Tages: Miss McBaren (1966)

Julkaistu Ti, 01/07/2008 - 15:06

Ruotsalaisen popmusiikin voittokulkua kuvaavat sankaritarinat tavataan yleensä aloittaa Abba-yhtyeestä. Vaikka Abba olikin ensimmäinen ruotsalainen globaaliin super-tähteyteen kohonnut yhtye, oli sen läpimurtoa edeltänyt pitkä läheltä-piti-tilanteiden aikakausi, joka oli alkanut jo 1960-luvun alussa.

1960-luvun popbändit toistivat oikeasti saman tyyppistä kuviota kuin jazziin aikanaan hullaantunut edellinen sukupolvi. Ruotsalaisilla oli ilmiömäinen kyky omaksua ja ottaa haltuun anglo-amerikkalaisia musiikkivirtauksia ja kohota niiden saralla haastamaan brittejä ja jenkkejä. 60-luvun ruotsalaisbändien enemmistö toki edusti melko vähäveristä ulkomaisten esikuvien kopiointia, mutta kovimmat yhtyeet saivat todella vakuuttavaa jälkeä aikaan. Abba-siteestä tuttu Hepstars on yleensä nostettu sikäläiseksi moppitukkayhtyeiden ykkösnimeksi, mutta ehkä vielä tasokkaamman tuotannon jätti jälkeensä göteborgilainen Tages.

Nimensä korniudessa meikäläiselle Jormas ja Ernos-tasolle yltänyt Tages sai alkunsa samalla tavalla kuin lukemattomat teinikombot. Aluksi iski Elvis ja skiffle-kuume ja ensimmäiset soittopelit hommattiin. Kitaroita rämpyttäneiden Tommy Blomin ja Anders Töpelin ympärille hahmottui vähitellen samanhenkinen kaveriporukka. Kun Beatles-kuume iski oli göteborgilaisjoukkio jo valmiina. Tages osallistui paikalliseen länsi rannikon Beatles-bändikilpailuun ja voitti sen. Yhtye pääsi levyttämään ja ensisinkusta Sleep Little Girl tuli heti hitti.

Tages nousi tohinalla ruotsalaisten nuorisobändien mestaruussarjaan ja sen vahvasti Beatles-henkiset levyt menestyivät hyvin. Yhtye suhtautui kuitenkin musiikkiin selvästi kunnianhimoisemmin kuin useimmat kilpailijansa. Tages-soittajat seurasivat tarkasti brittivirtauksia ja bändin ohjelmistoon ilmestyi tyylikkäitä cover-valintoja sekä soulin että rhythm and bluesin-puolelta. Tagesin ohjelmisto olikin eräänlainen läpileikkaus 1960-luvun poptrendeistä, joita se sovelsi uskottavammin kuin yksikään toinen ruotsalaisbändi. Yhtyeen työtavat muistuttivat nekin tunnetumpia brittikollegoja eli kaikki hommat keikoista levytyksiin hoidettiin valtavan kiireen keskellä. Tästä hyvänä esimerkkinä yhtyeen vuonna 1966 levyttämä pophelmi Miss McBaren. Tages oli tarinan mukaan kiertueella kun bändin manageri hiillosti soittajia kyselemällä uuden singlen perään. Soittajat rauhoittelivat pukumiehiä kertomalla, että heillä loistava uusi biisi valmiina. Manageri jatkoi puhelinkuulustelua kysymällä uuden sävellyksen nimeä. Pöydällä lojui pussillinen McBaren-piipputupakkaa ja laulaja Tommy Blom ilmoitti silmänräpäyksessä seuraavan Tages-hitin nimen: Miss McBaren. Urallaan myös melko onnistuneen brittiturneen heittänyt Tages kävi vetäisemässä piipputupakasta inspiroituneen popklassikkonsa tuoreeltaan myös Suomen televisiossa. Lienee tarpeetonta todeta, että kuilu ohjelmaa juontaneen Jyrki Hämäläisen typerien kysymysten ja göteborgilaisten poppareiden mod-henkisen tyyllikkyyden välillä oli huomattava.

Tyylitajusta huolimatta Tagesin paukut eivät kuitenkaan kantaneet loppuun asti. Vaikka yhtyeen viimeiseksi jäänyt albumi Studio oli täysin kansainvälisen tason tekele, jäi ulkomaiden valloitus tekemättä. 1969 hajonneen yhtyeen pääpirut ovat pysyneet musiikin parissa: laulaja Tommy Blomista tuli vanhemmiten huippusuosittu radio dj ja yhtyeen musiikillinen arkkitehti Göran Lagerberg nousi ruotsin arvostetuimpien studiosoittajien ja tuottajien joukkoon.

Jake Nyman

Linkit: