Taidetta ja taikataikinaa ADHD:lle

To, 2009-11-05 09:00
Taidetta ja taikataikinaa ADHD:lle. Kuva: Viivi Lehtonen

Koululaisten taide- ja askartelukerhot kantavat mielikuvaa aikuiset ällistyttävästä luovuuden riemusta. Taideilmaisun toivotaan kanavoivan monenmoiset mielentilat valloittaviksi värimaailmoiksi.

Taide on vahva tunteiden tulkki, totta, mutta entä kun tunneilmaisussa tai käyttäytymisessä on ongelmia? Kuinka taide voi tasapainottaa lasta?

 

Ihana yhdistelmä – taide ja lapset!?

Erään taidekerhon osallistujia ovat kolme erityisopetuksen poikaa ja kaksi tyttöä. Kerhon tavoitteena on vahvistaa heidän sosio-emotionaalisia taitojaan ja tunneilmaisua taidetyöskentelyn lomassa.

Nopeasti saattaisi ajatella ihanuutta: pieni ryhmä, taiteellinen työskentelyrauha taattua, mutta totuus on toisenlainen. Porukassa on kaksi kovaäänistä, yksi hälisevä, yksi arka ja yksi riidanhaastaja. Kaikki muut paitsi ujo keskittyvät enemmän muiden työskentelyyn kuin omaansa.
Ujon sielunmaisema maalautuu paperille hentoina väreinä ja kissanpentuina. Kovaääniset ja riidanhaastaja löytävät nopeasti yhteisen teeman, sotaisan meiningin, jossa ”tää hyökkää ton kimppuun” - Picasson Guernicakin kalpenisi vertailussa.

 

Hälisevän paperille ei ilmesty mitään

Hän keskittyy tuottamaan kaikkien muiden tekemiselle omalaatuisen äänimaailman, korvia huumaavan taustahälyn, jota tukee vahva, vapaamuotoinen liikeilmaisu. Ulinaa, vinkumista, telkkaritekstejä yksinpuheluna ja kuin tuli pöksyissään kaveri rynnistää toisen luota toisen luo, sutaisee lopuksi muutaman siveltimen vedon paperille – eikä niitäkään välttämättä omalle paperilleen. Sen jälkeen ääntä syntyy muidenkin tuottamana.

 

”Toi on ADHD”, toteavat toiset.

ADHD on kirjainyhdistelmä, jonka tuntevat jo alakoululaisetkin. Ylivilkkaus ja keskittymisvaikeudet ovat kyseisen käyttäytymishäiriön ympäristöä uuvuttavia piirteitä. Niiden taakse hukkuvat helposti myös vahvuudet. Olennaista on tunnistaa myös lapsessa oleva hyvä. Millainen lapsi on temperamentiltaan, mitä hänen vahvuutensa ja lahjakkuutensa ovat jne.

Oppimistyylikin kertoo paljon. Onko hän auditiivinen, kinesteettinen vai visuaalinen oppija? Useimmat meistä ovat eri tyylien yhdistelmä. Tämän tarinan tulipöksy on ADHD ja oppimistyyliltään kinesteettinen oppija. Tyypillistä kyseiselle oppijalle on liike- ja tuntoaisteihin perustuva oppiminen kuten vahvat kädentaidot.

 

Muutos käynnistyi muovailuvahasta

Kaverin taidetyöt eivät ole mitään muovailuvahamössöä! Ne ovat taidokkaita eri väreistä rakennettuja kertomuksia. ”Tää on kuningaskotka puussa ja sen pesässä on kaks munaa.” Tai rivi punaisia kynttilöitä, joissa sydänlanka loistaa punaisena valkoisen liekin keskellä. Hups, liekki meinasi pudota, se täytyy asetella huolellisesti takaisin paikoilleen ”kun vois muuten kehittyä vaaranpaikka.” Ja mikä ihmeellisintä, luova muovailu tapahtuu keskittyneen hiljaisuuden vallitessa.

Taiteessa on taikaa tulipöksyillekin!

 

Tee itse taikataikina:
Halpa muovailumassa, ns. taikataikina syntyy jauhosta, suolasta ja vedestä. Suhde on helppo muistaa: 2 osaa jauhoja, 2 osaa suolaa ja 1 osa vettä. Pieni loraus ruokaöljyä tekee taikinan notkeammaksi. Taikinaa voi maalata, paistaa ja maistaa, mutta maku on niin suolainen, että syödä sitä ei tee mieli.
 

Paula Salmela on espoolainen toimittaja sekä lasten ja nuorten parissa toimija. Samassa huushollissa asuu kaksi hyvin ajan ilmiöissä kiinni pitävää teiniä ja rasavilli koiraneiti.
 

Kommentit

uxJyr6 qkrlgouekzlf, [url=http://gmsnvpofzvfp.com/]gmsnvpofzvfp[/url], [link=http://zyxwqihgjrpu.com/]zyxwqihgjrpu[/link], http://cgtpgttglsox.com/

Oppimistyylikin kertoo paljon..... Onko hän auditiivinen, kinesteettinen vai visuaalinen oppija? !?

Perhepaletti

  • PP_210.jpg (Kuva: )
    Perhepaletti on erilaisten perheiden kohtauspaikka. Täällä kirjoittavat tavalliset, eritaustaiset äidit ja isät, huoltajat ja hoivaajat. Esille tulevat perhettä, arkea, lapsia ja rakkautta käsittelevät mielipiteet, tutkitut asiat sekä kevyemmät kipinät. Tervetuloa suvaitsevaisen vertaistukemme pariin!