Sivu 1 / 1 1
Topic Options
#711703 - 23-02-2011 13:10 Yleisurheilun aloittaminen liian myöhäistä?
Hiihtäjä90 Poissa.
Uusi jäsen


Rekisteröitynyt: 23-02-2011
Viestejä: 5
Olen 20-vuotias nuori nainen ja olen harrastanut kilpahiihtoa 11-vuotiaasta lähtien. Yleisurheilua harrastin 9-16-vuotiaana,pääasiassa lyhyitä juoksumatkoja, mutta se jäi vähitellen pois kuvioista hiihdon takia.
Nyt on kuitenkin iskenyt pienoinen kahdenkympin kriisi ja omia tähän astisen elämän valintoja on tullut arvioitua.
Olen luonteeltani melko räväkkä ja hiihdossakin lyhyet matkat kiehtovat eniten. Nyt olenkin miettinyt, että olisiko sittenkin pitänyt valita yleisurheilu, jospa se olisikin sopinut minulle ja luonteelleni paremmin... No, jossittelua kaikki, mutta haluaisinkin nyt mielipiteitä, että olenko täysin menetetty tapaus, jos nyt haluaisinkin vaihtaa vaikkapa pikajuoksijaksi? Tiedän, että kuuta taivaalta tuskin voin saavuttaa, mutta kertokaa minulle mitkä mielestänne ovat realiteetit.

Alkuun
#711797 - 23-02-2011 19:03 Re: Yleisurheilun aloittaminen liian myöhäistä? [Re: Hiihtäjä90]
Maister Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 14-08-2006
Viestejä: 15264
Loc: Jyväskylä
Koskaan ei ole liian myöhäistä.. rohkeasti vain.

Aloitat nyt, tai sitten et aloita ja kolmikymppisenä ikäloppuna mietit miksi et aloittanut. :)

Alkuun
#711813 - 23-02-2011 19:44 Re: Yleisurheilun aloittaminen liian myöhäistä? [Re: Hiihtäjä90]
Virus_dup1 Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 14-08-2006
Viestejä: 15923
Loc: yes
annettujen lähtötietojen perusteella:
keskity opiskeluun. tai yritä löytää riittävän rikas elämänkumppani.

Alkuun
#711830 - 23-02-2011 20:52 Re: Yleisurheilun aloittaminen liian myöhäistä? [Re: Hiihtäjä90]
SH67 Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 08-08-2006
Viestejä: 16442
Loc: stadi
[quote=Hiihtäjä90]Olen 20-vuotias nuori nainen ja olen harrastanut kilpahiihtoa 11-vuotiaasta lähtien. Yleisurheilua harrastin 9-16-vuotiaana,pääasiassa lyhyitä juoksumatkoja, mutta se jäi vähitellen pois kuvioista hiihdon takia.
Nyt on kuitenkin iskenyt pienoinen kahdenkympin kriisi ja omia tähän astisen elämän valintoja on tullut arvioitua.
Olen luonteeltani melko räväkkä ja hiihdossakin lyhyet matkat kiehtovat eniten. Nyt olenkin miettinyt, että olisiko sittenkin pitänyt valita yleisurheilu, jospa se olisikin sopinut minulle ja luonteelleni paremmin... No, jossittelua kaikki, mutta haluaisinkin nyt mielipiteitä, että olenko täysin menetetty tapaus, jos nyt haluaisinkin vaihtaa vaikkapa pikajuoksijaksi? Tiedän, että kuuta taivaalta tuskin voin saavuttaa, mutta kertokaa minulle mitkä mielestänne ovat realiteetit. [/quote]

No eihän tuossa ole kuin yksi mahdollisuus eli liittyä johonkin paikalliseen seuraan ja tehdä lujasti töitä pari vuotta ja sitten todeta onko kehitystä ja lupaavia tuloksia edes näköpiirissä?
_________________________
I don't need people. I need right people.

Alkuun
#711839 - 23-02-2011 21:09 Re: Yleisurheilun aloittaminen liian myöhäistä? [Re: SH67]
Virus_dup1 Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 14-08-2006
Viestejä: 15923
Loc: yes
lähtötietojen perusteella kehitystä/kykyjä on vaikea arvioida, joten äläpäs yllytä "katsotaan ja mihin se riittää"-hihhulointiin.
Alkuun
#711867 - 23-02-2011 22:54 Re: Yleisurheilun aloittaminen liian myöhäistä? [Re: Virus_dup1]
devinewings Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 14-08-2006
Viestejä: 8885
Loc: 5./2003
olisko hiihtäjästä kuveja? kröhöm.
Alkuun
#711872 - 23-02-2011 23:18 Re: Yleisurheilun aloittaminen liian myöhäistä? [Re: devinewings]
Volmari Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 14-08-2006
Viestejä: 8920
Soulin olympialaisten keihäänheiton voittaja Tapio Korjus "tunnettiin" kilpahiihtäjänä noin 18-vuotiaaksi asti, kunnes siirtyi selkäkipujen vuoksi keihäänheittäjäksi. On niitä varmaan muitakin vastaavia onnistuneita esimerkkejä lajinvaihdosta "vanhoilla päivillä".

Hiihtäjiä, jotka kilpailevat kesällä kansallisella tasolla juoksulajeissa, on sitten jo useitakin. Muistaakseni joku nainen viime vuosina hiihdon maajoukkueestammekin. Yleensä kilpailevat kuitenkin keskimatkoilla. Pikajuoksu taitaa vaatia täyden keskittymisen, mutta hyvän pohjan hiihtely varmaan antaa lajinvaihtoon.

Alkuun
#711896 - 24-02-2011 03:35 Re: Yleisurheilun aloittaminen liian myöhäistä? [Re: Volmari]
Maister Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 14-08-2006
Viestejä: 15264
Loc: Jyväskylä
Annmari Viljanmaa ainakin..
Alkuun
#711916 - 24-02-2011 10:01 Re: Yleisurheilun aloittaminen liian myöhäistä? [Re: Maister]
Hiihtäjä90 Poissa.
Uusi jäsen


Rekisteröitynyt: 23-02-2011
Viestejä: 5
Kiitos teille vastauksista! Lisää kommentteja saa tietty mielellään vielä antaa :)

En siis koskaan aivan täysillä panostanut yleisurheiluun, koska hiihto kulki suuren osan matkasta siinä sivussa. Useamman vuoden kuitenkin juoksin saman ikäisten tyttöjen kanssa samoja aikoja satasella, vaikka keskityin talvella kilpahiihtoon, enkä tehnyt yleisurheilutreenejä. Lähinnä tässä nyt mietityttääkin, että onko ikä vienyt mennessään nopeusominaisuudet vai voiko niitä vielä tällä iälläkin kehittää..?

Ja olen itsekin kuullut eri lajien saralla vasta vanhemmalla iällä alottaneista ja silti huipulle yltäneistä. Esimerkkejä löytyy myös mm. hiihdosta. Eikä tässä niinkään ole kysymys siitä, että haluaisin yltää sinne huippueliittiin (aika pieni todennäköisyys vaikka olisi aloittanut jo täysin junnuna), vaan lähinnä siitä, että kuinka paljon ylipäätään tällä iällä on mahdollista kehittyä..?

Alkuun
#714644 - 01-03-2011 17:55 Re: Yleisurheilun aloittaminen liian myöhäistä? [Re: Hiihtäjä90]
YU1 Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 13-02-2011
Viestejä: 1432
[quote=Hiihtäjä90]jos nyt haluaisinkin vaihtaa vaikkapa pikajuoksijaksi? Tiedän, että kuuta taivaalta tuskin voin saavuttaa, mutta kertokaa minulle mitkä mielestänne ovat realiteetit. [/quote]

Esimerkkinä mainittakoon, että viime kesänä Suomen TOP 20 listalle päästiin 400 metrin aidoissa noin 66 sekunnin ajalla, nelosen sileällä vajaalla 58 sekunnin ajalla ja kasilla päälle 2,13 ajalla. Kolmen tonnin esteissä listalle pääsi päälle 14 minuutin ajalla. Minä sanoisin niin, että realiteetit on se, että Suomen kärki on hyvin kapea ja heti kärjen takana on tilaa vaikka eläkeläisille jos urheileminen kiinnostaa. Mikäli lahjoja vaikkapa mainittuihin lajeihin löytyy, niin takuulla pystyy vieläkin nousemaan kotimaisen kärjen taakse ja SM-halleissa voisi olla pienellä tuurilla mitalejakin tarjolla tai vähintäänkin finaalipaikkoja.

Alkuun
#714674 - 01-03-2011 19:30 Re: Yleisurheilun aloittaminen liian myöhäistä? [Re: YU1]
Volmari Poissa.
Jäsen


Rekisteröitynyt: 14-08-2006
Viestejä: 8920
Parhaassa tapauksessa pääsisi jopa keskustelunaiheeksi tälle palstalle. Kuten Juha Kukkamo.
Alkuun
Sivu 1 / 1 1


Moderaattori:  sportadmin 
Siirry

Generated in 0.041 seconds in which 0.006 seconds were spent on a total of 17 queries. Zlib compression disabled.