Radiossa nyt

YleX Aamussa Ile ja Matti

Manantai on täällä taas!

Mitä tapahtui Tampereella? Lisäksi puhtaan maailman mageimmasta duunista, ranskalainen pikaruokakapina puhututtaa myös.

Jos on turistavaa, niin kerro mietteesi shoutboxissa ->
Studion puhelinnumero: 09-148 28 22 
Twitter / Instagram: #ylex #ylexaamu 

Helsingin kaupunki ruoskii itseään MTV Pushista: Emme kyenneet selittämään, mistä tässä on kysymys

12.9.2014 klo 15:37, päivitetty 16.9.2014 klo 14:57 | Ninni Suomalainen | Lähde: YleX | Kommentit (27)

Charli XCX oli MTV Pushin pääesiintyjä. - Kuva: Tomi Mikola

Helsingin kaupunki myöntää, ettei se osannut markkinoida MTV Pushia. Kyseessä piti olla markkinointitoimenpide European Music Awards -gaalan saamiseksi Helsinkiin, mutta ihmiset mielsivät sen tapahtumaksi muiden joukossa.

MTV Push -budjetti 2014/2015

- Tekninen toteutus ja TV-tuotanto 450 000/450 000 euroa

- Markkinointimateriaalit, viestintä ja dokumentointi 80 000/65 000 euroa

- Esiintyjien palkkiot 50 000/70 000 euroa

- Kansainvälinen medianäkyvyys 270 000/465 000 euroa

- Yhteensä 850 000/ Yhteensä 1 050 000 euroa

Helsingissä tällä viikolla järjestetyn MTV Push -tapahtuman tarkoitus oli houkutella MTV:n jättimäinen European Music Awards -gaala eli EMA Suomeen. MTV Push kuumensi helsinkiläisten tunteita muun muassa Twitterissä, koska kaupunkilaisille jäi epäselväksi, mistä kalliissa tapahtumassa oli kyse. Tapahtumakokonaisuuteen käytettiin yhteensä 850 000 euroa, josta Helsingin kaupungin osuus oli 425 000 euroa. Loput pulitti opetus- ja kulttuuriministeriö sekä työ- ja elinkeinoministeriö.

Helsingin kaupungin tapahtumapäällikkö Saila Machere myöntää YleX:lle, että kaupunki epäonnistui MTV Pushin markkinoinnissa.

- Emme kyenneet selittämään, mistä tässä kaikessa on kysymys. Tämä on nähty tapahtumana tapahtumien joukossa, kun kysymys on ollut kansainvälisestä markkinointitoimenpiteestä. Se olisi pitänyt osata tehdä paremmin. Sitten tullaan aina siihen, mihin rahkeet ja resurssit riittävät, mutta kyllä varmasti olisimme voineet tehdä markkinointia paremmin, Machere kommentoi.

MTV Pushin 850 000 euron budjetista käytettiin tekniseen toteutukseen 450 000 euroa, esiintyjien palkkioihin 50 000 euroa ja kansainväliseen medianäkyvyyteen 270 000 euroa. Markkintointimateriaaleihin, viestintään ja dokumentointiin sijoitettiin budjetista noin kymmenesosa: 80 000 euroa. 

Tapahtumapäällikkö uskoo, että Helsingin kaupunki sai epäonnistuneesta markkinoinninsta huolimatta vietyä EMA-unelmaansa hieman pidemmälle MTV Pushin ansiosta.

- Usein puhutaan vain tapahtumasta, mutta tämä oli nimenomaan markkinointitoimenpide, johon liittyi myös tv-tuotanto. Saimme MTV:n paikan päälle. Tämän eteen on tehty töitä siitä asti, kun ensimmäisen kerran haimme EMA-gaalaa Helsinkiin vuonna 2011. Helsinki ei varmasti siinä vaiheessa ollut lainkaan heidän listoillaan. Kova työ on tehty, että olemme saaneet katseet tänne niin Lontoosta kuin New Yorkin pääkonttoristakin, Machere sanoo.

Kaupunginhallitus on jo käsitellyt ensi vuoden MTV Push -tapahtumaa, mutta sen toteutuminen ei ole vielä varmaa. Toteutuessaan siihen panostettaisiin vielä enemmän kuin tämän vuoden tapahtumaan, yli miljoona euroa. Suunnitelmien mukaan summasta sijoitettaisiin kansainväliseen medianäkyvyyteen 465 000 euroa, eli lähes 200 000 euroa tätä vuotta enemmän. Markkinointimateriaaleihin ja viestintään laitettaisiin kuluvaa vuotta pienempi summa: 65 000 euroa.

Machere suhtautuu ensi vuoden Push-tapahtumaan vielä maltillisesti.

- Se ei ole varmaa. Käymme tapahtuman MTV:n kanssa molemmin puolin läpi ja arvioimme tilannetta. Voi olla, että jompikumpi puoli sanoo, ettei jatketa. Tämä on kuitenkin se polku, jonka olemme rakentaneet kohti EMA-gaalaa, Machere kertoo.

Onnistuessaan EMA-hanke toisi Helsingille takaisin miljoonia euroja turistien ja tähtien mukana, sekä rutkasti kansainvälistä näkyvyyttä. Epäonnistuessaan taas Helsingin kaupunki ja opetus- ja kulttuuriministeriö sekä työ- ja elinkeinoministeriö menettäisi lähes kaksi miljoonaa euroa.

Helsingin kaupungin mukaan yli 600 miljoonaan kotitalouteen ja 152 maahan televisioitava EMA toisi suuria hyötyjä. Gaala tuo muun muassa isäntäkaupunkiin 7 000 – 8 000 hotelliyöpymistä. Esimerkiksi vuoden 2011 tapahtuman lasketaan tuoneen Belfastiin lähes 12 miljoonaa euroa ylimääräisiä matkailutuloja. Lisäksi aiempien tapahtumien medianäkyvyyden arvon arvioidaan olleen keskimäärin 40–50 miljoonaa euroa. Tapahtumiin on perinteisesti osallistunut 700–800 kansainvälistä toimittajaa. Belfastin tapahtumasta julkaistiin 2 400 artikkelia ympäri maailmaa. 

Lue myös: 

Elinkeinojohtaja: Suuri yleisömäärä ei ollut MTV Push -tapahtuman tavoite

MTV: Musiikkigaalaa hakee Helsingin lisäksi moni muukin kaupunki

Asiasanat: Helsinki, MTV EMA, MTV Push
Henkilöt: Saila Machere

Kommentointi

Kommentit (27)

Kyllä sitä voi kritiikkiä on olla kun tuolla tavalla epäonnistuu vai oletko Sailalle sukua?

>Anonyymi 17.09.2014, 12:25

Ei tässä menny mikään muu pieleen kuin mainostus. Yhtäkään mainosta en nähnyt ( taino yhden kun kävin helsingissä). Mainostaja vastuuseen. Ei tapahtumaan voi tulla jos siitä saa kuullla vasta näin jälkilöylyjen aikaan.

>Espoolainen 16.09.2014, 16:01

Weekend Festival rankattiin Yle X:n äänestyksessä vuoden parhaaksi festivaaliksi Yle X:n riippumattomassa äänestyksessä ja se ei ole tiettävästi saanut kaupungilta tukea lainkaan. Kuitenkin kun katsoo festarin kansainvälistä näkyvyyttä ja artistien jakamia kuvia itse festarista miljoonille faneille ympäri maailmaa on kaupungin tukipolitiikkaa vaikea ymmärtää.

>Anonyymi 16.09.2014, 14:28

Ihanan suomalaista!
Koko kansa ilakoi epäonnistumisesta ja varoittelee samaan aikaan yrittämästä edes mitään uutta.
Tässä alkaa olla pubikeskustelun sävyjä... Ja tokihan se Himasen raporttikin tuli jo mainittua.

>Pohjolan Albania 16.09.2014, 13:39

Ei ollut resursseja? Mitä ne 850k sitten oli? kyllä tuolla rahalla olisi voinut palkata muutaman markkinoinnin ammattilaisen. Tälle suoritukselle pitäisi kyllä antaa joku vuoden 2014 torspoilu palkinto.

>Push it real good 16.09.2014, 11:24

On se hienoa kun kukaan ei ota vastuuta näin isosta mokasta, jokuhan joskus sanoikin että kunhan valhe on tarpeeksi iso ei kukaan kyseenalaista sitä..
Joten lisää rahaa pyttyyn, pojat. Ei jätetä tätä prokkista puolitiehen, silloinhan lopullinen floppi ei ollut ideoijien vika vaan rahoituksen puutteen ;)
Ei muuta kuin lisää massia palaamaan vain MTV kiittää, money for nothing and chick for free.

>Anonyymi 16.09.2014, 10:18

Eikö Guggenheimiin saatu riittävästi rahaa menemään kun piti keksiä tällainen törsäys? Maailma vedättää Helsingin typeriä vallankäyttäjiä.

>Anonyymi 15.09.2014, 22:11

Saila Machere, EROA.
Täydellinen fiasko.

Flow-festivaali rankattiin Invasionmagin mukaan yhdeksi parhaimmaksi festivaaleiksi maailmassa. Muun muassa sitaatti "The best festival atmosphere you’ve ever experienced" löytyy tästä linkistä http://www.invasionmag.com/2014/07/flow-festival-2014-expect-august-one-europes-finest-festivals/

Flow-festivaali houkutteli paikalle n. 58 000 ihmistä ja sai tukea 30 000 euroa. MTV-Push sen sijaan onnistui saamaan lähelle millin tukea... JA FLOPPASI? Mistä kyse? Henkilökunta vaihtoon.

Ymmärrän kuitenkin, että Push oli vain välivaihe Awardsien saamiseksi Helsinkiin, mutta en todellakaan halua että minun verorahojani käytetään riskiin. Ja varsinkin näin huonosti organisoituun riskiin.

>Anonyymi 15.09.2014, 21:04

Saila Machere (korj.)

>Anonyymi 15.09.2014, 20:05

Toivon mukaan Salla Machere älyää erota toimestaan. Kaikilla mittareilla mitattuna täydellinen fiasko. Onko edes realistisesti pohdittu sitä, että mikä arvo on MTV Music Awardseilla jos niiden hakuprosessiin jos tätä sellaiseksi voi edes kutsua, kannattaa käyttää tuollainen summa rahaa? Markkinointi joo... pari mainostaulua Helsingin ydinkeskustassa, banderolli Circuksen sisäänkäynnin yllä ja yksi fb-sivusto ja MTV Finlandin fb-sivuilla ei mainintaakaan koko jutusta. Toki itse MTV Pushin nettisivut olivat ihan hienot, mutta olisikohan siellä ollutta tietoa voinut jalkauttaa muuallekin?

Pitää vissiin pommittaa A-Talkia ja kaikkia muita mahdollisia keskusteluohjelmia, että tästä hankkeesta vastuussa olleet henkilöt pääsevät kertomaan ihan koko kansalle, että mikä oli niinq homman clue.

ps. Headbangers Ball takaisin (jos siis rahaa on vielä jäljellä).

>Anonyymi 15.09.2014, 20:02

Sponsorisopimushan tuo näkyy olevan.
Helsingin kaupunki on MTV Push-ohjelman pääsponsori elo-lokakuun.

Suoraan MTV:n tiedotteessa.
http://in.flux.com/1wu138F

Ei kyllä löydy tai näy sivuilla kuin haulla... push helsinki

Eli kaupungilta selvä tietoinen ratkaisu. Vastuut, periaatteet ja työnjako varmasti kirjattu sopimukseen. Ehkä sillä kuuluisalla pienellä präntillä takapuolelle...

Millähän nimikkeellä sponssisopimukset on kirjattu kaupungin budjettiin?

>masa 15.09.2014, 15:17

Music Television oli cool 80-luvulla. 90-luvulla alkoi alamäki ja kuka sitä kanavaa on edes katsonut viimeiseen 15 vuoteen? Helsinki herätys helvetti, mitä ihmeen kalkkiksia siellä on duunissa?

>Lad 37v 15.09.2014, 13:00

Jumankekka! Toiset yhdistykset kituuttavat opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituksella köyhyysrajalla ja kyse on muutamista kymmenistä tuhansista. Nämä urpot tuhlaa 850 000€! Markkinointiin meni 80 000€ eikä mainoksia näkynyt missään! Mihin rahat meni? Päälliköiden ja tiiminvetäjien omiin taskuihin? Vai kavereiden ääni/ym. firmojen keinotekoisiin kuluihin? Päät vadille! Ja rahat takasin ja uudellenohjattuna köyhien yhdistysten todelliseen toimintaan!

>Rahat takaisin ja köyhille yhdistyksille 15.09.2014, 10:26

Hurraa, about saman verran veroeuroja kuin Himasen 0-tutkimukseen!
jossain säästetään ja leikataa, muttei täällä!

>Anonyymi 14.09.2014, 19:00

Todella ontuvaa selittelyä. Miksi yleisö ei pitäisi MTVPushia "tapahtumana tapahtumien joukossa"? Miksi heitä pitäisi kiinnostaa kansainvälinen markkinointikuvio? Jos taas yleisöä ei ollut tarkoituskaan havitella, niin ylimitoitetut turva- ja WC-palveluiden budjetit osoittavat, että homma haisee, ja pahasti.

>Basisti 13.09.2014, 23:41

http://nalleosterman.blogspot.fi/2014/09/mtv-push-huikea-investointi-vai.html

>sanaYlös 13.09.2014, 21:22

Minkä ihmeen takia EMA-gaala pitäisi ylipäänsä saada Suomeen? Hulluutta. Lopettakaa moiset MTV työntöfestivaalit.

>Anonyymi 13.09.2014, 20:12

Maailma muuttuu, etenkin mediamaailma. Ja nopeammin kuin Saila Machere näyttää tajuavan tavoitellessaan kuolevaa EMA gaalaa Suomeen.

>Eccu 13.09.2014, 06:22

Todennäköisesti tästä mokasta ei kukaan kanna vastuuta, kuten kunnallisessa päätöksenteossa ja kaupungin hallinnossa on tapana. Johtajat ja virkamiehet kyllä esittävät hienoja visioita ja ovat valmiita nappaamaan kunniaa ties mistä mutta Pajuset sun muut kusipäät ovat vitunmoisia pellejä.

>Andreas Baader 13.09.2014, 02:26

En ollu kuullukkaan koko tapahtumasta ennen tätä jupakkaa, vaikka seuraan kotimaisia ja ulkomaisia medioita päivittäin. Vuoden markkinointifloppi-palkinnon ansaittava suoritus kyllä.

>Anonyymi 13.09.2014, 00:25

Haluaisin aivan erityisesti tietää, miksi turvapalveluihin oli budjetoitu 125 000 euroa? Mikä oli tilannekuva? Keneltä palvelut ostettiin? Mikä oli toteutunut kustannus?

Kiitos etukäteen Helsingin kaupungille vastauksesta.

>Anonyymi 12.09.2014, 21:19

Arttu: onnistuessaan tuollainen tapahtuma toisi runsaasti voittoa verrattuna käytettyyn budjettiin sekä luotua (todennäköisesti) hyvää imagoa kaupungille. Harmi vaan, jos munasivat koko homman...

>Anonyymi 12.09.2014, 20:33

"Tapahtumapäällikkö uskoo, että Helsingin kaupunki sai epäonnistuneesta markkinoinninsta huolimatta vietyä EMA-unelmaansa hieman pidemmälle MTV Pushin ansiosta."

Joo, MTV varmasti haluaa antaa gaalan sellaiselle järjestäjälle, joka saa 80 000 euron markkinointibudjetilla paikalle muutaman sata ihmistä. Eiköhän sieltä hakijoiden joukosta löydy aika paljon parempiakin ehdokkaita.

>Anonyymi 12.09.2014, 19:59

Pushista on kirjoitettu, mutta missään ei kerrota, mikä se on? Onko gaala musiikkia vai teatteria? Lapsille vai aikuisille? Ilmainen vai maksullinen? Yksi esitys vai useita? Valmiiksi-sponssattu sisällötön ja särmätön joo-joo-tapaus?

>Push 12.09.2014, 19:49

Itse en edes ole kuullut moisesta tapahtumasta. Icona pop ois ollu siisti nähä -.-

>Allustöö 12.09.2014, 19:26

Kiitos vain Helsinki kun nekin rahat käytätte kaikkien suomalaisten työ- ja elinkeinoministeriöstä musiikkitapahtumaan koittaen seilata kansainvälisille vesille.

>Arttu 12.09.2014, 18:02

ai mikä tapahtuma?

>Helsinkiläinen 30v 12.09.2014, 17:54
Muualla Yle.fi:ssä