McRae ja Sainz tulevat olemaan vahvoilla, kunhan vain Citikan luotettavuus on samalla tasolla Fordin 2002-Focuksessa. Märtin menee myös kovaa, mutta uudemman Fordin kestävyys Kreikassa on kysymysmerkki. Peugeotit ovat varmasti myös kahinoissa mukana. Samoin myös Subarut, kunhan vain kaikki pelaa. Hyundait voivat muuten taas viime vuoden tapaan ajaa kovia aikoja ensimmäisenä päivänä, kun tiet ovat jo heidän lähtönumeroillaan puhdistuneet sepelistä.
Skoda's Toni Gardemeister reckons his performances in the Octavia this season are the best yet in his WRC career.
The Finn has scored driver points in every round since the Swedish Rally in February and he’s planning to employ a familiar tactic in Greece this weekend to continue his good run of form.
"I think I'm driving better than I've ever done," he said. "I have a very good feeling with the car and the team. The Acropolis is never an easy rally, but I will use the same tactic that has worked well for me so far this year – flat-out!"
The Acropolis is probably the roughest event in the year, which should suit the super-tough Octavia World Rally Car. However Gardemeister is not taking anything for granted.
"It will be important to find a good suspension set-up to ride all the bumps," he explained, "so we will be working hard on that during the official shakedown."
Shakedown for the 50th Acropolis Rally takes place on Thursday morning, before the crews make their way down to Athens for the traditional ceremonial start.
The first test of the 22-stage gets underway on Friday morning.
Niin, no onhan Skoda ollut aika luotettava rankoissa kisoissa...
Colin McRae on melko reilusti Akropoliksen voittotilaston kärkisijalla viidellä voitollaan (1996, -98, -00, -01 ja -02) Massimo "Miki" Biasionillakin on kolme ykköstilaa (1988, -89, ja -93), eli puheet vain asvaltin hallitsevasta kuskista on syytä sivuuttaa... Carlos Sainzilla on kaksi voittoa (1994 ja -97) samoin kuin Kankkusella (1986 ja -91). Ari Vatanenkin on pari kertaa voittanut (1980 ja -81) Muita suomalaisvoittajia ovat Alen 1987 ja Salonen -85.
Nuo Sainzin ykköstilat ovat tulleet muuten -94 McRaen hylkäyksen johdosta ja -97 Kankkunen joutui tallimääräyksen uhriksi! No, voitto mikä voitto. [Edited]
Kreikan ralli on ollut kyllä vaikea suomalaisille, vaikka olemmekin tottuneet voittoihin jatkuvasti lähes joka osakilpailussa. Viimeisin voitto on Juha Kankkusen vuoselta 1991 saavuttama. Tänä vuonna tuo tilasto tulee kuitenkiin korjaantumaan.
6.6. - 8.6. ajetaan tosiaan Akropolis ralli 50. kerran.
Erikoiskokeita 22 kpl ja erikoiskoekilometrejä yhteensä 399,4 km. Kokonaispituus 1443,80 Km.
Edellisvuosien voittajia: 1980 A. Vatanen - D. Richards Ford Escort RS 1981 A. Vatanen - D. Richards Ford Escort RS 1982 Mrs M. Mouton - Mrs F. Pons Audi Quattro 1983 W. Rdhrl - Chr. Geistddrfer Lancia Rally 1984 St. Blomqvist - B.J. Cederberg Audi Quattro 1985 T. Salonen - S. Harjanne Peugeot 205 T16 1986 J. Kankkunen - J. Piironen Peugeot 205 T16 1987 M. Alen - I. Kivimaki Lancia Delta 4WD 1988 M. Biasion - T. Siviero Lancia Delta HF Integrale 1989 M. Biasion - T. Siviero Lancia Delta HF Integrale 1990 C. Sainz - L. Moya Toyota Celica Turbo 1991 J. Kankkunen - J. Piironen Lancia Delta HF Integrale 16V 1992 D. Auriol - B. Occelli Lancia Delta HF Integrale 1993 M. Biasion - T. Siviero Ford Escort Cosworth 4x4 1994 C. Sainz - L. Moya Subaru Impreza 555 1995 A. Vovos - K. Stefanis Lancia Delta HF Integrale 1996 C. McRae - D. Ringer Subaru Impreza 555 1997 Carlos Sainz - Luis Moya Ford Escort WRC 1998 Colin McRae - Nicky Grist Subaru Impreza WRC 1999 Richard Burns - Robert Reid Subaru Impreza WRC 99 2000 Colin McRae - Nick Grist Ford Focus WRC 2001 Colin McRae - Nick Grist Ford Focus RS WRC 01 2002 Colin McRae - Nick Grist Ford Focus RS WRC 02
Tilanne MM-sarjassa ennen Akropolis-rallia: 1. Richard Burns ENG Peugeot 32 2. Marcus Grönholm FIN Peugeot 30 3. Carlos Sainz ESP Citroen 24 4. Sebastien Loeb FRA Citroen 17 Colin McRae SCO Citroen 17 6. Petter Solberg NOR Subaru 13 Markko Märtin EST Ford 13 8. Tommi Mäkinen FIN Subaru 11 9. Francois Duval FRA Ford 9 Toni Gardemeister FIN Skoda 9 11. Harri Rovanperä FIN Peugeot 5
Kahden pätkän jälkeen Burns on jo 18 sekuntia Bossea jäljessä! Taitaa Riku ottaa liikaa riskejä, kun ei kahden pätkän jälkeen tuon enempää ole jäljessä!
Fordit tuntuvat menevän lujaa. EK 2:n jälkeen Märtin johtaa ja Duval toisen parin sekunnin päässä. Kolmantena oleva Mäkinen on jäänyt Märtinille jo 15 sekuntia.
Lisäyksenä: Toki tuollainen ero ei Acropolis Rallyssa ole vielä yhtään mitään. [Edited]
Rekisteröitynyt: 14-03-2003
Viestejä: 16187
Loc: Helsinki
Viiden ek:n jälkeen Riku on lähes minuutin Bossea jäljessä ja Rovikseen eroa on "käsittämättömät" 1.11,5, vaikka molemmilla on se 20 kilon ilmastointilaite.
Gardella ongelmia EK 5:lla jäi kärjelle 2:45. Tippuijo neljän minuutin päähän kärjestä. Roviksella aivan hurja isku päällä, enää yhdeksän sekunnin päässä Märtinistä.