Ajattelin ottaa muutaman päivän viiveen ja sitten kertoa mieli- piteeni. Joka on: Tiimi toimi hyvin, homma oli koko ajan kasassa ja familiäärit jutut oikein annosteltuina. Minä ainakin tykkäsin. Ja asiantuntija oli hämmästyttävä: Tunsi eri lajit tai oli vaivautunut ottamaan selvää, niin että maallikolle tuli monia uusia asioita tajuttaviksi. 9+ ainakin. Ainoa mikä minua on häirinnyt, on ajatus siitä, mikä oli keskusjohtoisuuden ja improvisoinnin välinen suhde: Asiantuntija aloitti jokseenkin aina lausumalla "se on juuri näin". Tiimi- henkeä siten vahvistettiin sen sijaan että olisi hivenenkin avattu keskustelun porttia. Tämä keskusjohtoinen selostuspolitiikka saa mielestäni vahvistusta näistä EM-kisoista, joissa asiantuntija jatkuvasti sanoo "se on just näin". Mulle se ei ole mikään iso juttu, päinvastoin mainosta varsallemme TOUT A FAIT, mikä on ranskalainen sanonta "Ihan totta", "No mutta niinhän se on", jne, äänenpainosta riippuen. Joka tapauksessa toteava repliikki. Tiimille terveiset, ok+ keikasta. Kaikkea on nähty, eka muisti- kuva on kun faija heitti minua ilmaan stadikan piippuhyllyllä joskus 1948- tai -49, kun Suomi tasoitti viime minuutilla 1-1: een Irlantia vastaan. Onkohan sellaista peliä edes pelattu? Kapaloikäisen muistikuvat kun elämän varrella kiteytyvät vakau- muksiksi. Helsingin Olympiafutiksesta ikimuistoisin asia - ei Puskasin epäonnistunut rankkari - on äitini lausuma loppuotte- lun jälkeen: "Oli tämä nyt paljon parempi kuin se eilinen". Tämä todistaa sitä, että maallikkokin ymmärtää laadun päälle. Ne olivat äitini eläessään ainoat näkemät jalkapallomatsit, siis Saksa-Ruotsi (pronssi) ja Unkari-Jugoslavia (kullasta). Kaikkea hyvää teille! Kiitoksin VKENZO
|