Napoleon XIV: They're Coming To Take Me Away, Ha-Haaa (1966)

Julkaistu Ke, 09/07/2008 - 12:00


Kesällä 1966 USA:n listakärkeeni noussut They’re Coming To Take Me Away on taatusti yksi pop-historian omituisimmista hiteistä.

Napoleon XIV-niminen artisti esitti levyllä rumpujen, tamburiinien ja sekalaisten kilistimien säestyksellä maanisen puhevuodatuksen epäonnisesta elämästään. Ihmiset eivät ymmärrä levyn kertojaa ja lopulta koirakin hylkää. Tarinan päähenkilö kiihtyy kiihtymistään ja kappaleen loppupuolella mukaan tulevat sireenit paljastavat teoksen otsikossa ilmaistun huolen täysin aiheelliseksi.

1960-luvun suurimman novelty-hitin tekijä ei kuitenkaan ollut niksulasta karannut Napoleon, vaan New Yorkissa studioissa leipänsä ansainnut 28-vuotias Jerry Samuels. Samuels oli äänittänyt lähinnä keskitien viihdelevyjä Sammy Davis Jr:n tapaisille artisteille ja soittanut sen ohella puoliammattilaisbändeissä. Yritykset sovinnaisen popin parissa eivät tuottaneet tulosta ja niinpä Jerry Samuels päätti kokeilla jotakin aivan muuta. Hän vuokrasi viidellätoista dollarilla pienen studion, jossa toteutti omin päin järjettömän ideansa. Lyömäsoittimien äänistä, sireenien ujelluksesta ja sekalaisesta hälystä Samuels keitti mm. nauhaluuppien avulla kokoon maanisen äänitaustan, jonka päälle hän esitti itse kehittelemänsä hulluksitulomonologin.

Jerry Samuels vei nauhotuksensa Warner-yhtiöön, jossa asiasta innostuttiin heti. Single julkaistiin ja se myi viidessä päivässä puolimiljoonaa kappaletta. Osa radio-asemista kieltäytyi soittamasta levyä hyvän maun vastaisena, mikä lisäsi entisestään sen tarunhohtoista mainetta.

Napoleon XIV-menestystä yritettiin lypsää täyspitkällä albumilla, jonka toteuttamisessa Samuels tukeutui ammattimaisiin komedianikkareihin. Umpikahjo-teema ei kuitenkaan toiminut enää samalla lailla ja Jerry Samuelsin jatkokehitelmät päätyivät järjestään alelaareihin. Ympäri maailmaa kulttisuosiota nauttineen singlen tekijä ansaitsi myöhemmin elantonsa kaupittelemalla hipeille marijuana-aiheista krääsää sekä soittamalle pianoa baareissa ja vanhainkodeissa.

Napoleon Neljännentoista ainoan onnenkantamoisen b-puoli on taatusti yksi kaikkien aikojen kuuntelukelvottomimmista levypuoliskoista. Aaah-Ah-Yawa-em-Ekat Ot Gnimoc Er’Yeht on yhtä kuin They’re Coming To Take Me Away väärinpäin soitettuna.

Pekka Laine

Linkit: