toimii... Oli kyllä pimeänä ruutu vähän aikaa, mutta sitten alkoi taas.

taas yhteys kaatui, missä

taas yhteys kaatui, missä vika????

Samulin lavaleijonamaisuus

Samulin lavaleijonamaisuus on sisäänistutettua... Se on ollut aina hyvä esiintyjä! Joillekin se vaan on luontaista..

Samuli on kyllä minusta

Samuli on kyllä minusta aika mainion ilmeikäs esiintyjä suomalaiseksi! Aikamoinen lavakarisma!

nyt pelittää...

striimaus ainakin mulla

Yhteys toimii!! Jihuu!

Yhteys toimii!! Jihuu!

YLE korjatkaa vika!

Arviota vian kestoon!

yhteys

olisko ylellä antaa mitään arviota kuinka pian vika korjaantuu niin ei turhaan istu koneen äärellä koko iltaa

Yhteys ei toimi

Yhteys toimi lähetyksen ekan minuutin. Sen jälkeen ei ole yhteyttä saanut uudelleen syntymään.

Yhteys

Mietin juuri samaa. Mutta nähtävästi ongelma ei ole pelkästään minun koneessani. Toivottavasti ongelma korjaantuu pian.

Finaalien soittojärjestys

Tapiolassa sunnuntaina:

Silver Ainomäe
Béatrice Reibel
Nicolas Altstaedt
Andreas Brantelid
Janina Ruh
Samuli Peltonen

Finlandialla maanantaina:

Nicolas Altstaedt
Samuli Peltonen
Janina Ruh

Finlandialla tiistaina:

Silver Ainomäe
Béatrice Reibel
Andreas Brantelid

terveisin Anna/YLE

yhteys

saako joku näkymään lähetyksen vai onko mun koneessa vika?
videopätkät kyllä toimii..

Soittojärjestys

Jep. näin on. Ja soittojärjestyksen kappaleineen löydät vielä seuraaviltakin sivuilta: http://www.cellocompetitionpaulo.org/suomi/index.html

soittojärjestys

mun mielestä se soittojärjestys on siinä etusivulla, jossa kaikkia finalisteja on haastateltu jne. siinä menee niiden kuvien perusteella se soittojärjestys.

soittojärjestys

En onnistu millään löytämään soittojärjestystä 2 viimeisen päivän osalta!!

Viimeisimmät kommentit

Pelaa Sello-visaa
Lataa soittoääniä