4+6 kanaler

4 tv-kanaler och 6 radiokanaler kanske låter som mycket, men kanalerna erbjuder också mycket innehåll. Att klämma in nyheter, aktualiteter, kultur, sport och barnprogram på en eller två kanaler på två språk skulle vara omöjligt. YLE:s uppdrag är att producera program för alla finländare.

Grunden för förhållandet mellan YLE och vår publik är att finländarna tittar på tv, lyssnar på radio och använder YLE:s tjänster. Därför följer YLE kontinuerligt upp publikens önskemål. Nöjda och belåtna tittare och lyssnare är av största vikt för YLE.

Användandet kartläggs med hjälp av följande oberoende undersökningar:

- TV-mätarundersökningen (Finnpanel)
- Nationella radioundersökningen NRU (Finnpanel)
- Internetmätningar för finländska nätsidor (TNS Metrix)

I TV-mätarundersökningen deltar 1100 slumpmässigt utvalda hushåll, som är representativa för det tv-tittande Finland. Alla familjemedlemmar över 4 år deltar i undersökningen, totalt omkring 2300 personer. Finnpanel har installerat mätare, som registrerar allt tv-tittande, på de utvalda hushållens tv-apparater.

Nationella radioundersökningen är en väletablerad gemensam publikundersökning för YLE och de kommersiella radiokanalerna. Lyssnandet kartläggs med hjälp av dagboksundersökningar. Deltagarna antecknar sitt radiolyssnande genom att dra streck vid en viss tidpunkt och en viss kanal i en dagbok. Under året samlar NRU in data från ca 18000 dagböcker.

TNS Metrix är ett system utarbetat av TNS Gallup, som täcker de mest populära finska webbplatserna. Vid insamlingen av uppgifter följs internationella kriterier och rekommendationer.

Tillfredsställelsen med YLE:s utbud mäts på följande sätt:

- YLE:s utbud som helhet
- per medium och kanal
- per program och webbplats

Undersökningens sampel består av 1000 över 15-åriga medborgare som representerar Finland (med undantag för Åland). Undersökningen utförs genom individuella intervjuer på årsbasis och genomfördes ifjol av Taloustutkimus Oy.

Tillfredsställelsen med specifika radiokanaler mäts med en skild undersökning, för vilken man intervjuar 2000 över 15-åriga finländare. Undersökningen görs varje år.

Svenska YLE gör därutöver publikundersökningar med hjälp av en webbpanel och olika fokusgrupper.

Resultaten från undersökningarna ger YLE viktig information med tanke på kanalprofilering och utbud.

 

Är de nuvarande programmen tillräckliga? Vill du kasta fram en programidé? Kommentera och diskutera.