YLE YLE TV1 Uutiset Urheilu Ohjelmaopas Palaute

Finalistit

Suuret Suomalaiset – karkauspäivästä itsenäisyyspäivään
12.02.2004

Mannerheim, Katri-Helena, Agricola, Snellman, Mato-Alli vai Turkka...

Kuka on historian suurin suomalainen? Päihittääkö sotasankari sydämet urheilusuorituksillaan valloittaneen? Onko talous vai taide suomalaisille tärkeämpää? Tekevätkö Suomen naiset historiaa?

TV1 haastaa television katsojat valitsemaan kaikkien aikojen merkittävimmän suomalaisen.
Vuoden suurin kilpailu alkaa TV1:ssä karkauspäivänä, 29. helmikuuta 2004 kello 21.15. Avausohjelmassa räiskähtelevä vierasjoukko ruotii ja väittelee siitä, mitä on suuruus ja ketkä kuuluvat kansakunnan kärkikaartiin. Ohjelman juontaa Inari Uusimäki.

Avausohjelmasta lähtien yleisö voi äänestää joko itse valitsemaansa nimeä tai poimia suosikkinsa asiantuntijaraadin 99 ehdokkaan listalta. Ketkä ovat listalla turhaan, keitä sieltä puuttuu?
Äänestysohjeet ja ehdokaslista löytyvät netin lisäksi analogisesta teksti-tv:stä sivulta 390 ja digitaalisesta teksti-tv:stä sivulta 952.

Syksyllä julkistetaan finalistit

Suuret Suomalaiset – kilpailu jatkuu TV1:ssä syksyllä 2004. TOP 10 eli kymmenen eniten ääniä saanutta ehdokasta julkistetaan TV1:ssä lokakuun 31. päivänä kello 21.15. Finalistien välillä käydään tiukka loppukilpailu, jonka aikana katsojat äänestävät lopullisen voittajan. Äänestystavat ovat samat kuin ensimmäisellä kierroksella.

Loppuäänestys

Jokaisesta loppukilpailuun päässeestä esitetään TV1:ssä puolen tunnin mittainen dokumentti, jossa pureudutaan ehdokkaan elämään ja saavutuksiin. Samalla finalistin puolestapuhujaksi valittu tunnettu nykypäivän henkilö perustelee, miksi juuri hänen suosikkinsa on kaikkien aikojen suurin suomalainen. Yllättäviä näkökulmia sekä huikean loppukamppailun aineksia tarjoavat dokumentit nähdään TV1:ssä tiistaisin ja keskiviikkoisin 2. marraskuuta alkaen.

Reaaliaikainen Suuret Suomalaiset -loppuäänestys päättyy itsenäisyyspäivän aattona 5. joulukuuta 2004. TV1:n suorassa lähetyksessä kello 21.15 - 23.00 ratkeaa, kuka vie voiton suomalaisten suosiosta, kenen saavutuksia suomalaiset arvostavat yli muiden.

Suuret Suomalaiset tuottaa yhteistuotantona YLE Viikoittaisohjelmat ja Tarinatalo Oy.

Lisätietoja:
Riitta Pihlajamäki, ohjelmapäällikkö, YLE TV1, puh. (09) 1480 2211, riitta.pihlajamaki@yle.fi
Mari Kiukas, tuottaja, YLE Viikoittaisohjelmat, puh. (09) 1480 4824, mari.kiukas@yle.fi
Kari Tervo, tuottaja, Tarinatalo Oy, puh. (09) 6122 2010, 0500 456 978, kari.tervo@tarinatalo.fi
Terhi Tarvainen, lehdistökontaktit, YLE TV1, puh. (09) 1480 5129, terhi.tarvainen@yle.fi

01.12.2004
Äänestys internetissä päättyy tänään
Suuret Suomalaiset -äänestys internetissä päättyy tänään keskiviikkona 1.12. klo 24.00. Vain määräaikaan klo 24 mennessä vahvistetut äänet lasketaan mukaan äänestystulokseen.

30.11.2004
Väliaikatietoja äänestyksestä
Suuret Suomalaiset –äänestyksessä on tähän mennessä annettu kaikkiaan yli 140 000 ääntä. Internetin kautta annettujen äänien perusteella maakuntien välillä on eroja äänestys-käyttäytymisessä. Lisäksi miehet ovat olleet naisia ahkerampia nettiäänestäjiä.

30.11.2004
Esittelydokumentit yöuusintana torstaina ja perjantaina
TV1 esittää kaikki Suuret Suomalaiset -finalisteista tehdyt dokumentit torstaina ja perjantaina yölähetyksenä varsinaisen lähetysajan päätyttyä.

Edelliset

Seuraavat