#721367 - 19-03-2011 20:37
Välineet
|
jees
Jäsen
Rekisteröitynyt: 06-03-2011
|
mitä mailaa,grippiä tai jännettä te käytätte ? kertokaa mielipiteitä mailoista ja semmosta
Editoinut jees (19-03-2011 20:37)
|
Alkuun
|
|
|
|
#721371 - 19-03-2011 21:00
Re: Välineet
[Re: jees]
|
mäkki
Jäsen
Rekisteröitynyt: 04-05-2010
|
Itse käytän Donnay X-Red 94 Racquet, grippinä toimii mainiosti wilson pro overgrip ja jänne on Ashaway Dynamite 17 Soft String Optic Green. Valinnat perustuvat melkein pelkästään siihen että kaikki nämä ovat optimaalisia rystyviipaleeseen. Kokeilin tätä Donnayn mailaa ensimmäisen kerran ja kun löin ensimmäisen viipaleen, tiesin että tämä on minun maila. Jänteet minulle suositteli Hangon ammattajännittäjä Jocke. Grippiä käytän koska kuulin että se on Federerin käyttämä ja mielestäni Federerillä on ihan ok viipale!
|
|
|
|
#721428 - 20-03-2011 08:11
[Re: mäkki]
|
jees
Jäsen
|
Ite käytän Head Radical Pro mailaa ,tällä hetkellä siin on Babolat Blast jänne (nadalin käyttämä jänne) ja toalsin grippi. hyvin lähtee !
|
Alkuun
|
|
|
|
#745892 - 30-07-2011 22:01
|
jees
Jäsen
|
Mikä jänne tuottaa hyvin voimaa? Mitäs suosittelette? Onko tuo luxilon big banger alu power hyvä?
|
Alkuun
|
|
|
|
#745909 - 30-07-2011 23:20
|
Linque
Jäsen
Rekisteröitynyt: 15-10-2006
|
käytän sitä. hyvä jänne jonka performanssi ei juuri muutu ennenkuin menee poikki, ja kestää meikäläisen käytössä todella pitkään. jäykkähän se on kuin mikä, mutta mulle ainakin paras vaihtoehto mitä olen kokeillut. toki olen itse vain c-luokan pelaaja.
|
Alkuun
|
|
|
|
#745925 - 31-07-2011 07:50
[Re: Linque]
|
jees
Jäsen
|
Eli jos se on jäykkä niin kannattaa jännittää vähän pienimillä kiloilla?
|
Alkuun
|
|
|
|
#745927 - 31-07-2011 10:07
|
Pahansuopa
Jäsen
Rekisteröitynyt: 30-01-2004
|
Jos haet jänteeltä voimantuottoa, niin polyesterijännettä ei kannata valita. Polyesterijänteet tuottavat tällä hetkellä tarjolla olevista jänteistä vähiten voimaa (kevlarjänteiden lisäksi). Paras voimantuotto olisi luonnonjänteillä (gut), mutta ne ovat kalliita, yli 30 euroa pelkät jänteet per maila. Jännitystöineen ei taida mistään saada alle 50 euron yhden mailan settiä.
Vaihtoehto luonnonjänteille olisi (synthetic gut). Nämä ovat helpompia käyttää (sietävät kosteutta, eivät freijaa), vaikkakin kyllä katkeavat nopeammin kuin polyester tai kevlar.
Syy miksi huippupelaajat käyttävät paljon polyesterjänteitä lienee siinä, että Polyesterjänteillä kovatkin lyönnit pysyvät paremmin kontrollissa. Polyesterjänne on liukas ja viimeisten tutkimustulosten mukaan tämä ominaisuus (jänne antaa periksi ja palautuu takaisin paikalleen) edistää kierteen tuottoa. Huippupelaajilla on lyönneissään useimpiin tilanteisiin riittävästi voimantuottoa (hyvä tekniikka), ongelma on ennemminkin saada pallo pysymään kentässä.
Yleistäen voinee sanoa, että huiput kaipaavat välineiltä kontrollia ja harvemmin pelaavat voimantuottoa.
edit: Gripeistä voisi sanoa vielä sen verran, että riippuen siitä hikoilevatko kätesi tai ovatko ne kuivat (riippu osin myös siitä käytätkö rannehikinauhoja) tarvitset joko nahkean (tacky) tai absorboivan (absorbant) gripin. Jos sinulla on kuivat kädet ja rannehikinauhat, niin nahkea grippi tuntuu yleensä pitävämmältä. Jos taas hikoilet runsaasti, niin liika hiki tekee nahkean gripin liukkaaksi ja silloin on parempi absorboiva grippi.
Absorboivasta gripistä klassinen esimerkki on absorboiva tourna grip, jota käyttää mm Sampras. Tourna grip kuluu aika nopeasti. Gasguet esim. punoo uuden gripin joka erään.
Wilsonin pro overgrip on jostain välimaastosta. Se ei ole kauhean nahkea, mutta ei minusta kyllä kovin absorboivakaan. Minusta tämäkin grippi kuluu turhan nopeasti, mutta tätäkin käytetään paljon ja pro overgrippiä on helppo tilata usean kappaleen säästöpakkauksissa.
Nahkein grippi johon olen tähän mennessä törmännyt (olen kokeillut kymmeniä eri grippejä :) on Toalsonin wet overgrip. Hyvin nahkeasta gripistä voi tulla rakkoja, varsinkin ennen kuin kädet kovettuvat tarpeeksi. Itse käytän juuri tuota Toalsonia. En hikoile mitenkään hirveästi ja käytän silti rannehikinauhoja.
Editoinut Pahansuopa (31-07-2011 10:30)
|
Alkuun
|
|
|
|
#747027 - 07-08-2011 00:07
[Re: Pahansuopa]
|
mimy
Jäsen
Rekisteröitynyt: 14-12-2004
|
Tässä mun mailahistoria. Jep, ei kysytty, mutta postaan kuitenkin. Jossain vaiheessa ryhdyin hankkimaan mailoja mm. Saksan Ebaysta, ja homma vähän karkasi käsistä :)
Snauwaert Super-Caravelle Rossignol Strato Wilson Sting Puma Black Pro Kennex Boron Ace Wilson Pro Staff 85 Yonex RQ260 Snauwaert Mikael Pernfors Autograph Snauwaert Brian Gottfried Flex Slazenger Challenge No.1 Head Prestige Classic 600 Prince Graphite OS Wilson ProStaff Tour 90 Major X-One Yonex RDX 500 MP Yonex Muscle Power 5 Tour Dunlop M-Fil 300 Slazenger Vilas Pro Head Microgel Prestige Pro Head Youtek Prestige Mid Dunlop Aerogel 4D 100
Tällä hetkellä arpailen kolmen viimeisimmän välillä. Gripeistä Pahansuopa kirjoittelikin varsin ansiokkaasti tuossa yllä. Itse olen viime aikoina käyttänyt lähinnä Tournan valkoista Tacia.
Jänteiden kanssa olen kahteen otteeseen lähtenyt polyester-leiriin (ensin Kirschbaumin Super Smash ja sitten Headin Sonic Pro), mutta kyynärpää on aina loppujen lopuksi torjunut tarjouksen, ja vaatinut pehmeämpää tilalle. Tällä hetkellä se on Wilsonin Sensation (multifilament-jänne).
|
Alkuun
|
|
|
|
#747038 - 07-08-2011 04:21
[Re: mimy]
|
Hurski
Jäsen
Rekisteröitynyt: 04-07-2008
|
Maila Head prestige 98 18/20 24 kiloa Babolat RMP Blast Agressiivinen pelityyli takaa.. Pisteitä rakentaen/aloitetta hakien, mutta heti kun lyhyt pallo osuu silmään, se on hyökkäys lyönti...
Itsellä aika vähän kokemusta, vielä jänetistä, mutta kommmentoidaan: "Olen harrastanut tässä tennistä vuodesta 2006 asti. Ensin katsellen todella paljon tennistä ja sitten taisin Fybin alkuaikoina löytää sivuston, eli www.fyzzyyellowballs.com
Sieltä akoi pikkuhiljaa oma tekniikka parantua/korjaantua... Tärkeintä oli se tieto, että kerrankin tiesi tarkalleen, mitä opetella ja mikä on/oli hetkellinen määränpää lyöntien suhteen..
Mutta se siitä....
Jänteitä on tasan tullut omissa mailoisssa kokoeiltua näitä: Tässä järjestyksessä: toalsonin jotain sytetic cuttia tais olla 1.27mm paksua valkoista noin 2 vuotta, Tecnifibre pro redcode 1.25 yhden lyönti kerran, Kirschbaum Pro Line 2 1.25 jotain 3 lyönti kertaa, Kirschbaum Pro Line 2 1.25 pystyyn/crossiin Tecnifibre NRG2 1.24 vuoden verran ja Balolat RMP Blast 1.25 yli vuosi
Ja rmp blasti oli todella pehmeä ja hieman "tarttuva eli Grisp, ja Kirschbaum on kanssa aikas pehmeä, enemmän "haavi fiilinkiä, eli "pocket" =D Eli vähän kaappaa pallon hetkeksi, kuten head feaxpoint mailat. Hyvä voimantuotto/touch
Jos ei ole ennen kokeillut polyester jänteitä, niin on helppo aloittaa RMP Blastilla! Siitä on pehmeä tunne, kuin nylon cutissa, mutta "harjatessa juuri ja juuri tuntee kulmikkaan muodon)
Editoinut Hurski (07-08-2011 04:57)
|
Alkuun
|
|
|
|
#747126 - 07-08-2011 15:20
[Re: Hurski]
|
jees
Jäsen
|
tietääkö joku onko tuo Head youtek prestige midplus hyvä maila?
|
Alkuun
|
|
|
|
#747400 - 08-08-2011 19:34
|
mimy
Jäsen
Rekisteröitynyt: 14-12-2004
|
En usko, että mikään maila on absoluuttisesti ja yksiselitteisesti hyvä tai parempi kuin joku muu, lähinnä kyse on varmaan siitä, mikä kellekin sopii. Itse olen ollut melko tykästynyt Headin Prestige-sarjaan.
Jos laadusta puhutaan tarkoittaen speksien pitävyyttä, niin oman kokemukseni mukaan suurimmat tehtailjat (Head ja Wilson) sijoittuvat häntäpäähän; olen löytänyt hämmentävän isoja eroja lähinnä tasapainopisteen suhteen kahdesta samanlaisessa mailassa.
|
Alkuun
|
|
|
|
#747433 - 08-08-2011 22:28
[Re: mimy]
|
Hurski
Jäsen
|
"Jos laadusta puhutaan tarkoittaen speksien pitävyyttä, niin oman kokemukseni mukaan suurimmat tehtailjat (Head ja Wilson) sijoittuvat häntäpäähän; olen löytänyt hämmentävän isoja eroja lähinnä tasapainopisteen suhteen kahdesta samanlaisessa mailassa."
Itse olen kironnut, tuota samaa.. Itsellä Headin migrogel prestige midplussia 98 löytyy kaks ja niissä on kyllä ikävän helposti huomattava tasapaino ero. Painosta en tiedä mutta en ihmettelisi, jos toinen olisi jopa kevyempi. Kyllä itellä on periaatteessa vaan toinen mailoista käytössä, mikäli mahdollista, sillä ne on niin erilaiset..Harmi..
|
Alkuun
|
|
|
|
#747437 - 08-08-2011 22:42
|
Markus___K
Jäsen
Rekisteröitynyt: 02-08-2006
|
[quote=jees]tietääkö joku onko tuo Head youtek prestige midplus hyvä maila? [/quote]
Ainakin tennis-warehousessa esitetyt specsit: http://www.tennis-warehouse.com/Head_YOUTEK_Prestige_Midplus/descpageRCHEAD-HYTPMP.html
taitasivat hyvin sopia mullekin. Mutta en sano, että se on se esim. siksi hyvä maila. Enhän ole koskaan omistanut Head-perheen mailaa. Eikä tarvetta ole tehdä hankintojakaan, joten en paneudu asiaan tarkemmin.
Mailojen erot (tarkoitan päämerkkien välillä) eivät ole suuren suuria, ja kutakuinkin kaikista, ainakin isoimmista merkeistä, löytää sopivan. Mutta miten siis onnistuu löytämään nykyään; ei anna urheíluliikket tai suurten tavaratalojen urheiluosastot enää testimailoja viikonloppukokeiluun. Joskus vielä 20 vuotta sitten Helsingin Stockmannillakin oli tämmöinen palvelu.
Pantti oli tietysti selvänä rahana mailan arvo, mutta onko tämmöinen mahdollisuus kokonaan kadonnut?
Editoinut Markus___K (08-08-2011 23:37)
|
|
|
|
#747442 - 08-08-2011 23:05
[Re: Markus___K]
|
Digitaalit
Jäsen
Rekisteröitynyt: 30-03-2011
|
Headin, Wilsonin ja Babolatin mailoissa on painoissa aika suuria eroja. Babolatin mailoihin on merkitty painon perään +/- 7 eli parhaillaan kahden mailan ero on 14g! Näitähän ei saa kuntoon muuta kuin tarkan vaa'an ja lyijyteipin avulla.
|
|
|
|
#777989 - 01-02-2012 15:02
[Re: Digitaalit]
|
Hurski
Jäsen
|
Ei nyt oikein tänne kuuluisi, mutta laitetaan.. Olis erittäin hyväkuntoinen tennismaila myynnissä.. Eli myyn Head Migrogel Radical pro mid plus 100 Hintaan 70 euroa+postikulut Tuolta löytyy kuva ja tarkemmat tiedot: http://keskustelu.suomi24.fi/node/10423895
|
Alkuun
|
|
|
|
#778095 - 01-02-2012 22:06
[Re: Hurski]
|
Pahansuopa
Jäsen
Rekisteröitynyt: 30-01-2004
|
Digitaalitin viestiin vielä, että kannattaa käyttää vielä jotain mailan tasapainopisteen mittaria. Kun mailoissa on niin isoja eroja kuten esim babolateissa, niin toisinaan tasapainopisteetkin eroavat ja tasapainon tsekkaamalla voi varmistaa onko mailat myös samalla tavalla kärki- tai takapainoisia. Sama maila ja sama paino, silti voi tuntua aivan erilaiselta lyödessä, jos tasapainopiste on eri kohdassa.
|
Alkuun
|
|
|
|
#827932 - 27-08-2012 17:35
[Re: Pahansuopa]
|
tunke
Uusi jäsen
Rekisteröitynyt: 27-08-2012
|
Tennis on mulle uusi harrastus ja nyt n. kuukauden ajan pelannut aika ahkerasti. Mailana Wilson Federer pro.
Miten nuo jännityskoneet. Suomessa aika vähän löytyy netin kautta tarjontaa. Mietin tässä oman ostamista, niin voisi kokoeilla erilaisia jänteitä ja jännityksiä. Tuolla olis hiukan koneista listaa: http://www.stringforum.net/mforum.php
Pääseekö nuilla halvoilla samaan tulokseen kuin kalliimmilla? Aikaa ja vaivaa ei tarvitse vertailla. Ainakin Klippermatea jollain ulkomaisella foorumilla pidettiin ihan ok vehkeenä.
Ja sitten jänteistä. Miten jänteen paksuus vaikuttaa pelaamiseen.? Varmaan ohuemmalla hiukan pehmeämpi tuntuma ja kestävyys heikompi?
Mistä kannattaa tennis tarvikkeita ostaa? Ebayn ja Amazonin tarjonta aika laajaa, mutta en tiedä saako kaikkea tilattua ja varsinkin jännityskone voi olla hankala saada ulkomailta edullisesti tulemaan. Venäjän hinnat vaikuttivat vielä korkeammille.
|
Alkuun
|
|
|
|
#827938 - 27-08-2012 19:21
[Re: tunke]
|
kanapasta
Jäsen
Rekisteröitynyt: 20-11-2011
|
Morojesta! Mahdoikohan maksaa liikaa kun ostin internetistä ihka uuden Völkl Organix V1 oversize mailan hintaan 199,99. Kehä on siis tavallista isompi, mikä vähentää jänteiden kulumista. Ajattelin näin säästää pitemmällä tähtäimellä jänteiden kanssa. Tulevaisuuden varalta tiedustelisin, että mistä kannattaa mailoja ostaa/tilata. Völkl on yleinen maila kuopion seudulla. Suomen huippupelaajista esimerkiksi Leo Haapasalo pelaa Völkl mailalla. Kyllä Leon valmenustiimi on varmasti tarkkaan harkinnut mailan valinnassa.
jään odottelemaan vastauksia.
t. Välineurheilija kuopiosta
|
|
|
|
#827942 - 27-08-2012 20:15
[Re: tunke]
|
jees
Jäsen
|
[quote=tunke]Tennis on mulle uusi harrastus ja nyt n. kuukauden ajan pelannut aika ahkerasti. Mailana Wilson Federer pro.
Miten nuo jännityskoneet. Suomessa aika vähän löytyy netin kautta tarjontaa. Mietin tässä oman ostamista, niin voisi kokoeilla erilaisia jänteitä ja jännityksiä. Tuolla olis hiukan koneista listaa: http://www.stringforum.net/mforum.php
Pääseekö nuilla halvoilla samaan tulokseen kuin kalliimmilla? Aikaa ja vaivaa ei tarvitse vertailla. Ainakin Klippermatea jollain ulkomaisella foorumilla pidettiin ihan ok vehkeenä.
Ja sitten jänteistä. Miten jänteen paksuus vaikuttaa pelaamiseen.? Varmaan ohuemmalla hiukan pehmeämpi tuntuma ja kestävyys heikompi?
Mistä kannattaa tennis tarvikkeita ostaa? Ebayn ja Amazonin tarjonta aika laajaa, mutta en tiedä saako kaikkea tilattua ja varsinkin jännityskone voi olla hankala saada ulkomailta edullisesti tulemaan. Venäjän hinnat vaikuttivat vielä korkeammille. [/quote]
Paksumpi jänne kestää pidempään.
|
Alkuun
|
|
|
|
#827943 - 27-08-2012 20:19
[Re: kanapasta]
|
Hurski
Jäsen
|
Tunkelle laittaisin viestiä ,että noin alkuun jännitys koneen hankkiminen voi olla turhaa. Sillä alkuun tuskin pahemmin jänteitä katkot. Jänteitä on sitten erilaisia joihin voit tutustua esim tuolta, mikäli englannin kieli ei ole este: http://www.stringforum.net/
Eikun oho, olitkin jo näemmä sivustolla käynyt =D Mitä hintaan tulee niin esim itse vaihdoin Babolatin rmp blastista puolet halvempaan Signum pron Tornadon 1.23
Ja tuntuu ainakin itselle sopivan paremmin kuin tuo Babolatin "Nadal jänne"
Mitä ohkoisempi jänne sitä parempi voimantuotto jänteellä, mutta kestossa tullaan sitten alaspäin..
Itse olen 6 vuotta hakannut enkä ole vieläkään jänteen jännettä saanut poikki. Hieman itseäkin ihmetyttää =D. Tosin massalla enkä hiekkatekonurmella ole pahemmin pelannut, mitkä söisivät enemmän jänteitä..
|
Alkuun
|
|
|
|
Moderaattori: sportadmin
|
|