Peruspalvelut rapautuvat maaseudulla

Syrjäisten kuntien asukkaat ovat vaikeuksissa, kun esimerkiksi terveyspalvelut ja työvoimatoimistot pakenevat ulottumattomiin. Helsinki vaikuttaa Molokin kidalta, jonne kaikki uppoaa. Etusivu pohtii, miten maaseudun voisi pelastaa.

Twiittaa: #etusivu
Soita: (09) 148 28 22

Päivän kysymys:
Pitääkö maaseutu elävöittää vai autioittaa? 

Viskin myynnissä huima nousu – syynä kohun nostattanut viskigate?

7.11.2014 klo 17:31 | YleX | Lähde: Yle Uutiset | Kommentit (0)

Kuva: EPA / Nic Bothma

Suomalaiset ostivat viskejä lokakuussa huomattavasti enemmän kuin tavallisesti. Myös muiden väkevien juomien sekä viinien myynti kasvoi.

Alkon tuoreen tilaston mukaan viskien myynti kasvoi lokakuussa selvästi. Viskit ovat alkuvuonna tehneet kauppansa huonommin kuin edellisvuonna, mutta lokakuussa myynnissä tapahtui muutos, Yle Uutiset kertoo.

Esimerkiksi mallasviskien myynti kasvoi kahdeksan prosenttia verrattuna viime vuoden lukuihin. Irlantilaisten viskien myynnissä lisäys oli lokakuussa vielä suurempi, yli 14 prosenttia.

Alkon tuoteviestintäpäällikkö Taina Vilkuna kertoo, että lokakuinen viskikohu on voinut vaikuttaa lukuihin. Viskigaten on aiemmin uutisoitu lisänneen Olut Expon kävijämäärää.

- Sillä on saattanut olla merkitystä. Muihin väkeviin juomiin verrattuna viskien myynti ei kuitenkaan ole ollut kovin suurta. Vodkan ja viinojen myynti kasvoi lokakuussa vielä enemmän kuin viskien.

Yhden kuukauden myynnin analysoiminen on hankalaa, koska menekkiin vaikuttavat monet tekijät.

- Jos tulee mielenkiintoinen uutuustuote, se voi näkyä tilastoissa, samoin huhut ja keskustelut juomista. Joulun lähestyessä myös esimerkiksi arvokkaiden konjakkien ja viskien myynti kasvaa, koska niitä ostetaan lahjaksi, Viikuna sanoo.

Lokakuussa myös viinien myynti lisääntyi. Viinien menekki on vuodenaikasidonnaista, kun taas väkevien kulutus on yleensä tasaisempaa.

Myynnin tilastointiin vaikuttaa sekin, paljonko kuukaudelle osuu perjantai- ja lauantaipäiviä, jolloin myynti on vilkkaampaa kuin arkisin, Alkon viestinnästä kerrotaan. Perjantai- tai lauantaipäivien määrä kuukaudessa on 8–10. Lokakuussa niitä oli yhdeksän.

Viskien myynti on Alkossa suhteellisen vähäistä verrattuna useisiin tuoteryhmiin. Vuonna 2013 Alko myi viskiä myytiin 1,7 miljoonaa litraa, kun vodkia ja muita viinoja myytiin jopa 15 miljoonaa litraa.

Lue myös:

Lakimuutospäätöksestä pornorommiin − tässä viinakohun eri vaiheet

Viskifirma muutti mieltään − nyt verkkosivut toimivat Suomessakin

Aluehallintovirasto kielsi viski-sanan käytön − sosiaalinen media kummoksuu päätöstä

Kommentointi

Kommentit (0)

Muualla Yle.fi:ssä