98 % av finländarna

…följer varje vecka med YLE:s program antingen via tv, radio eller webb. 83 % av finländarna använder YLEs tjänster varje dag. En tycker om nyheter, en annan föredrar sport medan en tredje brinner för kulturutbudet.

Slottsbalen, nyheterna, Eurovisionen och VM i ishockey finns med på listan över de populäraste YLE-programmen. Också program som Strömsö, Sportmagasinet och BUU-klubben har sina trogna fans på tv, precis som God Morgon Svenskfinland, Vaken och Aktuellt 17 på radio.

 

YLE:s mest sedda program 2009 TOP 10
1. Självständighetsdagens festmottagning 2 200 000 TV1
2. Nyheter och väder 2 005 000 TV1
3. VM i ishockey 2009: Kanada-Finland 1 393 000 TV2
4. VM i ishockey 2009: Finland-USA 1 354 000 TV2
5. Eurovision Song Contest 2009: Finalen 1 324 000 TV2
6. VM i friidrott 1 242 000 TV2
7. VM i ishockey 2009: Finland-Slovakien 1 067 000 TV2
8. VM i ishockey 2009: Finland-Tjeckien och Finland-Vitryssland 1 011 000 TV2
9. Pirunpelto 960 000 TV2
10. USA:s nya president - installationsceremonin 949 000 TV1

 

Top 10 på FST5  2009
1. VM på skidor: Backmomentet i nordisk kombination 550 000
2. VM på skidor: Backhoppning 459 000
3. VM i friidrott 355 000
4. VM på skidor: Nordisk kombination stafett 347 000
5. GP-final i friidrott 219 000
6. Strömsö 215 000
7. TV-nytt 196 000
8. Ingermanländare 146 000
9. Mördare utan ansikte 130 000
10. EM i fotboll för damer 127 000

 


Vilket är ditt förhållande till YLE? Vilket är ditt favoritprogram? Berätta din åsikt och diskutera här!
 

63 cent om dagen

… eller 19,25 euro per månad är vad tv-avgiften kostar 2010. För den får du en bred palett av program och innehåll att välja mellan. För samma summa kan du köpa drygt en halv liter mjölk om dagen.

YLE har 4 tv-kanaler, 6 radiokanaler, text-tv samt portalerna yle.fi och svenska.yle.fi på nätet.

YLE bestämmer inte själv om sin finansiering. Finansieringsmodellen och avgiftens storlek slås fast av riksdagen.

Det vanligaste sättet att finansiera rundradioverksamhet i Europa är med en tv-avgift. I Finland uppbärs den lägsta tv-avgiften i Norden.

Så här fördelas TV-avgiften:

 

Radio- och tv-program samt webbinnehåll produceras inom olika programområden. Kanalerna är de som beställer innehåll och sammanställer tablåer.

 

 

Tv-avgiften inom YLE fördelas så här:

- tv > 165 miljoner euro
- radio > 68 miljoner euro
- internet och mobila tjänster > 19 miljoner euro

Nyhetsverksamheten sväljer ungefär en tredjedel av potten. Ungefär lika mycket går åt till aktualiteter och kulturprogram. Den svenskspråkiga verksamhetens andel av kakan är ungefär 15 procent.

 

Hur fördelas pengarna (%-andelar)
Nyheter 11,6
Drama 11,3
Regionala redaktioner 10,4
Sport 9,7
Fakta 8,8
Kultur (inklusive RSO) 7,2
Nyheter och sport (på svenska) 6,6
Underhållning 5,3
Populärmusik och -kultur 3,8
Fiktion (på svenska) 3,7
Barn och unga 3,4
Fakta (på svenska) 3,1
TV:ns aktualitetsprogram 3,0
Utbildning och vetenskap 2,2
Ung (på svenska) 1,0
Kanaler och nya medier sammanlagt 8,6

 

Här hittar du mer information och YLE:s finansiering och hur pengarna fördelas:

YLE:s berättelser
 

75 % av den inhemska

… tv-produktionen görs av YLE. På radion är YLE:s andel av de inhemska programmen 90 %. Dessutom köper YLE program från hela världen, ifjol från 62 olika länder (märkta med blå färg på kartan).

 

 

 

 


 

85 % av alla program på YLE är europeiska och 8 % procent av programmen kommer från USA. Från USA köper YLE framförallt av de kritikerrosade dramaserierna från HBO, vilka har ersatt de tidigare dyra amerikanska långfilmerna.
 

YLE:s kanaler visade under 2008 program från bland annat Bhutan, Japan, Island och Mongoliet.

Borde YLE:s programutbud vara ännu mer inhemskt? Eller mer internationellt? Vad tycker du?


 

Lista på var YLE köper sina program (i timmar)
Ursprungsland  FST5 TV1  TV2 YLE Teema  Yht.
 Algeriet    2      2
 Argentina        8  8
 Australien  20  25  145  20  210
 Belgien  2  1  11  14  28
 Bhutan        2  2
 Bosnien-Hercegovina        2  2
 Brasilien        24  24
 Bulgarien  2  2      4
 Chile        2 2
 Danmark  265  67  72  62  466
 Egypten        2  2
 Estland  1  6  15  19  41
 Finland  1224  3173  3012  1224  8633
 Frankrike  106  279  294  436  1115
 Grekland    3    5  8
 Holland  12  26  19  15  72
 Hong Kong      2  18  20
 Indien        18  18
 Iran        10  10
 Irland  4  4  1  12  21
 Island  3  3  1    7
 Israel  3  4  3  33  43
 Italien  13  11  98  50  172
 Japan  20  33  90  42  185
 Kambodja        5  5
 Kamerun    2      2
 Kanada  51  24  315  73  463
 Kenya        3  3
 Kina  2  2  15  10  29
 Kirgizistan        1  1
 Kroatien    1  10  1  12
 Kuba    2      2
 Litauen    2    1  3
 Mexiko      1    1
 Monaco      4    4
 Mongoliet        1  1
 Nepal    2      2
 Norge  178  43  56  8  285
 Nya Zeeland  2    12    14
 Peru        4  4
 Portugal    1  4  3 8
 Polen  2  1  28  7  38
 Rumänien        1  1
 Ryssland    10  2  92  104
 Schweiz  2  4  5  2  13
 Serbien och Montenegro        3  3
 Singapore    1      1
 Slovenien    1    1  2
 Spanien  21  236  5  159  421
 Storbritannien  190  1760  583  736  3269
 Sverige  507  58  148  109 822
 Sydafrika    8  6  11  25
 Sydkorea        9  9
 Tjeckien  5  2  7  1  15
 Trinidad och Tobago        2  2
 Turkiet      1  5  6
 Tyskland  18  110  292  323  743
 Ungern  1    2  7  10
 Uruguay        2  2
 USA  78  321 560  370  1329
 Venezuela        8  8
 Österrike  1  11  13  37  62

 

4+6 kanaler

4 tv-kanaler och 6 radiokanaler kanske låter som mycket, men kanalerna erbjuder också mycket innehåll. Att klämma in nyheter, aktualiteter, kultur, sport och barnprogram på en eller två kanaler på två språk skulle vara omöjligt. YLE:s uppdrag är att producera program för alla finländare.

Grunden för förhållandet mellan YLE och vår publik är att finländarna tittar på tv, lyssnar på radio och använder YLE:s tjänster. Därför följer YLE kontinuerligt upp publikens önskemål. Nöjda och belåtna tittare och lyssnare är av största vikt för YLE.

Användandet kartläggs med hjälp av följande oberoende undersökningar:

- TV-mätarundersökningen (Finnpanel)
- Nationella radioundersökningen NRU (Finnpanel)
- Internetmätningar för finländska nätsidor (TNS Metrix)

I TV-mätarundersökningen deltar 1100 slumpmässigt utvalda hushåll, som är representativa för det tv-tittande Finland. Alla familjemedlemmar över 4 år deltar i undersökningen, totalt omkring 2300 personer. Finnpanel har installerat mätare, som registrerar allt tv-tittande, på de utvalda hushållens tv-apparater.

Nationella radioundersökningen är en väletablerad gemensam publikundersökning för YLE och de kommersiella radiokanalerna. Lyssnandet kartläggs med hjälp av dagboksundersökningar. Deltagarna antecknar sitt radiolyssnande genom att dra streck vid en viss tidpunkt och en viss kanal i en dagbok. Under året samlar NRU in data från ca 18000 dagböcker.

TNS Metrix är ett system utarbetat av TNS Gallup, som täcker de mest populära finska webbplatserna. Vid insamlingen av uppgifter följs internationella kriterier och rekommendationer.

Tillfredsställelsen med YLE:s utbud mäts på följande sätt:

- YLE:s utbud som helhet
- per medium och kanal
- per program och webbplats

Undersökningens sampel består av 1000 över 15-åriga medborgare som representerar Finland (med undantag för Åland). Undersökningen utförs genom individuella intervjuer på årsbasis och genomfördes ifjol av Taloustutkimus Oy.

Tillfredsställelsen med specifika radiokanaler mäts med en skild undersökning, för vilken man intervjuar 2000 över 15-åriga finländare. Undersökningen görs varje år.

Svenska YLE gör därutöver publikundersökningar med hjälp av en webbpanel och olika fokusgrupper.

Resultaten från undersökningarna ger YLE viktig information med tanke på kanalprofilering och utbud.

 

Är de nuvarande programmen tillräckliga? Vill du kasta fram en programidé? Kommentera och diskutera.

På 25 orter i vårt land

 … finns en YLE-redaktion. YLE täcker Finland från Hangö i söder till Utsjoki i norr. Regionala program görs för såväl tv, radio som webb. Resultatet är lokalt snack och lokala nyheter.

De lokala redaktionerna samarbetar hela tiden med redaktionerna i Böle.

Behöver YLE verkligen ett så pass heltäckande regionalt nät? Eller borde YLE finnas på ännu flera orter än idag?

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

82 % av de anställda

… på YLE gör program. Stöd- och administrationsfunktionerna har bantats ned till ett minimum.

YLE har just nu 3200 anställda. Det är ungefär 700 färre än vid millennieskiftet. Inom YLE finns många yrkesgrupper av vilka redaktörerna är i övervägande majoritet. Andra vanliga jobb är som programledare, producent, fotograf, klippare och ljudtekniker.

I de journalistiska uppgifterna förutsätts oftast en högskoleexamen. Journalisterna inom YLE har väldigt varierande utbildning, men journalistik och statskunskap är de vanligaste huvudämnena.

En vanlig examen bland dem som jobbar på YLE är också medianomexamen på yrkeshögskolenivå. Till exempel många scriptor och anställda inom det programtekniska är medianomer.

Största delen av uppgifterna inom YLE kräver en genuin mångkunnighet. Till exempel reportrarna på regionalredaktionerna både filmar och klipper sina egna tv-inslag, oc gör sedan om dem till inslag för radio och webb.

Inom YLE finns goda möjligheter till en mångsidig karriär, eftersom utbudet av intern fortbildning är gediget. Också rotation inom bolaget är något som uppmuntras.

Lönerna på YLE

Lönen bestäms utgående från den uppgift du har och det ansvar uppgiften medför. T.ex. lönen för en redaktör bestäms utgående från det lönesystem som Yleisradio Oy och programarbetarna enats om i det rådande kollektivavtalet. Faktorer som påverkar lönen är kunnande, ansvar och yrkesroll.

Medellönerna för de vanligaste uppgifterna inom YLE:

• redaktörer, regissörer (medellön 3130 €/mån, spridning 2610-3620€)
• programledare (medellön 3050 €/mån, spridning 2460-3830€)
• redaktörer,klipper och filmar själva (medellön 2800 €/mån, spridning 2550-3130€)
• scriptor, biträdande regissörer (medellön 2670 €/mån, spridning 2380-2960€)
• produktionstekniskt arbete, t.ex. fotograf, klippare, ljudtekniker (medellön 2770€/mån, spridning 2540-3120€)
• producenter, nyhetschefer (medellön 3750 €/mån, spridning 3270-4270€)
• musiker i RSO (medellön 3060 €/mån, spridning 2750-3520€)
• programchefer (medellön 6460 €/mån, spridning 4410-8780€)
• chefer, medlemmar i ledningsgruppen (spridning 7000–14000€)
• YLE:s verkställande direktör har en lön på 16000 €/mån

Förmånerna på YLE

Till naturaförmånerna för YLE-anställda hör bilförmån, måltidsförmån, telefonförmån och personalbiljettsförmån. Endast de högsta cheferna omfattas av bilförmånen. YLE-anställda betalar sin tv-avgift precis som alla andra finländare.

De anställda på YLE äter sin lunch på personalrestaurangerna i Helsingfors, Vasa och Tammerfors samt på specifika kontraktsrestauranger i de övriga regionerna. Priset är normalt personalmåltidspris. I Böle finns sex personalrestauranger och caféer. På morgonen kan de anställda äta gratis gröt i Helsingfors, Tammerfors, Åbo och Vasa. I Helsingfors finns sushi på lunchmenyn en gång i veckan.

Företagshälsovården är klart mer omfattande på YLE än på många andra finska företag. Den omfattar specialsjukvård, arbetsplatsfysioterapi samt tandvård. I Böle i Helsingfors har YLE en egen hälsostation. De anställda betalar en självrisk på 80 euro om året för hälsovården.

Den understödda föreningsverksamheten på YLE kan också ses som en personalförmån. I fjol understöddes bolagets olika föreningar med totalt 68 000 euro. Det finns 38 olika specialföreningar inom YLE. På området i Böle i Helsingfors finns dessutom ett litet gym samt en simbassäng.

Jämställdhet

YLE har länge varit en föregångare inom arbetet för jämställdhet på arbetsplatsen. Inom bolaget är medellönen för de kvinnliga anställda just nu 94 % av de manliga anställdas medellön. Kvinnornas andel av cheferna på YLE var år 2008 uppe i 45 %. Inom YLE är det möjligt för nyblivna pappor att hålla den lagstadgade tre veckor långa faderskapsledigheten med full lön.
 

Varför sänder YLE så många repriser?

YLE har fyra tv-kanaler och ingen kan följa med allt som sänds. Alla kvalitetsprogram kan inte heller sändas samtidigt, under prime-time, då alla tv-kanaler tävlar om att fånga tittarna.

Repriser är något som väcker mycket känslor. En del tittare anser att YLE sänder alldeles för många program i repris, medan andra längtar efter at få se gamla favoriter i tv-rutan. De program som har skapat debatt och diskussion är de som kunderna ofta kräver att få se i repris, och helst genast.

Det finns ett klart och enkelt recept för att repriserna ska fungera. En tv-kanal ska visa högklassiga program som det pratas om, då går de att sända i repris förr eller senare. 

Riitta Pihlajamäki, kanalchef, TV1

Varför fungerar inte textningen?

Irene Tommiska-Jarva"YLE:s programtextningar fungerar bra. Ifall du har problem med textningen beror det ofta på ett fel i mottagaren, tv:n eller digiboxen. Här ett par råd då det strular:

- byt till en annan kanal för en kort stund
- koppla bort strömmen från din digitala mottagare för en kort stund

De här två åtgärderna hjälper oftast då textningen inte fungerar.

För att helt bli av med textningsproblemen kan det hända att programvaran i din mottagare måste uppdateras. Kontakta i så fall den affär där du köpte mottagaren"

Irene Tommiska-Jarva, kvalitetskoordinator, YLE Teknik

Sivut