Loeb ja Grönholm iskevät yhteen voittotaistelussa (26.07.2003, klo: 21.37)
Ranskalainen Sebastien Loeb ja Marcus Grönholm iskevät yhteen sunnuntaina Saksan MM-rallin huipentavalla kuuden erikoiskokeen etapilla. Panoksena on kisan voitto, johon muut eivät enää yllä edellyttäen, että kärkikaksikon tekniikka kestää ja ajovirheitä ei tule.
Loebin ja Grönholmin välinen ero ennen rallin päättävää etappia on vaivaiset 5,5 sekuntia. Virheisiin Loebilla ja Grönholmilla ei sunnuntaina ole varaa. Kisan hahmoksi on nimittäin nousemassa Fordin Markko Märtin, joka tykitti lauantain yhdeksän erikoiskokeen osuudella viisi pohja-aikaa. Virolainen menetti rallin avausetapilla puolitoista minuuttia vaihdelaatikkomurheisiin, mutta nousi lauantaina huikealla vauhdinpidolla 10:nneltä sijalta kolmanneksi 34,8 sekunnin päähän Loebista.
Märtin oli lauantaina parhaimmillaan Baumholderissa, Saksan armeijan tankkien harjoitusalueella, jossa tien pinta on liukasta ja paikoin rikkinäistä betonia. Virolaisella oli myös onnea matkassa, kun hän pääsi kuittaamaan yli 20 sekuntia eroa kiinni kärkikuljettajiin päästyään ajamaan Baumholderissa yli 30 kilometrin mittaisen Panzerplatte-erikoiskokeen juuri ennen sateen alkua.
- Erot kasvoivat todella suuriksi, kun osa muista kärkikuljettajista ajoi sen kuivan kelin renkailla sateessa, Grönholm kuvaili tilannetta.
Vettä vai kuivaa ja mitkä renkaat ?
Kaikkiaan lauantain erikoiskokeella kamppailtiin rengasvalintojen kanssa: taivaalta tuli välillä vettä, välillä tiet olivat osin kuivia, osin kosteita ja osin märkiä. Kuljettajat pallottelivat erilaisten valintojen välillä: mennäänkö kuivan kelin renkaalla vai välikelin renkaalla ja leikataanko rengasta vai ei?
Grönholm ei ollut täysin tyytyväinen rengasvalintoihinsa, mutta ajoi silti yhdeksän erikoiskokeen etapilla kaksi pohja-aikaa ja lähtee täydellä teholla taistelemaan kisan voitosta sunnuntaina.
- Yksi rengasrikkokin tuli, mutta ei se vauhtia haitannut, Grönholm tuumi.
Loeb ajoi lauantaina vain yhden pohja-ajan, mutta pysyi tiukasti kärkikamppailussa. Loeb ajoi Saksassa tiukan ja tasaisen taiston voitosta myös viime vuonna ja uskoo pystyvänsä voittoon tänäkin vuonna. Voitot kauden jäljellä olevissa asfalttiralleissa ovat hänen ainoa toivonsa nousta mukaan mestaruustaisteluun.
Burns putosi kärkitaistelusta
Kisaa perjantain jälkeen johtanut Grönholmin Peugeot-tallitoveri Richard Burns ei pysynyt kärkitaistelussa. Hän uuvahti lauantaina osin väärien rengasvalintojen takia viidenneksi 48,8 sekunnin päähän kärjestä. Hänellä ei enää ajamalla ole mahdollisuuksia voittotaistoon, ellei sitten kärkimiehille ilmaannu ongelmia.
Neljäntenä Saksan rallissa on Citroenin Colin McRae. Skotti menetti perjantaina aikaa väärään rengasvalintaan, eikä lauantaikaan sujunut ongelmitta. Eroa Loebiin on 45,3 sekuntia, joten McRaekaan ei enää ajamalla nouse uhkaamaan Loebin ja Grönholmin kädenvääntöä.
Kisan suomalaisista Fordin Mikko Hirvonen on 14:s reilut kuusi minuuttia kärkeä perässä, Mitsubishin Kristian Sohlberg on 15:s (7.48 minuuttia kärkeen) ja Fordin tehdasautoa kuskaava Jari-Matti Latvala 18:s (-10.30).
Gardemeister keskeytti, Paasonen sairaalaan
Skodan Toni Gardemeister ajoi Saksassa ensimmäistä kertaa uudella WRC-Fabialla. Lauantaina vauhtia pudotti ensin iskunvaimentimen rikko, joka saatiin korjattua.
- Sitten seuraavalla erikoiskokeella iskari tuli uudelleen yläpäästä läpi. Sitten petti vetoakseli ja sen jälkeen koko voimansiirto, Gardemeisterin kakkoskuljettaja Paavo Lukander kertaili.
Keskeyttäessään Gardemeister oli kilpailussa 12:s. Rallin keskeyttivät lauantaina myös Citroenin Philippe Bugalski turborikkoon ja Mitsubishin Jani Paasonen, joka törmäsi betonipylvääseen.
Paasosen kisa päättyi lauantain neljännellä erikoiskokeella, kun auto lähti vesilammikosta vesiliirtoon ja osui tien reunassa olleisiin betoniporsaisiin. Ulosajossa auto leimahti myös liekkeihin. Paasonen ja kartanlukija Arto Kapanen kuljetettiin onnettomuuden jälkeen sairaalaan tutkimuksiin.
- Aika stoppi se oli, eikä vauhtikaan ollut aivan hiljainen. En muista tapahtuneesta juuri mitään, en edes muista auton syttyneen tuleen. Taisi taju mennä hetkeksi. Omin voimin tulin kyllä autosta ulos, Paasonen raportoi.
Paasonen selvisi onnettomuudesta pienin ruhjein, lähinnä revähtymin ja päänsäryllä. Kartanlukija Arto Kapaselta sen sijaan murtui alustavien tutkimusten mukaan kylkiluita. Ennen keskeytystään Paasonen oli sijalla 17. Paasoselle Saksan MM-ralli oli uran ensimmäinen asfalttikilpailu.
STT
|