Taiteilija Maaria Wirkkala ammentaa designista onnellisuutta

Ti, 2009-09-15 13:51
Maaria Wirkkalan arjen tärkeät esineet puhuvat pitkän elämän puolesta. Kuva: Ulla Vuorela

Toimivatko arkiset esineet kodissasi hienosti vai huonosti? Tuoko jokin juttu mielenrauhaa vai ovatko esineet yhdentekeviä? Taiteilija Maaria Wirkkala kertoo, kuinka hän saa arjen designista rauhaa ja onnellisuutta.

Aamulla ensimmäisenä taiteilija Maaria Wirkkala ottaa jääkaapistaan karahvin, kaataa siitä vettä lasiin ja leikkaa puukolla palasen hapanleipää.
Toistuvat arkiset aamun toimet ovat rituaali, johon sisältyy paljon merkityksiä.

Wirkkala puhuu arkisten esineiden merkityksestä elämässään rauhallisesti, jokaista sanaa korostaen. Näin esineille syntyy siltä istumalta tarina - historia ja nykypäivä.

Puheena oleva karahvi on Maaria Wirkkalan isän, muotoilija ja kuvanveistäjä Tapio Wirkkalan 50-luvulla suunnittelema, kuten myös juomalasi. Puukko sekin on Tapio Wirkkalan prototyyppi vuodelta 1961.

Maaria Wirkkalan tarinoihin elämänsä arkiesineistä sisältyy kaksi hänelle elintärkeää asiaa. Esineet ovat rakkaita, koska ne ovat oman isän, Tapio Wirkkalan tai äidin, keraamikko Rut Brykin suunnittelemia. Toisaalta esineet ovat rakkaita myös siksi, että ne ovat jo vanhoja.

- Mikä tahansa esine muuttuu rakkaaksi, tärkeäksi ja sielukkaaksi, kun se siirtyy sukupolvelta toiselle ja sitä vaalitaan rakkaudella. Se voi olla ruusuinen kahvikuppi, se voi olla mitä vain, sanoo Wirkkala.

- Esine tarjoaa läsnäoloa ja se on aina tehty johonkin tarkoitukseen. Silloin kun esineeseen liittyy muisto, voi siitä tulla onnelliseksi.


Sukupolvelta toiselle = vähemmän on enemmän

Wirkkalan ajatuksiin kiteytyy arjen designista sen syvin olemus: design on tehty kestämään sukupolvelta toiselle; se on tehty kestämään aikaa ja käyttöä. Designesineet ovat aina käytössä testattuja ja hyväksi havaittuja - sen näkee myös siitä, että niitä kopioidaan nykyisin estoitta.

Usein ajatellaan arkisten esineiden pitkälle viedyn muotoilun tarkoittavan kallista, rahalla mitattavaa estetiikkaa. Mutta kestävätkö nykypäivän arkiset esineet seuraaviin sukupolviin, toimivatko ne käytössä kymmeniä tai vaikkapa sata vuotta? Ovatko kodin esineet sellaisia, jotka jo käteen otettaessa tuovat tunteen jostain kestävästä ja pysyvästä?

Entä kuinka pärjää estetiikkaa hengittävä taiteilija nykymaailmassa paikoissa, missä ei ole tarjolla "taivaallista kauneutta"?

- Eihän sellaista paikkaa olekaan! Kiss-Kiss -karamellipaperi maassa, betonin läpi tunkeva ruohonkorsi – mikä vain pienen pieni asia – siinä on minulle estetiikka ja kauneus! Minä näen sen kaikkialla.

Estetiikan kiintiö siis voi täyttyä aina ja kaikkialla, kun on silmää katsoa.

Ulla Vuorela


Miksi Wirkkalalle tärkeä puukko ei kierrä enää maailmaa häneen mukanaan?
Mitä Wirkkala tarjoaa lääkkeeksi hektiseen nykyhetkeen?

Katso Habitare 09:ssä kuvattu haastattelu, haastattelijana Ulla-Maaria Engeström Thinglinkistä.

Get the Flash Player to see this player.

 

Maaria Wirkkala
(s. 1954) on suomalainen kuvataitelija, joka tekee niin pienikokoista taidetta kuin laajoja installaatioitakin. Wirkkala yhdistää teoksissaan perinteisiä puuesineitä, lasia ja nykyaikaisia materiaaleja. Valo, tila ja video ovat teoksille tunnusomaisia. Maaria Wirkkalan isä oli muotoilija ja kuvanveistäjä Tapio Wirkkala (1915 - 1985) ja äiti moderniin keramiikkataiteeseen suuntautunut taiteilija Rut Bryk (1916 - 1999). Tapio Wirkkala tunnetaan erityisesti Iittalalle suunnittelemistaan lasiastioista. Maaria Wirkkala luuli pienenä, että Finnairin logo on perheen oma vaakuna: niin usein logo näkyi kotona koekäytössä olleissa ruokailuvälineiden prototyypeissä. Lue lisää taiteilijasta Maaria Wirkkala


Kiinnostaako design?

Tapio Wirkkalan Karahvi 2512 / Designlasi.com - sivustolla myös keskustelua suomalaisesta taidelasista ja lasimuotoilusta
Muotoilusta Elävässä arkistossa
Thinglink on verkosto muotoilun kuluttajille

Ohjelmat