Formula-kausi on jälleen pyörhtänyt käyntiin ja muutaman ajetun kisan jälkeen voidaan jo todeta että kaudesta tulee hyvin mielenkiintoinen. F1-sarjaa viimeisinä vuosina dominoineet ferrari ja mcLaren ovat aloittaneet kauden todella vaisusti, ferrarilla ei vielä ole yhtään pistettä ja mcLarenillakin ainostaan 1 piste, johon vaikutti myös tämä Australian kilpailun nk. valehteluskandaali, jonka loppunäytöstä emme vielä ole todennäköisesti nähneet. Autoissaan ns. kaksoisdiffuusoreita käyttävät tallit (Brawn, Williams, Toyota,) ovat alkukauden kisoissa dominoineet tapahtumia kun rata on kuiva ja päästään ajamaan "normaalisti". Kiistelty kaksoisdiffuusori joka menneellä viikolla hyväksyttiin lopulta fia:n toimesta käyttää autoissa, antavat enemmän maaeffektiä ei downforcea, arvioitu hyöty / kierros on noin 0,5s, ja tämä nimenomaan kismitti toisia talleja kun nähtiin minkälainen ero siinä on. Huipputallit isoine resursseineen saavatkin nyt työskennellä otsa märkänä ja kellon ympäri saadakseen kehiteltyä samanlaiset virittimet omiin autoihinsa, ja että ne myös toimivat (kaksoisdiffuusorit) jotta maksimaalinen hyöty niistä saadaan irti. Mielenkiintoista tulee olemaan seurata ehtivätkö isot tallit vielä tälle kaudelle kehittelemään toimivan version diffuusori-systeemistä, ja onko pisteero kärkeen jo silloin venähtänyt liian isoksi? Alkukisojen perusteella voisi kyllä jo maalailla että ferrari ja mcLaren eivät tällä kaudella titteleistä taistele. Kausi on kuitenkin pitkä ja paljon ehtii tapahtua, erilaiset radat, eri sääolot, mahdolliset kilpailukiellot, jne. Yksi asia on kuitenkin jo nyt varma, kukaan ei kyllä ennen kautta olisi voinut aavistaa miten f1-sarja kääntyy näin päälaelleen ja käsikirjotukset ovat menneet täysin uusiksi.
|