Hyvällä listalla on oltava huonoa musiikkia!

Julkaistu Ke, 09/01/2008 - 07:00

Vuoden 2007 lopulla avautui verkkoon suomalainen musiikkilistoja käsittelevä blogi. Listablogi käsittelee pääsääntöisesti Suomen virallista levymyynti- sekä radiolistaa kommentoiden, sekä vertaillen aika ajoin tuoreita listoja kauaskin historiaan.

Hankkeen takaa löytyy Suomen lista-asiantuntija Timo Pennanen, joka on tuottanut ja kerännyt listaa koskevaa aineistoa jo parikymmentä vuotta. Vuonna 2006 herra julkaisi aiheesta Sisältää hitin (Otava) -nimisen kirjan, lisäksi Pennanen koosti vuosina 1992 - 2007 Rumbassa ilmestynyttä Suomen laajinta listakokonaisuutta, 50 hittiä -listaa.

Lähetin miehelle muutaman kysymyksen ottaakseni selville , minkälaisia motiiveja Listablogin takaa löytyy. Lisäksi Pennanen ottaa kantaa musiikkilistojen sekä mediakentän suhdetta käsitteleviin kysymyksiin.

 

 

Millä musiikkilistoilla on mielestäsi eniten painoarvoa Suomessa ja ulkomailla?

- Suomen kiistatta merkittävin lista on Ylen laatima virallinen Top 40 - albumilista. Maailmalla perinteisesti seuratut USA:n ja Britannian levymyyntitilastot ovat säilyttäneet avainasemansa, vaikka niiden relevanttius on pudonnut etenkin Suomessa siksi, että kotimaista myydään niin paljon. 1980-1990-luvuilla yritettiin puskea esiin yhteiseurooppalaista Eurochartia, mutta se tuntuu pudonneen kartalta.

Mitä listasijoitukset merkitsevät levyttäville artisteille, levytuottajille, medialle sekä yleisölle?

- Vaikka virallisten listojen pääfunktio lienee tarjota levybisnekselle informaatiota ja markkinointimateriaalia, niissä on muitakin ulottuvuuksia. Artistit voivat niissä kilpailla sekä muita että omia aiempia saavutuksiaan vastaan, jos haluavat. Luulen, että hyvä listasijoitus poikii myönteisiä reaktioita enemmän mediassa kuin yleisössä. Toivon, että yleisö osaisi paremmin suhtautua listoihin viihteenä ja mielikuvituksen ruokkijana kuin ostokäyttäytymisen ohjailijana.

Onko Internetin aiheuttama listatulva vesittänyt perinteisten listojen merkitystä?

- Listalle kaikki kaikessa on uskottavuus. Aina pitäisi tarjota vakuuttavaa tietoa siitä, mihin lista pohjautuu. Tässä toteutuu sama kuvio kuin muussakin nettisisällössä: pitäisi kyetä erottamaan

luotettava epäluotettavasta ja olennainen epäolennaisesta. Tosin suuri osa listatrivian viehätyksestä on nimenomaan epäolennaisuuksien viehätystä.

Minkälaisessa roolissa näet listat tulevaisuudessa?

- Sesonkivaihtelut, eli hiljaisten ja vilkkaiden myyntikausien erot ovat kasvaneet koko ajan, eli listasijoituksen arvo on aivan toisenlainen joulukuussa kuin heinäkuussa. Myyntimekanismien pirstoutuminen hankaloittaa listojen laatimista, kun biisejä voi ostaa suoraan tuottajilta ja artisteilta. Mutta muutos ei ole koskaan yksisuuntainen, vaan tälläkin alalla ilmiöt kiertävät sykleissä: ensin singlet julistetaan kuolleiksi ja pian niitä myydään taas satojatuhansia. Tulevaisuudessakin listojen viihdearvon kannalta ratkaisevaa on tyylillinen ja laadullinen monipuolisuus. Hyvällä listalla on oltava huonoa musiikkia!

Linkit:

 

 

 

John, Im Only Dancing

Arttu Silvast
etunimi.sukunimi(at)yle.fi
myspace.com/arttusilvast