YLE Uutiset Urheilu Ohjelmaopas Tietopalvelu Digitv.fi
Sininen Laulu - Suomen taiteen tarinoita
YLE Teema
Etusivu / Osa 10 - Liekehtivä aika 1966-1972 / Maalaustaiteen 1970-1980-lukujen murros
Etusivu
Sarjan esittely
Sarjan osat
Teematarinat
Taiteilijat
Haastatellut
Ajan esineet
Pikkutarinat
Lisätiedot
Tekijät
Palaute

Itsenäisyyspäivän juhlakonsertti Vietnamin vapautusrintaman hyväksi. Kuva: Kokoelma Kalle Kultala Teematarinat
Maalaustaiteen 1970-1980-lukujen murros

Yhteisöllisyydestä subjektin voimaan.
1970-luvulla suomalaisessa maalaustaiteessa elettiin lyhyt sosialistisen realismin kausi, josta 1980-luvun alussa siirryttiin subjektiiviseen ilmaisuun.

1970-luvun maalaustaidetta leimasi pyrkimys yhteisöllisyyteen ja kantaaottavuuteen: suomalaisen yhteiskunnan avautuminen 1960-luvulla sai myös taiteilijat kommentoimaan maailman tapahtumia. Che Guevaran kuolema, Biafran nälänhätä ja presidentti Salvador Allenden murha Chilessä kuohuttivat suomalaista taide-elämää. Taiteilijaryhmittymät korostivat taiteen tekemisen yhteisöllisyyttä. Idealistinen ajatus siitä, että taide kuuluu kansalle, kukoisti.

Kuva: Yle
Shaahin vastainen mielenosoitus 1970.

Maalaustaiteen muutos

Maalaustaiteen muutoksen lähtökohdat olivat 1950-luvun taiteessa. Eurooppalaisen modernismin, 1930-luvun funktionalismin ja 1950-luvun designin perinteistä ja 1960-luvun poptaiteen vaikutuksesta syntyi pyrkimys luoda käyttötaidetta. Taide nähtiin palveluksena kansalle, ei yksilöllisenä tekona.

1970-luvun poliittinen ajattelu oli sitoutunut puhtaaseen abstraktiin ilmaisuun sekä sosialistiseen realismiin ankkuroituneeseen figuratiiviseen ilmaisuun – kuitenkin päinvastoin kuin esimerkiksi neuvostoliittolainen sosialistinen realismi. Suomalainen sosialistinen realismi oli kuitenkin varsin juuretonta. Se ei kummunnut varsinaisesti suomalaisesta työväenliikkeestä, vaan oli sidoksissa kansainväliseen sosialistiseen liikehdintään.

Kuva: Kuvataiteen keskusarkisto
Olli Lyytikäinen: Meritähti 1976.

”Taide kuuluu kansalle”

Maalaustaiteen muoto ja sisältö muuttuivat merkittävästi kuitenkin hyvin lyhyen ajan sisällä. Kun vielä vuoden 1978 tienoilla kukoisti sosialistinen realismi ja maalattiin ihanteellisia työläiskuvia, murtautui subjektiivinen näkemys maalaustaiteesta esiin 1980-luvun alussa. Taiteilijaryhmittymien idealismi ”Taide kuuluu kansalle” sai jyrkän vastakohdan 1980-luvun yksilöllisistä maalauksellisista arvoista.

Naismaalarit taiteen subjekteina

Yksilö tekijänä ja yksilön subjektiivinen kokemus nousivat esiin. Leena Luostarinen ja Marika Mäkelä olivat jo 1970-luvun lopulla maalanneet valtavirrasta poikkeavia töitä.

”Maalaan, olen olemassa” -ajatus nosti heidät tekijöinä näkyviin ja yleisön tietoisuuteen. maalausten mittakaava kasvoi ja ajatus maalauksen mahdollisuuksista voimistui. Erityisesti tämä näkyi Jukka Mäkelän ja Marika Mäkelän sekä Leena Luostarisen taiteessa. Marjatta Tapiolan työt kertovat puolestaan subjektiivisuuden voimasta. 1980-lukua voidaan pitää vahvojen naistaiteilijoiden vuosikymmenenä.

Julia Donner

» Alkuun

Maalaustaiteen 1970-1980-lukujen murros

Centtu, Aloha ja Pahvisti sekä Dimensio
Kehystarinat
Sivun sisältö

» Maalaustaiteen muutos
» ”Taide kuuluu kansalle”
» Naismaalarit taiteen subjekteina
Teematarinat

» Suomalaisen sodanjälkeisen valokuvauksen vaiheita
Maalaustaiteen 1970-1980-lukujen murros
Pikkutarinat

» Suomalaista käännöskirjapolitiikkaa
» Karvalakkioopperat






| Lähetä sivu tuttavallesi   | Tulosta tämä sivu

© 2003 YLE Teema