Designrakkautta ja -tietoa netissä

Ti, 2009-08-04 19:07
Eero Aarnio, Pastilli (1967). Kuva: Thinglink.com

Oletko muotoilun, muodin, vintagen, antiikin, käsityön tai taiteen innokas kuluttaja? Sisustaja tai keräilijä, designalan vaikuttaja tai muotoilija? Kaipaatko uutta tapaa verkostoitua?

Thinglink.com on innovatiivinen avaus sosiaalisen median ja muotoilun rajoituksettomiin mahdollisuuksiin. Vuonna 2007 aloitettu palvelu kerää designtuotteista valokuvia ja tietoja ja on jo nyt merkittävä designin tietopankkiyhteisö. 


- Thinglinkissä pääsee tutustumaan ihmisiin esineiden ja yhteisten makumieltymysten kautta - joidenkin ihmisten kohdalla huomaa, että on jo lähtökohtaisesti paljon yhteistä. Esineisiin liittyy niin paljon henkilökohtaista, kertoo Thinglinkin perustaja ja designalan tutkija Ulla-Maaria Engeström.
 

Tavaroiden laatu ja taustat kiehtovat

Thinglink on Ulla-Maaria Engeströmin oman intohimon tulos, kulttuurihistoria ja muotoilu ovat kiinnostaneet häntä aina. Ulla-Maaria on vintage- ja designkauppojen sekä kirpputorien tiedostava asiakas. Hän pyrkii ostamaan vain käytettyä tai nuorten suunnittelijoiden tuotantoa. 

Thinglink syntyikin omien kulutustottumuksien siivillä, vintage- ja keräilyharrastuksen myötä, kaikille aarteille kun ei löytynyt tekijää, valmistusvuotta tai tarinaa.

Thinglinkiin hän on luonut kiinnostavan ja visuaalisen pohjan, paljon wikipediamaista tietoa sekä tuonut mukaan myös omat ihanat kattauksensa, käsityönsä, Arabian kahvikuppinsa ja Marimekon vintagemekot.


Viidakkorumpu ja näyteikkuna

Thinglink-verkostoa yhdistää vahva kiinnostus muotoiluun. Jokainen käyttäjä esittäytyy pitämiensä, himoitsemiensa tai jo omistamiensa tuotteiden kautta. Käyttäjät ovat siis osa suosituspalvelua.

Suosikkejaan voi koota omaan profiiliin katalogin kautta. Sinne voi lisätä omia löytöjään tai vaikka itse tehtyjä käsitöitä tai kierrätysdesignia. Kaikista tuotteista ja valokuvista koostuu käyttäjän oma tuotekokoelma, jota muut voivat katsella ja kommentoida.

 

Testitulos on positiivinen

Thinglinkiä testanneena voin sanoa, että on yllättävän hauskaa tehdä oma designkatsaus ja etsiä tuotteita Thinglinkin katalogista. On myös houkuttelevaa tuoda esille omat tyylivaikuttimensa ja designunelmansa. Ja tietenkin nähdä sama puoli toisista.

Myös uusien löytöjen tai ideoiden kokeminen on helppoa. Ja saahan tässä uusia tuttujakin, ainakin ihanan Ulla-Maarian. Tai voi ruveta seuraamaan suosikkisuunnittelijoitaan: kas, Aamu Song. Companyn hullunkuriset tuotteet hymyilyttävät aina, seuraanpa häntä. Ja mitä - voin myös kurkata muotoilija Eero Aarnion kuulumisia. Tai tarkistaa, kuka suunnittelikaan sen Arabian 30-luvun Maisema-astiaston, jonka siskoni peri mummiltamme. Minä taas perin Arabian Kirsikka-kupit, mutta niitä ei Thinglinkistä vielä löydykään. Nappaanpa kuvan ja lisään sen niin odotellaan, jos joku täydentäisi tietoja.

Lopulta, muutaman illan linkkauksilla olen koonnut itselleni 45 tuotteen "tykkään"- ja 22 "omistan"-kokoelman. Lisäksi olen tuonut tietokantaan kaksi uutta nuorten suunnittelijoiden tuotemerkkiä, muutamia omia valokuvia ja kohta lisään vielä ne vintage-kupit. Ei hullumpaa, kyllä tämä Facebookin hölmöt testit voittaa ja avaa minulle uuden maailman. Tai oikeastaan herättää harrastuksen. Olen koukussa.

 

Sosiaalinen media valloittaa designmaailmaa

Täysin englanninkielinen Thinglink-designtietokanta on mukaansatempaava media. Se on toki myös varteenotettava, nopea ja edullinen markkinointiväline.

Palvelun tämänhetkinen versio lanseerattiin huhtikuussa 2009 muotoilumessuilla Milanossa. Tähän mennessä mukaan ovat lähteneet monet merkittävät kotimaisen muotoilun lippulaivat kuten Arabia Finland, Design Eero Aarnio, Fokus Fabrik, Helsinki Design Week, Iittala, Harri Koskinen, Martela, Selki Station, Ilmari Tapiovaara Design ja Woodnotes. Tuotevalikoima on laidasta laitaan kansainvälistä, klassista ja modernia.


- Julkisesti editoitavat suunnittelija-profiilit ovat ilmaisia ja beta-vaiheessa myös kaikki brandien itse hallitsemat profiilit ovat ilmaisia, korostaa Ulla-Maaria Engeström.

Verkossa kohtaamisen lisäksi Thinglink järjestää myös live-tapaamisia. Taidankin mennä käymään Eero Aarnion showroomissa ja toivoa, että näen hänet koko karismassaan. Näin siis verkkopalvelu voi edistää muotoilijoiden ja fanien välistä kommunikointia ja arvokasta, välitöntä palautetta.

Olisiko tässä suomalaisen muotoilun uusi markkinointi-ihme?
 

Thinglink
Designharrastajia tällä hetkellä 2700.
Designer/brandi-profiileita 1300.
40% käyttäjistä tulee Suomesta.
Tällä hetkellä tietokannassa on 6600 tuotetta.
Palvelu ei sisällä mainoksia tai maksullisia esittelyitä.

 

 Viivi Lehtonen

 

Lisätietoja:

Thinglink-blogi

Haluatko kutsun Thinglinkiin?

Jonas Forthin blogi

YLE Kirppis: Ulla-Maaria kahvilla

YLE Uutiset, Kulttuuri: Nettiin perustettiin kulttuurituotteiden avoin tietokanta

YLE Olotila: Maaria Wirkkala ammentaa designista onnellisuutta

YLE Radion kulttuuriuutiset: Suomen muotoilu pyrkii kansainvälisille markkinoille

YLE Tampere: Muotoilija näkee arkidesignia kaikkialla

YLE Elävä Arkisto: Suomalainen muotoilu mannermaalla

 

 

Ohjelmat