Lasten uimakoulu, osa 1: Vesi tutuksi

Ma, 2009-06-01 07:43
Lasten uimakoulu, osa 1. Kuva: Mika Kanerva, YLE Kuvapalvelu

Uimakoulun ensimmäisessä osassa lapsi tutustuu veteen leikkimällä.

Get the Flash Player to see this player.

 

OSA 1: Vesi tutuksi

Uimataidon oppiminen lähtee siitä, että ensin tutustutaan veteen. Tuttuus luo turvallisuutta ja siksi siihen kannattaa varata niin kauan aikaa, että lapsi voi rentoutua. Lasta voi jännittää yllättävät asiat: altaan ritilät tai vedentuloaukot, yllättävä veden syveneminen tai vaikka altaan pohjaan jäänyt irrallinen laastari.

Se, että aikuinen on rauhallinen, auttaa ja opastaa, luolapselle turvallisen oppimisympäristön. Silloin lapsi rohkaistuu kokeilemaan jännittävältäkin tuntuvia asioita.

Uimakoulussa altaaseen tutustutaan junaleikillä: mennään kuviteltua ylämäkeä, alamäkeä, pomppivaa rataa pitkin ja kyyristellään matalassa tunnelissa.

Kun paikka on tullut tutuksi, tehdään tuttavuutta veden erilaisten ominaisuuksien kanssa.


Kokeillaan:

  • saako vettä kiinni?
  • voiko vettä heittää?
  • voiko siitä tehdä pallon lumipallon tapaan?


Haetaan tuntumaa veden vastukseen ja nosteeseen leikkimällä uimalaudan kanssa:

  • työnnetään vettä
  • vedetään vettä
  • istutaan uimalaudan päällä

Vesi nostaa myös ihmistä, kun siihen uskaltaa rennosti luottaa.

Puhaltamalla veteen totutellaan vähitellen myös kasvojen kasteluun. Ensimmäisenä kasvoista kastuu leuka, kun puhalletaan veden pintaan renkaita.

Kelluvilla leluilla leikkiminen vie lapsen huomion pois mahdollisesta veden pelosta.

 

Lasten uimakoulu


Teksti: liikuntatieteen tohtori Arja Sääkslahti

Video: toimittaja Olli Mononen

 

Kommentit

Ei kommentteja.

Ohjelmat