1. Taustan Mikon kotiinpaluu (1999) 2. Ison miehen vierailu (1999) 3. Puu kulkee (1999) 4. Heikuraisen nauru (2001) 5. Korpisen veljekset (2002) 6. Reissu (2004) Rauni Mollberg Erno Paasilinna Etusivu |YLE| Draama |
Erno Paasilinna kertoo tässä itse korpikylän maailmasta ja sen asukkaista, muistakin kuin niistä, jotka elokuvissa nähdään. Alempana kerromme Erno Paasilinnan muusta työstä.
ERNO PAASILINNAN KORPIKYLÄ
Kylä rakennettiin kovalla ryskeellä keskelle korpea, muutaman vuoden kuluessa, yhteensä 72 asutustilaa. Elinehdot olivat tiukat ja vaurastumisen mahdollisuudet vähäiset. Ihmiset olivat kulkeneet vuosia evakkomatkalla, kokeneet paljon, miehet taistelleet sodassa, lapset eläneet mustalaiselämää. Ihmisillä oli taustansa, joka ei kitkattomasti soveltunut jähmeän, rauhassa eläneen maalaispitäjän eikä viranomaisen asettamiin ehtoihin. Kylässä yksilöt taistelevat olemassaolostaan, unelmistaan, omasta osastaan maailmassa. Kylän sosiologiseen kirjoon kuuluu esimerkiksi Taustan Mikko, nuori poika, joka sairastaa keuhkotautia ja yrittää saavuttaa unelmansa opettelemalla englantia ja hapuilemalla johonkin parempaan osaan elämässä. Erääseen taloon saapuu iso, lainsuojaton mies, joka lienee tehnyt vakavan rikoksen ja pakenee poliiseja. Hän tekee rehdisti työnsä talossa ja jatkaa sen jälkeen pakoaan. Häntä ei ilmianneta poliisin kyselyistä huolimatta, koska hän ei ole rikkonut rehellisyyden perussääntöjä. Muuatta nuorta, riuskaa talonisäntää painaa ympäristön ahtaus, eikä hän voimantunnossaan, humaltuessaan, jaksa kestää olemukselleen liian ahdistavia rajoja. Hän ajautuu tahtomattaan miestappoon, joka muodostaa hänen elämänkohtalonsa, vastauksen kapinallisuuden rajoille. Toista lajia on kirkonkylän varakas perintötalon omistaja, rento ja uskalias poikamies, salametsästäjä ja korven Shemeikka, joka löytää tarpeellisen vastaavuutensa asutusalueen itsetietoisista ja elävistä ihmisistä. Hänet hyväksytään, koska hän astuu omien rajojensa yli; hän ansaitsee kylän silmissä asemansa, vaikka hänen yhteisötaustaansa ei hyväksytäkään. Kahta aikamiespoikaa painaa isän raskas taakka, isä on syyllistynyt miesmurhaan ja pojat saavat maksaa hänen teostaan koko elämän ylle lankeavana varjona. Humaltuessaan he vannottavat toisilleen, että he eivät syyllisty samaan tekoon, vaikka heitä siihen melkein pakonomaisesti ajetaankin. Yhteisön ankarat lait ovat kuitenkin olemasssa, alati toimintavalmis koneisto, joka pitää näitäkin veljeksiä otteessaan. Kuvattuna aikana Korean sota aiheuttaa äkillisen korkeakonjunktuurin, jolloin puutavaran hinta nousee korkealle ja houkuttaa köyhät tilalliset luvattomaan metsänmyyntiin. Syksyn ja talven kuluessa hakataan metsiä ja noissa oloissa valtava puumäärä muodostuu uhkaavaksi ongelmaksi, koska sen myynti laillista tietä ei enää tule kysymykseen. Tieto suuresta puutavaralanssista vuotaa viranomaisten korviin ja he valmistautuvat tekemään yllätysratsian. Kylä liittoutuu yhdessä torjumaan vaaran. He etsivät juopon virkaheiton metsäpäällikön, jolla on oma tarve kohentaa asemaansa suurkaupan järjestäjänä. Hän tekee suunnitelman myydä puutavara salaa Ruotsin puolelle. Kyläläiset epäilevät häntä, mutta heidän on pakko ottaa riski ja yrittää säästyä pahemmasta. Suuri puukauppa kietoo yhteen taisteluun kyläläiset, luo solidaarisuuden lainrikkojien kesken. Moraalisena perusteena on yhteinen kokemus siitä, että he ovat omaisuutensa sodassa menetettyään joutuneet omatta syyttään tilaan, jossa lainkuuliaisuus ei enää tuo moraalista oikeutta. Kaikki seisovat yhteisessä rintamassa virkavaltaa vastaan. Puukauppa huipentuu jännitysnäytelmään. Yhteiskunnan pakkovallan edustajana on vanha väsynyt metsänhoitaja, joka ymmärtää kyläläisten olemassaolon ehdot ja haluaa väistää omantunnonristiriitansa omalla tavallaan. Murrosikäinen poika seuraa tapahtumia omassa vähäisessä osassaan, vielä ymmärtämättä, mitä oikein tapahtuu, mutta hänkin jotakin unelmaa tavoitellen. Hän on vielä liian nuori, kokematon, ihmettelevä ja yksinäinen niin kuin ihmisyksilö, jonka kohtalo ei ole vielä täyttynyt; aavistaa voi, että sekin tapahtuu niin kuin jokaiselle yksilölle tässä elämässä. Erno Paasilinna EPÄKIRJAILIJA ERNO PAASILINNAN TYÖSTÄ
Hirtehishuumori, parodia ja satiiri ovat Paasilinnan työkaluja, joilla kyytiä ovat saaneet milloin militarismi, milloin byrokratia tai omahyväinen kansallisajattelu. Mutta Paasilinna kirjoittaa myös herkkiä, teräviä novelleja - kuten Nuoruusaikoja. Hän on kirjoittanut myös aforismeja, Pohjois-Suomen historiaa käsitteleviä teoksia sekä toimittanut useita keskustelukirjoja sekä klassisen Lapin kirjallisuuden antologioita - ja saanut lukuisia palkintoja.
ERNO PAASILINNAN TEOKSET
PAASILINNAN TOIMITTAMAT TEOKSET:
KÄÄNNÖKSET
PALKINNOT |