Harva suomalainen rock-artisti on tehnyt yhtä tehokkaan sisääntulon musiikkiympyröihin kuin Kari Peitsamo.
Peitsamon demonauha päätyi Manse-rockin keskeisiin pelimiehiin kuuluvan keikkamyyjä Jouko Karppasen kautta Love Recordsin Atte Blomin pöydälle ja Blom kiinnostui omaperäisestä naivistista välittömästi. Ensimmäiset äänitykset tehtiin Juice Leskisen projekteista ylijääneella studioajalla ja Juicen taustayhtyeen basisti ja rumpali toimivat nauhoituksissa Ankkuli-nimen taakse kätkeytyneenä rytmiryhmänä. Ensisingle Kauppaopiston naiset ilmestyi maaliskuussa 1977 ja osui heti maaliin. Yksinkertaisen perusrokin ja piiloälykkäiden riimien paketti löysi yleisönsä ja viimeistään samana vuonna ilmestyneen Jatsin syvin olemus-albumin myötä
Suomi-rock astunut Peitsamon aikaan.
Kari Peitsamon läpimurto osui ajallisesti punkin ja uuden aallon kanssa yksiin, mutta musiikillisesti ja tekstillisesti Peitsamo oli kaukana punkista. Miehen laulujen sarjakuvamainen lapsenmielisyys kätki sisäänsä ovelaa avantgarde-henkeä ja Peitsamo osoittikin nopeasti olevansa kaikkea muuta kuin yksioikoinen pop-naivisti. Yksi Kari Peitsamon tavaramerkeistä on ollut kova julkaisutahti ja siihen taiteilija päätyi heti Love Recordsian suojissa tehdyillä varhaistöillä. Peitsamo siirtyi monien hämmenykseksi sähköisestä rokkitriosta akustiseen ilmaisuun ja pyöräytti markkinoille reilussa parissa vuodessa kahden singlen, kolmen ep:n ja neljän albumin edestä musiikkia. Kari Peitsamon viimeiseksi Love-julkaisuksi jäi albumi Pölypilleri, jonka julkaisunumero oli erittäin peitsamomaisesti 313 eli Aku Ankan rekisterinumero.
Pekka Laine
Linkit: