Kommentit
Ei kommentteja.
Uimataidon oppiminen lähtee siitä, että ensin tutustutaan veteen. Tuttuus luo turvallisuutta ja siksi siihen kannattaa varata niin kauan aikaa, että lapsi voi rentoutua. Lasta voi jännittää yllättävät asiat: altaan ritilät tai vedentuloaukot, yllättävä veden syveneminen tai vaikka altaan pohjaan jäänyt irrallinen laastari.
Se, että aikuinen on rauhallinen, auttaa ja opastaa, luolapselle turvallisen oppimisympäristön. Silloin lapsi rohkaistuu kokeilemaan jännittävältäkin tuntuvia asioita.
Uimakoulussa altaaseen tutustutaan junaleikillä: mennään kuviteltua ylämäkeä, alamäkeä, pomppivaa rataa pitkin ja kyyristellään matalassa tunnelissa.
Kun paikka on tullut tutuksi, tehdään tuttavuutta veden erilaisten ominaisuuksien kanssa.
Kokeillaan:
Haetaan tuntumaa veden vastukseen ja nosteeseen leikkimällä uimalaudan kanssa:
Vesi nostaa myös ihmistä, kun siihen uskaltaa rennosti luottaa.
Puhaltamalla veteen totutellaan vähitellen myös kasvojen kasteluun. Ensimmäisenä kasvoista kastuu leuka, kun puhalletaan veden pintaan renkaita.
Kelluvilla leluilla leikkiminen vie lapsen huomion pois mahdollisesta veden pelosta.
Teksti: liikuntatieteen tohtori Arja Sääkslahti
Video: toimittaja Olli Mononen
Ei kommentteja.
Palaa ruutuun 2011!
YLE FST5 arkisin klo 6.45
YLE Teema 26.8. klo 20.30