Kun Yes-yhtyeen kappale Owner Of The Lonely Heart nousi Yhdysvaltain listaykköseksi tammikuussa 1984, moni hieraisi taatusti silmiään ja ennen kaikkea korviaan. Oliko tämä todella se sama Yes, joka oli vastuussa 1970-luvun progen kenties mahtipontisimmista aikaansaannoksista?
Se sama Yes, joka monien henkilöstötakkuiluiden jälkeen oli julistettu hajonneeksi huhtikuussa 1981? Vastaus näihin sekä Yes-fanien että muidenkin rockin kuuntelijoiden mieliä askarruttaneisiin kysymyksiin oli kyllä. Yes-yhtyeen läpikäymä muodonmuutos proge-hirmusta 1980-lukulaiseksi moderniksi AOR-yhtyeenä on yksi rock-historian hämmentävistä come back-tempuista. Yes-historiassa tämäkää vaihe ei osoittautunut kovin pitkäkestoiseksi mutta se poiki yhtyeen ainoan ykköshitin.
Owner Of The Lonely Heartiin johtaneen tyylinmuutoksen taustalla oli pitkään jatkunut kuohunta Yes-kaadereissa. Proge-Yesin rivit ryskyivät pahasti jo keväällä 1980, kun yhtyeen kantaviin voimiin kuuluneet kosketinsoittaja Rick Wakeman ja laulaja Jon Anderson erosivat joukosta. Tilalle pestattu kitaristi Trevor Horn alkoi saada aika kuuluvaa roolia yhtyeessä, mistä kaikki jääräpäisimmistä fanit eivät olleet kovin innoissaan. Ontuva orkesteri teki yhden albumin ja heitti pyyhkeen kehään keväällä 1981. Kantapeikot Chris Squire ja Alan White aloittivat uuden projektin nimellä Cinema, jonka kokoonpano alkoi pian epäilyttävästi muistuttaa Yes-miehistöä. Uusi kitaristi Trevor Rabin toi mukanaan 80-luvun tuulet, mutta muuten joukko oli vanhaa tuttua. Aikansa pähkäiltyään joukkio päätti ottaa Yes-nimen uudelleen käyttöön ja ryhtyi äänittämään uutta materiaalia Trevor Hornin tuotannossa. Owner of The Lonely Heart iski ensiksi yleisön ällikällä ja sitä seurannut albumi 90125 jatkoi samoilla linjoilla. Jon Anderson kimakka laulu teki fanien olon kodikkaaksi, mutta Trevor Hornin rakentama siloiteltu pop-soundi sai monet kulmat kurttuun. Yhtye löysi kuitenkin valtavasti uutta yleisöä ja erityisesti Yhdysvalloissa Owner of The Lonely Heart-kauden Yesistä tuli valtaisa menestys. AOR-tyylin todellisena prototyyppinä pidetty kappale on pysynyt sinnikkäästi radiosoitossa läpivuosien samalla kun rap-tuottajat ovat leikitelleet sen mahtipontisilla soundeilla.
Linkit: