|
|
|
|
|
|
|
1970-luvulla suomalaisessa maalaustaiteessa elettiin lyhyt sosialistisen realismin kausi, josta 1980-luvun alussa siirryttiin subjektiiviseen ilmaisuun.
1970-luvun maalaustaidetta leimasi pyrkimys yhteisöllisyyteen ja kantaaottavuuteen: suomalaisen yhteiskunnan avautuminen 1960-luvulla sai myös taiteilijat kommentoimaan maailman tapahtumia. Che Guevaran kuolema, Biafran nälänhätä ja presidentti Salvador Allenden murha Chilessä kuohuttivat suomalaista taide-elämää. Taiteilijaryhmittymät korostivat taiteen tekemisen yhteisöllisyyttä. Idealistinen ajatus siitä, että taide kuuluu kansalle, kukoisti. |
|
|
|
|
|
Maalaustaiteen muutos
Maalaustaiteen muutoksen lähtökohdat olivat 1950-luvun taiteessa. Eurooppalaisen modernismin, 1930-luvun funktionalismin ja 1950-luvun designin perinteistä ja 1960-luvun poptaiteen vaikutuksesta syntyi pyrkimys luoda käyttötaidetta. Taide nähtiin palveluksena kansalle, ei yksilöllisenä tekona.
1970-luvun poliittinen ajattelu oli sitoutunut puhtaaseen abstraktiin ilmaisuun sekä sosialistiseen realismiin ankkuroituneeseen figuratiiviseen ilmaisuun – kuitenkin päinvastoin kuin esimerkiksi neuvostoliittolainen sosialistinen realismi. Suomalainen sosialistinen realismi oli kuitenkin varsin juuretonta. Se ei kummunnut varsinaisesti suomalaisesta työväenliikkeestä, vaan oli sidoksissa kansainväliseen sosialistiseen liikehdintään.
|
|
|
|
”Taide kuuluu kansalle”
Maalaustaiteen muoto ja sisältö muuttuivat merkittävästi kuitenkin hyvin lyhyen ajan sisällä. Kun vielä vuoden 1978 tienoilla kukoisti sosialistinen realismi ja maalattiin ihanteellisia työläiskuvia, murtautui subjektiivinen näkemys maalaustaiteesta esiin 1980-luvun alussa. Taiteilijaryhmittymien idealismi ”Taide kuuluu kansalle” sai jyrkän vastakohdan 1980-luvun yksilöllisistä maalauksellisista arvoista.
|
|
Naismaalarit taiteen subjekteina
Yksilö tekijänä ja yksilön subjektiivinen kokemus nousivat esiin. Leena Luostarinen ja Marika Mäkelä olivat jo 1970-luvun lopulla maalanneet valtavirrasta poikkeavia töitä.
”Maalaan, olen olemassa” -ajatus nosti heidät tekijöinä näkyviin ja yleisön tietoisuuteen. maalausten mittakaava kasvoi ja ajatus maalauksen mahdollisuuksista voimistui. Erityisesti tämä näkyi Jukka Mäkelän ja Marika Mäkelän sekä Leena Luostarisen taiteessa. Marjatta Tapiolan työt kertovat puolestaan subjektiivisuuden voimasta. 1980-lukua voidaan pitää vahvojen naistaiteilijoiden vuosikymmenenä.
|
|
Julia Donner
|
» Alkuun
|
|