Rallin pysyminen Jyväskylässä

Säilyykö Teidän mielestä ralli Jyväskylässä? Ottakaa kantaa asiaan!

Pakko

Pakko

Ihan oikeesti.

Ei haittaa vaikka siirtys rovaniemelle jos nykypolitiikka vaan pahenee - tuon rallin rahantekemisen suhteen.
Viitisen vuotta ollaan mänty kokoajan pahempaan (lue= ahneempaan) suuntaan.

Kiva juttu olis kyllä jos

Kiva juttu olis kyllä jos ralliperinteet säilyy Jyväskylässä kerta tähänkin asti ollu. Turhaa pohtivat siirtoa johki muualle. Jyväskylä on rallille ykkös mesta.

Perinteet häviää...

jos Jyväskylästä siirrytään jonnekin muualle! Onhan keskusteluja käyty Ruotsissakin VM-rallin siirtämisestä pohjoisemmaksi että ralli varmasti olisi talvinen lumiralli. Tosin - ja kaikeksi onneksi - mitään siirtoja ei ainakaan vielä ole tehty!
Eli Suomen ja Ruotsin VM-rallien on syytä antaa olla perinteisillä paikkakunnillaan.

www.gruderacing.se

Perinteistä puheenollen..

käykääpä katsomassa eläviä kuvia Jyväskylän Suurajojen alkuvuosilta. http://www.yle.fi/urheilu/moottoriurheilu/id81764.html

pysyy pysyy

Ei sitä minnekään muualle voi siirtää... kaikki kuskit voi ottaa tosissaan mittaa jyskälässä

Suomen ralli menettää

Suomen ralli menettää aivan hohtonsa, jos muualle siirretään.

Perinne tämä on ja suhtautuminen lajiin on aivan eri luokkaa, kuin muualla päin Suomea... Lisäksi tiestöt ovat aivan omaa luokkaansa.

Säilyy mikäli Jyväskylän

Säilyy mikäli Jyväskylän kaupungilla ja sikäläisellä elinkeinoelämällä on innostusta panostaa siihen.

Pysyisi nyt vaan esin edes Suomessa

Suurin ongelma on varmasti nyt säilyykö ralli edes Suomessa. Siitä pitäs pystyy nyt pitää kii, mutta kyllä Jyväkylä-Jämsän seudulla on jo niin suuri kokemus järjestämisestä, että ei kannattaisi vaihtaa muualle.

Pitäisi säilyä Jyväskylässä

Jyväskylän ja Jämsän seuduilla on usean kymmenen vuoden kokemus rallin järjestämisestä. Täällä eri tahot tietävät jo, miten ralli järjestetään niin, että kokonaisuus toimii. Yhtä toimivien järjestelyjen toteuttaminen muualla vaatisi paljon suuremman työmäärän, eikä siltikään onnistumisesta olisi ensimmäisinä vuosina takeita. Ylipäätään Suomen virallisen MM-osakilpailun säilyminen vaatii hyvin toimivat järjestelyt.

Mitä sitä siirtämään

Mitä sitä mihinkään siirtämään. Se on totuttu että se ajetaan Jyskälässä ja siellä se osataan järjestään kun se aina on siellä järjestetty.

Jos siirtyy niin ei sitten

Jos siirtyy niin ei sitten kyllä enää kiinnosta mutta mitäs maksava katsoja siihen sanomaan vaan eurot kiiluu mahosella..

juu

Kyllä pysyy, toivon niin ainakin:)

En.

Minä en ainakaan lähde katsomaan kun 2-3 pätkää jos ralli siirtyy johonkin muualle päin suomea....

Juu

ralli vois pysyy Jyväskylässä

Jyskälässä pysyy

Jyskälässä pysyy ja sillä selevä!

Kyl Jyskälä mielestänikin

Kyl Jyskälä mielestänikin on hyvä ja toimiva paikka järjestää rallia. Osittain vain harmittaa tuo nykyrallien suht. nopea tahti ja onneksi tänä vuonna sentään hieman muutettiin ettei ralliin kuulu enään vain kahteenkertaan ajettavia pätkiä. Voisinpa sanoa että ainoaa miinusta tänä vuonna oli kun joka vuosi mennään noihin yleisöalueisiin ja sitten ne ovatkin 4 metristä heinikkoa. Lisäksi joskus näkee turvallisuusylilyöntejä kuten se että meidät häädettin pois suoralta tieltä semmoselta 6 metriä korkealta penkalta eikä sekään nyt kovin hauskaa ole rämpiä 3 kilsaa mettässä kun tiellä ei saa kävellä vaikka auton tuloon on semmoset 1h30min.. Silloin kaipailee niitä vanhoja aikoja jolloin ainakin jotkut asiat olivat paremmin.

Ainoaa vaihtoehtoa mitä Jyskälän korvaajaksi oli suosittelisin Tamperetta. Kumminkin Tampereen alueella monta entistä klassikkoa ja samantyyppisiä nopeita sorateitä. Lisäksi näin voitaisi myös ajattaa Jyväskylän lenkkiä jolloin mukaan mahtuisi näitäkin pätkiä.

Kumminkaan en jaksa uskoa että Jyväskylästä ralli poistuisi moneen vuoteen. Ainoa uhkana pidän järjetöntä Helsinkiin päin suuntaamista.

Kaikki toimii

Lahti tai Tampere törmäisi heti johonkin käytännön juttuun, joka ei toimisi kuin Jyväskylän hoitamana.

Jo pelkästään tuon riskin olemassaolo riittää kaatamaan muuttamishaaveet.

Jos tuo ei päättäjille riitä, voivat he kertoa meille, missä on järjestetty kisa yhtäjaksoisesti 57 vuoden ajan samalla parantaen jatkuvasti järjestelyjä.

Klassikkoralli

Mikäli nyt siihen rallien kierrättämiseen mennään ja etenkin jos klassikoita aletaan nimeämään, niin Suomessa on tasan yksi klassikko ja se on Jyväskylässä ajettava tuhansien järvien ralli, kulkekoon nykyään millä nimellä tahansa.

Mutta siirretään vaan ralli riskillä Lahteen tai Tampereelle, munataan oikein huolella ja menetetään MM-arvo Suomesta, siinä saa sitten AKK:n herrat toivoa, että saadaan kerralla niin paljon enemmän rahaa, että voidaan pyörittää toimintaa seuraavaan mahdollisuuteen saakka... Ja sitä mahdollisuutta tuskin tulee.

Miksi?

Niin miksi vaihtaa paikkakuntaa, vaihtamisen ilostako? Raha tämän takana vain ainoastaan on ja harmi sinänsä. Järjellä ajateltuna ei maailman parasta rallia pitäisi mennä sorkkimaan kun kerrankin ollaan onnistuttu jossakin hyvin ja usean vuoden putkeen.

Liian suuri riski mennä muuttamaan ralli toiselle paikkakunnalle pelkästään raha-ahneiden kaupunkien takia ja ehkä akk:n.

Aina ei vaan voi ajatella pelkkää rahaa ja tässä on nyt sellainen asia jota ei pidä ajatella dollarit silmissä kiiluen.

Niin miksi ei muutettaisi suomen pääkaupunki samointein Jyväskylään kun on niin keskeisellä paikalla suomea ajatellen. Mitä se siellä syrjässä oikeen tekee?

Huomioitavia seikkoja

No kaupunkeja rallikaupungiksi ajanee ensisijaisesti sen tuoma markkina-arvo, jota ei voi rahassa edes mitata. Ajatellaanpa nyt vaikka tätä vuotta ja millaisen kuvan turistit saivat Keski-Suomesta. AKK mitä luultavimmin juoksee sen rahan perässä, vaikea keksiä mitään muuta syytä.

Mutta eipä se ralli vain yhtäkkiä ilmesty tännekään, pikkuhiljaa sitä saa puurtaa läpi vuoden. Mikäli täälläpäin on vuosien perinteiden jälkeen hankaluuksia saada talkoovoimaa järjestämään erikoiskokeita, niin mikä on tilanne muualla? Ettei vaan ajateltaisi rallia rahasampona jolla pikkuseurat rahoittavat toimintaansa?

Raha on nykyään liian ratkaisevassa asemassa, aivan sama missä Suomen kaupungissa ralli on, niin sheikkien kanssa ei pystytä rahalla kilpailemaan. Mutta mikäli nykytrendi jatkuu ja miljardöörit alkavat rahoillaan harrastamaan ralliautoilua tehdasautoilla, niin minun puolestani rallia saa ajaa missä vaan, ei kiinnosta.

Talkoilla tuo pyörii

Paikallisten puuhamiesten kanssa jutellessa selviäisi moni asia, sillä talkoolaiset eivät ole hommissaan vain muutamaa tuntia.

Katselualueita raivataan jo aiemmin kesällä. Kilpailun alla menee helposti viikko kävelyurien ja parkkipaikkojen tekemiseen, minkä jälkeen onkin aika vetää lippusiimat. Kisan jälkeen siivotaan paikat.

Noita asioita ei tule moni paikan päällä pistäytyvä tuumineeksi, jos niistä ei joku kerro.