#66619 - 30-01-2007 18:40
sarja riutuu
|
rautaaaaaaaaaaa
Junior Member
Rekisteröitynyt: 30-01-2007
Viestejä: 14
Loc: järvenpää
|
arvostan rallin formulaa vaativammaksi lajiksi, harmi että ei löydy maailmasta kuin muutama talli joka kiinnostunut lajista
|
Alkuun
|
|
|
|
#66620 - 31-01-2007 17:15
Re: sarja riutuu
|
99v
Jäsen
Rekisteröitynyt: 12-07-2006
Viestejä: 4725
|
Rallin pitäisi aja N-ryhmän tasoisella tekniikalla, että kaikilla olisi varaa osallistua. Yleisölle lisää showta.
Esim pudotuspelisysteemi ralliin:
perjantai-lauantai: yksin ajoa sunnuntaina: 9 etappia - playoffsit
puolvälierät 1-8, 4-5, 2-7, 3-6, paras kolmesta systeemillä välierät 1(8 - 4/5, 2/7 - 3/6, paras kolmesta systeemillä pronssiottelu ja loppuottelu, paras kolmesta systeemillä
|
Alkuun
|
|
|
|
#66621 - 31-01-2007 20:05
Re: sarja riutuu
|
huugo
Jäsen
Rekisteröitynyt: 14-08-2006
Viestejä: 3959
|
Rallijärjestäjä tai joku muu paikallinen taho voisi tarjota kuskeille autot ja varaosat käyttöön, joita tallit sais virittää muutaman päivän ennen kisaa..
|
Alkuun
|
|
|
|
#66622 - 31-01-2007 21:39
Re: sarja riutuu
|
jetro
Jäsen
Rekisteröitynyt: 08-11-2002
Viestejä: 13873
|
"Esim pudotuspelisysteemi ralliin:
perjantai-lauantai: yksin ajoa sunnuntaina: 9 etappia - playoffsit
puolvälierät 1-8, 4-5, 2-7, 3-6, paras kolmesta systeemillä välierät 1(8 - 4/5, 2/7 - 3/6, paras kolmesta systeemillä pronssiottelu ja loppuottelu, paras kolmesta systeemillä"
Tuollainen ei kyllä sovellu ralliurheiluun...ja yleensä moottoriurheiluun. Menisi samanlaiseksi pelleilyksi, kuin nämä tähtien kisat ym.
|
Alkuun
|
|
|
|
#66623 - 01-02-2007 14:25
Re: sarja riutuu
|
99v
Jäsen
Rekisteröitynyt: 12-07-2006
Viestejä: 4725
|
Ei varmaan sitten yleisön ja autonvlamistajien kiinnostuksen kasvattaminenkaan kiinnosta...
|
Alkuun
|
|
|
|
#66625 - 02-02-2007 20:15
Re: sarja riutuu
|
Virus_dup1
Jäsen
Rekisteröitynyt: 14-08-2006
Viestejä: 15923
Loc: yes
|
perämetsän tuuppaajien kuoleva laji.
|
Alkuun
|
|
|
|
#66626 - 05-02-2007 21:04
Re: sarja riutuu
|
Voimaa
Junior Member
Rekisteröitynyt: 01-02-2007
Viestejä: 16
Loc: suomi
|
jotain tarvis tehrä
|
Alkuun
|
|
|
|
#66627 - 10-02-2007 01:17
Re: sarja riutuu
|
A. Ankka
Member
Rekisteröitynyt: 27-08-2006
Viestejä: 131
Loc: Nurmijärvi
|
Rallin MM-sarjan nykytila ei ole hyvä, mutta se on kuitenkin parempi verrattuna kauteen 2006 joka oli täydellinen aallonpohja.
Tällä kaudella sentään yksityistalleja ja -kuskeja on enemmän kuin viime vuonna. Lisäksi autotehtaiden joukkopako rallista on päättynyt, mistä osoituksean Citroen on palannut tehdastiiminä takaisin sarjaan ja syksyllä mukaan saadaan vielä Suzukin tehdastalli.
Myös aneeminen N-ryhmä on yhden talven aikana muuttunut mielenkiintoiseksi, kun mukaan on tullut todella kovatasoinen kuljettajakaarti. Sitten kun vielä Super2000-autojen aikakausi lähtee kunnolla käyntiin ja kyseiset autot tulevat N-ryhmän autojen sekaan pyörimään, luokan mielenkiinto paranee entisestään.
Se on totta että ralliautoilu ei tällä hetkellä lähellekään niin mielenkiintoista kuin oli joskus Tommi Mäkisen aikoina mutta minkäs teet. Kaikki johtuu liian korkeista kustannuksista, joiden takia moni autonvalmistaja on menettänyt kiinnostuksensa WRC-autoihin ja tallipaikkoja on jaossa vain kourallinen. Halpaan Super2000-luokkaan riittää kyllä kiinnostusta monellakin autonvalmistajalla, mutta kestää vuosia ennenkuin voi edes kuvitella, että kyseinen luokka korvaisi WRC-autot.
|
Alkuun
|
|
|
|
#66628 - 10-02-2007 15:01
Re: sarja riutuu
|
99v
Jäsen
Rekisteröitynyt: 12-07-2006
Viestejä: 4725
|
Miksi ylläpidetään korkeita kustannuksia? Otettaisiin esimerkkiä vaikka nascarista, missä mm. jousitus ja vaihdelaatikkoratkaisut ovat yksinkertaisia ja halpoja. Nascar kerää miljoonia tv-katsojia ja autoissa on 4000 euron H-kaavioinen vaihdelaatikko.
VRC-luokka pitäisi minun poulestani kokonaan poistaa ja panostaa Super 2000:een ja N-ryhmään.
|
Alkuun
|
|
|
|
#66630 - 10-02-2007 16:06
Re: sarja riutuu
|
A. Ankka
Member
Rekisteröitynyt: 27-08-2006
Viestejä: 131
Loc: Nurmijärvi
|
Jos kustannukset haluttaisiin saada alas, WRC-autot pitäisi kieltää tai karsia WRC-autojen tekniikkaa radikaalisti. Tällainen muutos ei tapahdu ihan hetkessä, koska MM-sarjassa mukana olevat autotehtaat eivät halua suuria muutoksia WRC-autoihin, joihin ne ovat panostaneet hirveän määrän rahaa.
Muutoksen yhteydessä pitäisi myös ottaa huomioon, mitä se tekisi rallin kiinnostavuudelle. Ihmiset ovat tottuneet pitämään WRC-autoja rallin MM-sarjan ykkösluokkana, ja jos yhtäkkiä WRC-autot poistuisivat ja N-ryhmän suhisijoista tulisi maailman ykkösluokka, romahtaisi ralliautoilun suosio hetkessä paljon nykyistäkin alemmaksi.
S2000-luokka on kiinnostavan tuntuinen ja kovaääninen luokka joka ehkä vuosien päästä pystyisi korvaamaan WRC-autot, mutta tällä hetkellä luokka on vasta lapsenkengissä eivätkä kyseiset autot ole edes N-ryhmäläisten veroisia nopeudeltaan.
Tietenkään kustannusten alentaminen ei ole ainoa tie onneen, vaan David Richardsin ja kumppaneiden kannttaisi myös miettiä, millä muilla keinoin he saisivat nostettua rallin MM-sarjan kiinnostavuutta ja imagoa yleisön ja sponsorien silmissä.
Nykyään ralliautoilu on vähän turhan kaavamaista ja tylsää. Kisoja on kalenterissa liikaa, kisat ovat liian lyhyitä, monien kisojen reitit pysyvät vuodesta toiseen samoina, haastavimmat kisat on karsittu pois ja suurin osa erikoiskokeista ajetaan samassa rallissa kahteen kertaan.
Kaikki em. seikat ovat sellaisia asioita, mitkä vähentävät ralliautoilun yllätyksellisyyttä ja urheilullisuutta ja sitä kautta mielenkiintoa. Jos ralliautoilu palaisi vähän enemmän juurilleen, eli kisojen määrää vähennettäisiin, yksittäisiä ralleja pidennettäisiin, otettaisiin mukaan vanhoja legendaarisia ralleja (esim. Safari), saattaisi ralliautoilun kiinnostavuus lähteä jo sillä nousuun.
|
Alkuun
|
|
|
|
Moderaattori: sportadmin
|
|