Vuonna 1972 ihmiskunta astui syntetisaattoripopin aikakauteen. Robert Moogin kehittämä moog-syntetisaattori oli aiheuttanut kovaa kohinaa musiikkipiireissä jo 1960-luvun lopulla. Hot Butterin levyttämän Popcornin menestyksen myötä koko popmaailma sai tietää uudesta mullistavasta
keksinnöstä.
Hot Butter -nimen taakse kätkeytyi sessiomuusikko Stan Free, joka oli 1960 luvulla levyttänyt omissa nimissään huonosti menestyneitä singlejä ja soittanut leipää pöytään muun muassa Monkees-yhtyeen levyillä. Free oli tutustunut Moog-syntetisaattoreihin 1969 ja hänet pestattiin säveltäjä Gershon Kingsleyn johtamaan The First Moog Quartet -kokoonpanoon.
Keksijä Robert Moogin kanssa yhteistyössä toiminut yhtye kierteli esittelmässä uuden ihmekeksinnön mahdollisuuksia hämmentyneille yleisöille, jotka saivat aina konsertin päätteeksi kuulla Kingsleyn sävellyksen The Popcorn Maker. Säveltäjänsä mukaan alle minuutissa kehitelty teema jäi soimaan Stan Freen mieleen ja hän palasi teeman pariin pari vuotta myöhemmin omaa instrumentaalilevyä suunnitellessaan.
Oikeilla rummuilla ja moog-syntetisaattoreilla toteutettu Popcorn julkaistiin
Hot Butter-nimisen mukabändin esityksenä ja se sai täysin villiintyneen vastaan oton. Kappale myi miljoonia ja se nousi listakärkeen ympärimaailmaa. Erityisesti Saksassa Popcorn-kuume saavutti manian mitat, minkä vuoksi Hot Butter joskus virheellisesti mielletään saksalaiseksi luomukseksi.
Vaikka Moog-syntetisaattorista tuli soittimena tärkeä osa rock-musiikin äänimaisemaa, jäi kaikkien aikojen menestyksekkäin moog-hitti onnenkantamoiseksi. Syntsapopin ja teknon etiäisenä pidetyn Popcornin alkuperäinen säveltäjä Gershon Kingsley sen sijaan jatkoi ennakkoluulottomien kokeilujen tiellä.
1930-luvun lopulla Natsien vainoja paennut juutalaismuusikko oli urallaan tottunut tarttumaan hyvin monenlaisiin musiikillisiin haasteisiin. Leonard Bernsteinin, Sir Lawrence Olivierin, Josephine Bakerin ja monien muiden suuruuksien kanssa työskennelleelle Kingsleylle Popcorn oli pieni välähdys pitkä uran varrelta. Hän on vuosien varrella ansainnut elantoaan säveltämällä musiikkia teatteriestyksiin, elokuviin, mainoksiin, teollisuusyrityksille ja myöhemmin erinäköisiin new age-hörhöilyihin.
Alun perin vuonna 1969 ilmestyneellä Music To Moog By-albumilla julkaistu Popcorn-renkutus on toki pitänyt huolen siitä, että avaruusajan popin esitaistelijan ei ole tarvinnut pikkurahoista huolehtia vaan Gershon Kingsley on voinut rauhassa keskittyä esimerkiksi elektronisiin kokeiluihin ja juutalaisen liturgiamusiikin säveltämiseen.
Linkit: