Vaikka 1950-luvun rock’n’roll oli tiukasti miesten dominoimaa, nähtiin tiheässä karjurintamassa joitakin naisellisia valon pilkahduksia. Yksi näistä naispuolisista tienraivaajista oli vuonna 1957 hittilistoille yltänyt musta lauluyhtye The Bobbettes.
Harlemissa, New Yorkissa perustettu viisikko oli epätavallinen ilmestys miesyhtyeiden hallitsemassa doo wop-maailmassa. Harlem Queens-nimellä laulamisen aloittanut yhtye astui kuitenkin kotiläksyt tehtyään rohkeasti tulikokeeseen ja selviytyi voittajana Harlemin kuuluisan Apollo-teatterin amatöörikilpailusta. Rajusti mielipiteensä ilmaisevan harlemilaisyleisön eteen astuminen on ollut monen merkittävän rhythm and blues-artistin uran tärkeä virstanpylväs. The Bobbettes selvitti hermokokeen voittajana ja sai solmittua levytyssopimuksen arvostetun Atlantic-yhtiön kanssa. Tyttöjen ensilevytys oli heidän jumppamaikastaan innoituksen saanut tanssikappale Mr.Lee. Vuoden 1957 keskivaiheilla ilmestynyt oli välitön hitti. Radiot ihastuivat tarttuvaan lauluun ja Mr. Lee kohosi pian listakärkeen. Pop-markkinoilla kappale ylsi kymmenen kärkeen ja rhythm and blues-listauksissa kappale ylsi ykköskorokkeelle.
Se, että Mr. Lee jäi The Bobbettesin ainoaksi todelliseksi hitiksi, ei vähennä yhtyeen arvoa. Viisikko jatkoi levyttämistä 1960-luvun alkuun ja ylsi tasaisen laadukkaaseen jälkeen. Samalla harlemilaisyhtye hoiti tuiki tärkeätä pioneerin virkaa. Bobbettesin kaltaiset vakavasti otetut naisyhtyeet pakottivat levy-yhtiöitä muuttamaan suhtautumistaan naisartisteihin ja monet firmat
alkoivat tietoisesti metsästää naisbändejä 1950-60-luvun taitteessa. Nostalgia-konserttien vakionimeksi päätynyt ei ollut näin ollen pelkkä yhden hitin vaan koko tyttöyhtye-ilmiön tärkeä esitaistelija.
Pekka Laine
Linkit: