yle.fi

Luokkaretkellä

Kuva Sini Sovijärvi/YLE

Opiskelu jatkuu

Toivuttuani eilisestä Kurtin pudotuksesta oli aika keskittyä opiskeluun ja tulevaan retkeen. Opiskelimme aamupäivän Pretérito Perfectoa, sekä harjoittelimme käyttämään estar sekä tener verbejä eri tilanteissa. Lisäksi opimme vastaamaan kysymykseen: Qué te duelen? Oli tärkeä muistaa käyttää Datiivipronomineja Doler verbin kanssa, kaiken muun muistamisen lisäksi. Mutta miten hyvältä tuntuikaan kun jotain jäi myös mieleen ja joka päivä uskalsin puhua enemmän ja enemmän espanjaa.

Retki

Lähdimme ajamaan Kristo kuskina kohti Castilla y Leonin maakuntaa ja pientä kylää, Villardiegua de la Riberaa, joka sijaitsi lähellä Portugalin rajaa. Maisemat olivat matkan varrella päätä huimaavat. En voinut muuta kuin ihastella ja ihmetellä miten monimuotoiset maisemat Espanjassa voi olla. On suurkaupunkeja ihmisvilinöineen, pienempiä kuten Salamanca ihanine vanhoine rakennuksineen ja katedraaleineen ja sitten löytyy myös kauniita maalaismaisemia, vuoria, ja vaikka mitä.

Saavuimme todella ihanaan pieneen kylään, jossa asuu vain 250 asukasta. Talot olivat vanhoja kivitaloja, ei liikennettä, ei meteliä, vain ihana maalaismaisema ja sen tuoma rauha ympäröi tätä pientä kylää. La mula de los Arribes,hotelli, jossa majoitumme oli todella ihana. Pieni idyllinen hotelli, jossa jokainen huone oli sisustettu eri värein ja todella kauniisti. Minä jaoin huoneen Royn ja Hetan kanssa. Hotellia piti eräs perhe, jonka palvelualttius ja ystävällisyys olivat myös aivan loistavaa.

Työtehtävä

Meille kaikille oli luvassa pieni työtehtävä seuraavalle päivälle, josta ainakin minun kohdalle kehkeytyi ikimuistettava hetki ; ))) Minun tehtäväkseni tuli toimia hetki LAMMASPAIMENENA !!!!

Minua opasti tehtävään 74-vuotias, erittäin herttainen ja lämminsydäminen Serafin niminen mies. Hän on koko ikänsä asunut yksin vain lampaat, aasit ja koira seuranaan. Ja vaikka kuinka yritin pinnistää kuuloni terävimmilleen ja keskittyä siihen mitä Serafin minulle kertoi, en ymmärtänyt sanaakaan. Hänen puheestaan ei tahtonut saada mitään selvää. En antanut sen haitata, vaan kyselin huonolla espanjan kielelläni, että mitä kaikkea Serafin tekee lampaiden kanssa päivittäin ja voisiko hän kenties myös näyttää minulle muutamia juttua. Ja loppujen lopuksi juoksentelin pitkin niittyä lampaiden perässä yrittäessäni ajaa niitä aitaukseen, Serafin näytti miten lampaita keritään ja sain myös itsekin kokeilla, mutta ei se ollutkaan niin helppoa miltä näytti.  Ja jos mukana hotelliin seurasi mukavat muistot, niin myös järkyttävä lampaan ulosteen haju!!!  Sandaalit olivat myös täynnä sitä itseään ja sain tehdä urakalla töitä että ne sain puhdistettua.

Juhla

Illalla meillä oli pieni ” la fiesta ”, johon oli kutsuttu kaikki ne ihmiset jotka olivat meitä tänään opastaneet töissämme, mukaan lukien herttainen Serafin sekä yllätysvieras Salamancasta, opettajamme ALMUDENA!!! Joillakin oli hetken käynyt mielessä, että joko taas on yhden aika lähteä kotiin, mutta onneksi Almudena tuli vain nauttimaan kanssamme päivällisestä. Siinä me istuimme vierekkäin illallispöydässä, Serafin ja minä, suloisen lampaan kakan hajun leijuessa voimakkaana Serafin ympärillä. Mahtoi siinä olla muilla ihmisillä hauskaa. ” Rankan työpäivän ” päätteeksi raahauduimme huoneeseemme nukkumaan. Taisi väsymys painaa muitakin kuin minua, sillä hillittömästi hihitellen ja käsittämättömiä juttuja puhellen minä, Heta ja Roy vihdoista viimein nukahdimme.

Paluumatka

Tänään oli aika jättää hyvästit Villardiegua de la Riberalle ja palata takaisin Salamancaan. Annoin hotellin ystävälliseltä perheeltä saamani viinipullon tuliaisiksi perheelleni Salamancassa ja ainakin isäntä näytti olevan siitä hyvin iloinen ; )
Illalla oli Euroviisujen aika, mutta eilen seuratessani karsintoja, totesin ettei ole järkeä seurata tämän päivän finaalia. Suomi ei tulisi pärjäämään tänä vuonna. Kömmittyäni kerrossänkyni alasänkyyn soitin pitkät puhelut kotiin ja Victorille. IKÄVÄ !!!

Koti-ikävä

Äitienpäivä ja kaukana kotoa. Tänään tunteet olivat vahvasti pinnassa ja halusin vain olla rauhassa. Ikävä lapsia, Victoria ja jopa työkavereita.

< edellinen    seuraava >

Lähetä linkki

Esitysaika

Tiistaisin 3.6. - 29.7.2008
klo 20.05.

Uusinta lauantaisin ja maanantaisin. Tarkista
uusintojen lähetysajat YLE Teeman sivuilta.