Näin mediapersoona Wallu Valpio kommentoi suomalaisen radiomusiikin tilaa keskiviikkona 4.2. tulleessa Popkultin jaksossa Paskaa vai Timantti. Tässä vielä hieman tarkennusta:
- Radiossa halutaan tuottaa ulos pelkästään sellaista musiikkia, joka on 30 - 45-vuotiaalle autoilevalle miehelle tarkoitettua neutraalia musiikkia, joka ei tuota minkäänlaisia mielenoireita. Sehän on ihan oikeasti nyt, mitä tehdään radiossa
Ja onhan tässä Wallun väitteessä tietysti perää, radio ei ole ainut asia, jota 30 – 45-vuotiaat autoilevat miehet tässä maailmassa dominoivat.
Formaattiradio on periaatteessa jotain muuta kuin asiakaslähtöinen media
Perusformaattiradion idea on siinä, että musiikkia käytetään välineenä radiokanavan kohdentamiseen. Näin kanava kyetään suuntamaana mahdollisimman tarkasti tietyille kohderyhmille, eli ostajille, joille sittemmin mainostajat voivat tarkasti kohdentaa omat tuotteensa mainosten avulla.
Radiokanavat myyvät siis mainostajille valmiita kohderyhmiä. Tähän on pakko vielä tarkentaa: radiokanavat eivät pyri tekemään kuluttajille parempaa radiota, ainakaan ensisijaisesti, vaan mainostajille parempia kohderyhmiä.
Avoimien rajapintojen matka-puhelin-nettiradio, Webcastina ja Podcastina Simulcastina
Nettiradio on kuin avoimet rajapinnat, eli käsitteenä todella älytön. Onko nettiradio radio, joka kuuluu netin kautta, vai onko se jotenkin nettiin tuotettu radio? Mitä jos netti kuuluukin puhelimen kautta? Onko se silloin puhelin-netti, tai puhelin-nettiradio.
Onko esimerkiksi Radio Helsinki nettiradio? Ei ole. Se on radiokanava, joka kuuluu netissä. Tehdäänkö radiota jotenkin eri tavalla, kun jakelualustana toimii netti, ei varmastikaan tehdä, ainakaan vielä.
Sittemmin voidaan puhua toisenlaisista, yleensä personoitavista ”nettiradioista”. Tai siis noh, radio-sanan käyttö on tietysti tässäkin tapauksessa hieman epärelevantti. Wikipedian sanoin asia olisi jotenkin näin:
- Varsinaisissa Internet-radioissa taas kuuntelijoilla on useinkin mahdollista vaikuttaa esimerkiksi soitettavaan musiikkiin.
Jos puhutaan personoitavista radiokanavista, ollaanko nyt tekemisissä siis varsinaisten Internet-radioiden kanssa? Jos puhutaan tällaisista kanavista, on kai selvää, että radio ei enää tällaisissa tapauksissa ole ajassa tai että samaa kanavaa ei kuuntelekaan enää suuria massoja ihmisiä.
Kuinkahan moni analogisen radion Aalloilla mainostava voisi määritellä kohderyhmänsä näin tarkasti:
- If we want to, we can deliver an ad only to 32-year-old women in Cincinnati women listening to Bruce Springsteen at 8 p.m. on a Thursday night
Näin, siis yhdysvaltalaisen Pandora-Internet-radion perustaja Tim Westergren on retostellut cincinnatilaisessa mediatapaamisessa
Ja oikeastaan kun ajattelee, tämä todennäköisesti myös parantaisi radion musiikin laatua, tai siis kuuntelijoiden tyytyväisyyttä. Tai siis kysymyshän ei totta tosiaan ole yhdestä kanavasta, vaan palvelusta, jonka avulla voi rakentaa itselle omat soittolistansa.
Pakko kysyä muutama
A. Olisivatko personoitavat musiikkiradiot parempaa palvelua kuluttajille?
B. Olisivatko personoitavat musiikkiradiot parempaa palvelua mainostajille, ja tämän kautta lopulta myös itse niitä tuottaville tahoille?
C. Syrjäyttäisivätkö personoitavat musiikkiradiot perinteisen radion, mikäli ne toteutettaisiin hyvin ja valtakunnallisesti?
Kaikkiin kohtiin vastaus on kyllä. Ehdottomasti paino on kuitenkin A-ryhmässä. Kyllä, personoitavat musiikkiradiot olisivat todellakin parempaa palvelua ihmisille, jotka radiosta ylipäätänsä tänä päivänä maksavat.
Kaikki tämä lopulta riippuu siitä, että personoitavat radiot saataisiin kunnolla mobiilikäyttöön, ja oikeastaan ihan yksinkertaisimmillaan siitä, että jokin taho lähtisi tekemään ja toteuttamaan kotimaista personoitavaa musiikkiradioita, ja tekisi sen kunnolla.
Turhauttavintahan tässä on tietysti se, että teknisesti tämä kaikki on täysin mahdollista - niinkuin tietysti moni muukin asia - siihen vain ei haluta ryhtyä, koska liian monta asiaa tässä kentässä on 30 - 45-vuotaiden keskenään liikenne-ympyrässä autoilevien miesten hallussa.