Mott The Hoople: All The Young Dudes (1972)

Julkaistu Ke, 16/07/2008 - 12:00


Brittiyhtye Mott The Hoople uran ainoa todellinen hittikappale oli samalla yhtyeelle eräänlainen viimeinen oljenkorsi. 1960-luvun lopussa perustettu bändi oli kitaristi Mick Ralphsin ja laulaja Ian Hunterin johdolla luonut vankan kulttimaineen villinä livebändinä, mutta levyillään se ei ollut onnistunut löytämään kaupallista rakoa itselleen.

Mott The Hooplen röyhkeä imago, tuhti hard rock-sointi ja Ian Hunterin terävät lyriikat olivat hankkineet yhtyeelle monia ihailijoita nimekkäistäkin rokkareista ja yksi bändin julkkisfaneista nousi sen pelastajaksi. Muutaman tahmeasti myyneen levyn jälkeen Mott The Hoople oli heittämässä pyyhettä kehään 1971 vuoden loppupuolella, kun David Bowie kuuli suunnitelmasta. Armottomana Hoople-fanina hän halusi estää suosikkiyhtyeensä hajoamisen ja tarjoutui auttamaan yhtyettä oikeanlaisen levyn koostamisessa.

Ziggy Stardust-huuman keskellä paistatellut Bowie istui tuottajan jakkaralle ja tarjosi Mott The Hooplelle kappaletta Sufragette City potentiaaliseksi hittisinkuksi. Bändi ei pitänyt laulusta, mutta tarttui eräänlaisena kakkosvaihtoehtona ilmassa pyörineeseen All The Young Dudes-kappaleeseen. Valinta osui nappiin: All The The Young Dudesista tuli Mott The Hooplen uran pelastaja, joka osti bändille lisää elinaikaa useamman vuoden. Kesällä 1972 listoille nousseesta kappaleesta tuli nopeasti brittiläisen pop-musiikin perusnumero, joka tiivisti glam-ajan iloluontoisen mutta sopivalla tavalla härnäävään perusvireen täydelliseksi rock-lauluksi.

All The Young Dudesista tuli Mott The Hooplen ainoan Atlantin takainen menestyskappale, eikä yhtyeen yritykset levittää suursuosiota Englannin ulkopuolelle oikein missään vaiheessa onnistuneet. Yhtyeen kantavat voimat lähtivät omille teilleen: Mick Ralphs astui Bad Companyn riveihin ja brittirockin ikieksentrikkoihin lukeutuva Ian Hunter ryhtyi soolouralle. Lopullisesti Mott The Hoople hyytyi punkin läpimurron kynnyksellä 1976, mutta sen perintö ei kuollut mihinkään. Sekä punk-bändeissä että Hanoi Rocksin tapaisissa toisen aallon glam rockareissa oli vahvoja kaikuja All The Young Dudesin hilpeästä sukupuolirooleja ja muita sovinnaisuuden tukipilareita koetelleesta provokatiivisuudesta.

Pekka Laine

Linkit: