Milt Jackson: Bag’s Groove (1952)

Julkaistu Ti, 01/07/2008 - 10:32


Harvalla jazz-muusikolla on ollut oman instrumenttinsä kehitykseen yhtä voimakas vaikutus, kuin vibrafonisti Milt Jacksonilla omaansa.

1923 Detroitissa syntynyt Jackson oli imenyt vuosien ajan monipuolisia musiikillisia vaikutteita sisäänsä siinä vaiheessa kun trumpetisti tähti Dizzy Gillespie äkkäsi paikallisen nuoren lahjakkuuden. Kitaristina, pianistina ja gospel-laulajana taitojaan hionut Jackson hyppäsi Gillespien kivikovaan be bop-kouluun ja kehittyi pääsoittimeksi valikoituneen vibrafonin käsittelijänä
hurjaa vauhtia. Milt Jacksonin taidot olivat pian samalla tasolla kuin palvotun Lionel Hamptonin ja 1950-luvun alkuun mennessä Jackson oli kiilannut esikuvastaan jo ohi. Samoihin aikoihin Jackson pääsi levyttämään omissa nimissään ensimmäisiä kertoja. Vuonna 1952 hän purkitti Blue Note-yhtyeen suojissa oman sävellyksensä Bag’s Groove, josta tuli Jacksonin pitkä uran eräänlainen tunnusmelodia. Kaikki muusikot kutsuivat Milt Jacksonia nimellä Bags ja kaikki itseään kunnioittavat be bopparit tiesivät kuinka aikansa ykkösvibrafonistin nimikkogroove soitetaan.

1950-luvun alussa Milt Jackson aloitti pestin joki vuosikymmeniksi määritteli suuren yleisön silmissä hänen muusikkoutensa. Pianisti John Lewisin, basisti Percy Heathin ja rumpali Kenny Clarkin kanssa perustettu Modern Jazz Quartet nousi nopeasti jazz-musiikin superkokoonpanoksi ja instituutioksi, jonka suosion kanssa kykeni kilpailemaan ainoastaan Dave Brubeckin kaltaiset opiskelijanuorison suosikit. MJQ:n riveissä Milt Jacksonin rooli oli selvä. Pianisti John Lewis oli nelikon musiikillinen johtaja ja tärkein säveltäjä, mutta Jackson sen vaikuttavin solisti. Modernin jazzin kikat läpikotaisin tuntenut detroitilainen ei koskaan unohtanut jazz-musiikin emotyyliä bluesia, joka oli väkevästi läsnä miehen improvisaatioissa. Tiivistäen voisi sanoa, että Modern Jazz Quartetin viehätysvoiman salaisuus piileekin John Lewis klassishenkisten herrasmiessommitelmien ja Milt Jacksonin mustemman ja verevämmän soittotyylin välisessä jännitteessä. Omia soololevyjä tasaiseen tahtiin tehnyt Jackson soitti Modern Jazz Quartetin riveissä vuoteen 1974 ja palasi sen jälkeenkin rahakkailla pistokeikoille. Jazz-lehtien suosikkiäänestysten vibrafonistisarjan kärkinimenä lukemattomia kertoja jyrännyt Bags pysyi kovassa vedossa kuolemaansa asti. Satoja cover-versioita poikineen Bag’s Grooven säveltäjä menehtyi maksasyöpään vuonna 1999 76-vuoden iässä.

Pekka Laine