yle.fi

Retki maalle

Kuva Sini Sovijärvi/YLE

Luokkaretkellä

Aamulla oli Almudenallakin haikea olo, sillä Kurt ei enää ollut luokassa. Jatkoimme kuitenkin opiskelua perfektin parissa normaaliin tapaan, kunnes Kristo tuli paikalle ja ilmoitti että me lähdemme saman tien luokkaretkelle.

Lähdimme ajamaan vuokra-autolla kohti Portugalin ja Espanjan rajaa, matkalla oli aivan upeita maisemia. Pysähdyksiä tuli useampia kuvausten takia, yhden rotkojoen yli ajoimme huojuvaa siltaa pitkin, kuvaaja-Eddie oli aivan rotkon reunalla kameran kanssa ottamassa autosta hienoja kuvia sillan ylityksen aikana. Tuli kyllä sellainen olo, että toivottavasti Eddie ei sieltä kiveltä putoa! Pääsimme perille pieneen 200 asukkaan idylliseen kylään nimeltä Villardiegua de la Ribera. Meidät oli majoitettu pieneen perhehotelliin, jonka isäntä otti meidät kovin ystävällisesti vastaan.

Illalla majapaikan isäntä kertoi hommanneensa meille muillekin huomiseksi töitä paikallisten kanssa. Ilma kävi pihalla nopeasti viileäksi kun istuimme yhdessä majatalon isännän, tämän isän ja yhden ystävän kanssa juttelemassa melko pitkään. Olimme Sirpan kanssa majoittuneena samaan huoneeseen, joka muuten oli majatalon morsiussviitti. Katsoimme televisiosta euroviisujen semifinaalia, joka näytti järjestelyjen puolesta sujuvan erinomaisesti. Hyvä Suomi!

Fiesta

Aamu alkoi yskällä ja kuumeisella ololla. Aamupalan jälkeen kömmin takaisin sänkyyn muiden lähtiessä tekemään hommiaan. Minun tehtävä oli auttaa majatalon isännän poikaa meidän illan fiestan järjestelyissä, joten jouduin töihin vasta iltapäivällä. Tuolloin vointi olikin jo vähän parempi. Roy oli ollut lypsämässä vuohia ja tekemässä juustoa paikallisessa juustolassa, Sirpa oli taas ollut pienessä paikallisessa kyläkaupassa myyjänä. Virve oli ollut paimentamassa lampaita jonkun vanhan lammaspaimenen kanssa. Minulle oli järjestetty oikein tarjoilijan univormu mirreineen kaikkineen, olin siinä varsinainen näky. Sopivia kenkiä ei ollut, joten minulla oli omat Merrelin sandaalit jalassa. Näin ollen kaikki kuvaukset piti tehdä niin ettei missään näkynyt kenkiä. Tehtävänä oli kattaa pöydät illan juhlaa varten, sillä kaikki paikalliset työtoverit oli kutsuttu mukaan fiestaan. Yllätysvieraaksi ilmestyi Almudena! Ilta oli oikein mukava, tosin suomalainen maha ei oikein sulata sitä että syödään iso juhla-ateria vasta puolilta öin. Täydellä mahalla nukkuminen on muutenkin hankalaa saatikka sitten flunssassa.

Sairaana

Vointi oli tänä aamuna vielä huonompi, nyt tuli kurkkukin kipeäksi. Aamupalan jälkeen Kristo tulikin onneksi jo hakemaan meitä ja lähdimme ajamaan takaisin Salamancaan. Matka sujui paljon nopeammin kun meidän ei nyt tarvinnut pysähdellä kuvausten takia. Kotiin päästyäni yritin selittää Angelalle olevani sairas ja menin saman tien nukkumaan. Iltapäivällä huoneen ovelta kuului varovainen koputus ja Angela tuli sisään tarjottimen kanssa, jossa oli hyvän makuista muna-maitokeittoa. Söin keiton tyytyväisenä ja nukahdin uudestaan. Oli todella mukava tunne, kun Angela hoivasi sairaana ollessa! Illalla katsoimme yhdessä televisiosta euroviisut, voittajaksi äänestettiin Serbia. Ihan hienot viisut oli Suomi järjestänyt.

Vapaapäivä

Onneksi oli sunnuntai! Sain nukkua pitkään ja parannella oloa. Yritin opiskella espanjaakin, mutta pää tuntui olevan ainoastaan täynnä räkää, eikä mikään mennyt perille. Iltapäivällä Angela kysyi haluanko lähteä hänen kanssa piknikille, otimme koriin ruoat ja lähdimme kävelemään joen rantaan. Lähellä oli markkinapaikka, jossa on joka sunnuntai kirpputori, kävimme sielläkin katselemassa myyjien tavaroita. Joen rannassa oli mukavan rauhallista, juttelusta ei vielä tullut kovin paljoa, mutta yritimme kuitenkin. Takaisin kävellessä alkoi tuntua siltä että tuli liikaa rehkittyä, henki ei meinannut kunnolla kulkea, joten piti hidastaa tahtia. Pääsin kuitenkin kotiin asti kävellen, mutta illalla en taas jaksanut tehdä mitään. Angelalle saapui uusi asukas, englantilainen Ian, joka tuli viikon intensiivikurssille. Ianin ja Angelan kanssa juttelimme illallispöydässä espanjaa, keskustelu tuntui menevän jo ihan kivasti.
< edellinen    seuraava >

Lähetä linkki

Esitysaika

Tiistaisin 3.6. - 29.7.2008
klo 20.05.

Uusinta lauantaisin ja maanantaisin. Tarkista
uusintojen lähetysajat YLE Teeman sivuilta.